İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
80311138 Gelişimsel Tanı ve Değerlendirme 1 Güz 1 3+0+0 3 7,5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, soru cevap, tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Filiz ERBAY
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Gelişimsel değerlendirme türleri (tarama, tanılama, izleme), gözlem teknikleri, yapılandırılmış ve yapılandırılmamış testler, standart gelişim testleri (Denver II, AGTE vb.), veri toplama ve analiz süreçleri, raporlama ve etik ilkeler.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çocukların gelişimsel özelliklerinin belirlenmesine yönelik kullanılan tanı ve değerlendirme araçlarının kuramsal temelini kavratmak ve bu araçların uygulamalı biçimde nasıl kullanılacağını öğretmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Çocuk gelişimi alanı ile ilgili eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 5
P4 Çocuk gelişimi ile ilgili özgün fikir, ürün, proje ve etkinlik vb. geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. 5
P3 Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili iletişim, müdahale yöntemlerini ve farklı yaklaşımları kullanır. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Çocuk gelişimi alanında yapılan ulusal ve uluslararası uygulamaları karşılaştırarak değerlendirme yapma becerisine sahiptir. P.1.3 1
Ö2 Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir ve takip eder. P.2.1 1
Ö3 Çocuğa gelişimsel destek sürecinde ailenin öneminin farkında olur ve aile ile işbirliği yapma becerisine sahip olur. P.3.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Gelişimsel tanı ve değerlendirme kavramları, dersin amacı ve kapsamı
2 Çocuk gelişiminde temel alanlar ve gelişimsel risk etmenleri
3 Tanı ve değerlendirmede etik ilkeler ve aile katılımı
4 Gelişimsel tarama testleri ve kullanım alanları
5 Gelişimsel değerlendirme araçları ve özellikleri
6 Gözlem, görüşme ve aileden bilgi toplama yöntemleri
7 Motor gelişim değerlendirme araçları ve uygulamaları
8 Dil ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi
9 Sosyal-duygusal gelişimin değerlendirilmesi
10 Bilişsel gelişimin değerlendirilmesi ve zekâ testleri
11 Özbakım ve adaptif davranışların değerlendirilmesi
12 Tanı sürecinde çok disiplinli yaklaşım ve ekip çalışması
13 Vaka örnekleri ile tanı ve değerlendirme uygulamaları
14 Genel tekrar, değerlendirme ve erken müdahale sürecine katkısı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Bayhan, P. (2018). Gelişimsel Değerlendirme. Ankara: Hedef Yayıncılık.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 8 112
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 7 14
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 2 15 30
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 14 14
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 226
Toplam Yük / 30 7,53
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3
Ö1 Çocuk gelişimi alanında yapılan ulusal ve uluslararası uygulamaları karşılaştırarak değerlendirme yapma becerisine sahiptir. 5 - -
Ö2 Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir ve takip eder. - 5 -
Ö3 Çocuğa gelişimsel destek sürecinde ailenin öneminin farkında olur ve aile ile işbirliği yapma becerisine sahip olur. - - 5