İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
80311137 Ebeveyn Destek Programları 1 Güz 1 3+0+0 3 7,5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, soru cevap, tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Filiz ERBAY
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Ebeveynlik türleri ve stilleri, ebeveyn eğitim programları (örneğin Triple-P, Incredible Years), ebeveyn-çocuk etkileşimi, aile içi iletişim modelleri, toplumsal destek sistemleri, ebeveyn danışmanlığında kullanılan yöntemler, kültürel bağlamda ebeveyn desteği.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, ebeveynlerin çocuk gelişimi sürecinde karşılaştıkları zorluklara yönelik geliştirilen destek programlarını kuramsal ve uygulamalı yönleriyle inceleyerek, öğrencilere bu alanda analiz ve planlama becerisi kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Çocuk gelişimi alanı ile ilgili kavramları, kuramları, ulusal ve uluslararası uygulamaları ve kavramlar arası ilişkileri bilir. 4
P2 Çocuk gelişimi alanı ile ilgili eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
P4 Çocuk gelişimi ile ilgili özgün fikir, ürün, proje ve etkinlik vb. geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. 5
P5 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, görev ve sorumluluklarında alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder ve etik değerlere dikkat eder. 4
P3 Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili iletişim, müdahale yöntemlerini ve farklı yaklaşımları kullanır. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Dezavantajlı çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar, uygular ve değerlendirir. P.2.3 1
Ö2 Alanı ile ilgili farklı konularda çalışmalar planlar, yönetir, değerlendirir. P.4.5 1
Ö3 Çocukların gelişimsel süreçleri ile ilgili karşılaştığı sorunlara karşı aileye kanıta dayalı çözüm önerileri sunar. P.3.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ebeveyn destek programlarının amacı ve önemi
2 Ebeveynlik kavramı, ebeveyn rolleri ve ebeveynlik stilleri
3 Aile yapısı, aile işlevleri ve ebeveyn-çocuk ilişkisi
4 Ebeveyn destek programlarının kuramsal temelleri (ekolojik sistem, bağlanma, sosyal öğrenme vb.)
5 Erken çocukluk döneminde ebeveyn destek programlarının rolü
6 Ulusal ve uluslararası ebeveyn destek programlarının örnekleri
7 Aile eğitimi, ebeveyn danışmanlığı ve rehberlik çalışmaları
8 Pozitif ebeveynlik yaklaşımları ve uygulamaları
9 Risk altındaki çocuk ve aileler için destek programları
10 Ebeveynlere yönelik psiko-eğitim programları ve içerikleri
11 Ebeveynlerin eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve program geliştirme süreci
12 Ebeveyn destek programlarında kullanılan yöntem ve teknikler (atölye, seminer, ev ziyaretleri, dijital uygulamalar)
13 Vaka örnekleri ve ebeveyn destek programı tasarlama uygulaması
14 Genel değerlendirme, ebeveyn destek programlarının etkilerinin ölçülmesi ve sürdürülebilirliği
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Tülin Güler Yıldız, Aile Eğitimi ve Katılımı, Pegem Akademi Yayıncılık.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 8 112
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 7 14
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 2 15 30
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 14 14
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 226
Toplam Yük / 30 7,53
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P3 P4
Ö1 Dezavantajlı çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar, uygular ve değerlendirir. 5 - -
Ö2 Çocukların gelişimsel süreçleri ile ilgili karşılaştığı sorunlara karşı aileye kanıta dayalı çözüm önerileri sunar. - 5 -
Ö3 Alanı ile ilgili farklı konularda çalışmalar planlar, yönetir, değerlendirir. - - 5