Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 80311138 | Gelişimsel Tanı ve Değerlendirme | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 3 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru cevap, tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Gelişimsel değerlendirme türleri (tarama, tanılama, izleme), gözlem teknikleri, yapılandırılmış ve yapılandırılmamış testler, standart gelişim testleri (Denver II, AGTE vb.), veri toplama ve analiz süreçleri, raporlama ve etik ilkeler.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çocukların gelişimsel özelliklerinin belirlenmesine yönelik kullanılan tanı ve değerlendirme araçlarının kuramsal temelini kavratmak ve bu araçların uygulamalı biçimde nasıl kullanılacağını öğretmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Çocuk gelişimi alanı ile ilgili eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 |
| P4 | Çocuk gelişimi ile ilgili özgün fikir, ürün, proje ve etkinlik vb. geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. | 5 |
| P3 | Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili iletişim, müdahale yöntemlerini ve farklı yaklaşımları kullanır. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Çocuk gelişimi alanında yapılan ulusal ve uluslararası uygulamaları karşılaştırarak değerlendirme yapma becerisine sahiptir. | P.1.3 | 1 |
| Ö2 | Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir ve takip eder. | P.2.1 | 1 |
| Ö3 | Çocuğa gelişimsel destek sürecinde ailenin öneminin farkında olur ve aile ile işbirliği yapma becerisine sahip olur. | P.3.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Gelişimsel tanı ve değerlendirme kavramları, dersin amacı ve kapsamı |
| 2 | Çocuk gelişiminde temel alanlar ve gelişimsel risk etmenleri |
| 3 | Tanı ve değerlendirmede etik ilkeler ve aile katılımı |
| 4 | Gelişimsel tarama testleri ve kullanım alanları |
| 5 | Gelişimsel değerlendirme araçları ve özellikleri |
| 6 | Gözlem, görüşme ve aileden bilgi toplama yöntemleri |
| 7 | Motor gelişim değerlendirme araçları ve uygulamaları |
| 8 | Dil ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi |
| 9 | Sosyal-duygusal gelişimin değerlendirilmesi |
| 10 | Bilişsel gelişimin değerlendirilmesi ve zekâ testleri |
| 11 | Özbakım ve adaptif davranışların değerlendirilmesi |
| 12 | Tanı sürecinde çok disiplinli yaklaşım ve ekip çalışması |
| 13 | Vaka örnekleri ile tanı ve değerlendirme uygulamaları |
| 14 | Genel tekrar, değerlendirme ve erken müdahale sürecine katkısı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Bayhan, P. (2018). Gelişimsel Değerlendirme. Ankara: Hedef Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 7 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 15 | 30 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 226 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Çocuk gelişimi alanında yapılan ulusal ve uluslararası uygulamaları karşılaştırarak değerlendirme yapma becerisine sahiptir. | 5 | - | - |
| Ö2 | Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir ve takip eder. | - | 5 | - |
| Ö3 | Çocuğa gelişimsel destek sürecinde ailenin öneminin farkında olur ve aile ile işbirliği yapma becerisine sahip olur. | - | - | 5 |
