Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 80311140 | Dijital Çağda Çocuk | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 3 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru cevap, tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Dijital medya araçları, çocuklarda medya okuryazarlığı, ekran süresi yönetimi, siber zorbalık, dijital oyunlar ve bağımlılık, sosyal medya etkileri, çevrim içi güvenlik, dijital ebeveynlik ve rehberlik stratejileri.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, dijital teknolojilerin çocuk gelişimi üzerindeki etkilerini çok boyutlu olarak analiz ederek, dijital medya okuryazarlığı ve dijital riskler bağlamında çocukların gelişimsel haklarını değerlendirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Çocuk gelişimi alanı ile ilgili kavramları, kuramları, ulusal ve uluslararası uygulamaları ve kavramlar arası ilişkileri bilir. | 5 |
| P3 | Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili iletişim, müdahale yöntemlerini ve farklı yaklaşımları kullanır. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları hazırlar, uygular ve değerlendirir. | P.2.2 | 1 |
| Ö2 | Çocuk gelişimi alanına ve aileye rehberlik sürecine ilişkin bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları takip eder. | P.3.1 | 1 |
| Ö3 | Aile ve çocuk ile doğrudan, açık ve etkili bir iletişim kurar ve iletişimini sürdürebilir. | P.3.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dijital çağ kavramı ve çocukluk |
| 2 | Dijital teknolojilerin çocuk gelişimi üzerindeki etkileri |
| 3 | Erken çocuklukta ekran kullanımı ve gelişimsel sonuçlar |
| 4 | Okul çağında dijital medya kullanımı ve öğrenme süreçleri |
| 5 | Sosyal medya, çocuk ve ergen psikolojisi |
| 6 | Dijital oyunlar ve oyun kültürünün çocuk üzerindeki etkileri |
| 7 | Dijital bağımlılık, riskler ve korunma yolları |
| 8 | Çocuk hakları ve dijital ortamda güvenlik |
| 9 | Dijital ebeveynlik: Ebeveynlerin rolü ve sorumlulukları |
| 10 | Eğitimde dijital araçlar ve öğrenme fırsatları |
| 11 | Dijital çağda çocukların sosyal-duygusal gelişimi |
| 12 | Sanal zorbalık (cyberbullying) ve çocukların korunması |
| 13 | Dijital okuryazarlık ve çocuklarda medya bilinci geliştirme |
| 14 | Geleceğin dünyasında çocuk: Dijital çağda fırsatlar ve tehditler – Genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Serap Aktemur Gürler, Ayşe Duran Yılmaz. Dijital Çağda Ebeveynlik: Teknoloji Ve Çocuklar, Eğiten Kitap |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 7 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 15 | 30 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 226 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları hazırlar, uygular ve değerlendirir. | 5 | - |
| Ö2 | Çocuk gelişimi alanına ve aileye rehberlik sürecine ilişkin bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları takip eder. | - | 5 |
| Ö3 | Aile ve çocuk ile doğrudan, açık ve etkili bir iletişim kurar ve iletişimini sürdürebilir. | - | 5 |
