İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
80311132 Özel Eğitim Programları 1 Güz 1 3+0+0 7,5 7,5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Hakan SARI
Dersi Veren(ler) -
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Bu ders; özel eğitimin amaç ve ilkeler, tarihçesi, özel gereksinimli çocuklar ve özel gereksinim alanları, özel gereksinimli çocukların değerlendirilmesi ve gelişimsel tanılamasını, ailelerin yaşadığı sorunlar, anne-babaların eğitimi, ailelerin sahip olduğu haklar hakkında bilgi, özel eğitimin Türkiye?deki güncel durumu, özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailenin yaşadığı psikolojik süreçler, özel gereksinimlilik ve özel eğitim konusundaki temel kavramların tanımlanması, çocukların gelişimini etkileyen faktörler, özel gereksinimli çocukları (mental retardasyon, yaygın gelişimsel bozukluk, dil-konuşma bozukluklar, işitme engel, görme engel, öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, üstün yetenekli) tanıma, DSM V & ICD tanı kriterlerini, gelişimsel risk faktörleri ve gelişimsel riskleri ve/ya gelişimsel problemi olan bireyler için hizmetler ve politikaları, hakkında bilgi edinmeyi içermektedir.
Dersin Amacı
Dersin amacı, özel eğitimin temel ilkelerinin öğretilmesi, öğrencilerin özel gereksinimli bireyler hakkında bilgi kazanmalarını sağlamak, özel gereksinimliliğe neden olan etmenler hakkında bilgilendirmek, farklı tanı grupları hakkında tanıtıcı bilgiler vermek, gelişimi risk altında olan ve özel gereksinimli bireylerin gelişimi ile ilgili uygulanması gereken gelişim destek programları hakkında bilgilendirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Çocuk gelişimi alanı ile ilgili kavramları, kuramları, ulusal ve uluslararası uygulamaları ve kavramlar arası ilişkileri bilir. 5
P2 Çocuk gelişimi alanı ile ilgili eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 5
P5 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, görev ve sorumluluklarında alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder ve etik değerlere dikkat eder. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Farklı gelişim kuramlarını karşılaştırarak açıklar. P.1.1 3
Ö2 Tipik ve Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim, öğrenme özelliklerini ve risk faktörlerini bilir. P.1.2 5
Ö3 Farklı gelişim gösteren çocukların gelişimi ve eğitim programlarına dair kavramları, kuramları ve yapılan uygulamaları bilir ve sınıflandırır. P.1.2 3
Ö4 Dezavantajlı çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar, uygular ve değerlendirir. P.2.3 3
Ö5 Çocukların yaş ve gelişimlerine uygun olarak, ilgi ihtiyaç ve bulundukları koşulları göz önünde bulundurarak, eğitim amaçlarına uygun öğrenme ortamları düzenleme ve materyal geliştirme becerisine sahiptir P.2.5 3
Ö6 Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir ve takip eder. P.2.1 3
Ö7 Çocuk gelişimi ile ilgili eğitim programlarının felsefesini, ögelerini, genel özelliklerini, farklı yöntem ve tekniklerini bilir ve eğitim programlarında kullanır. P.2.4 3
Ö8 Açık, anlaşılır ve etkili bir şekilde sunum gerçekleştirir. P.5.1 5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar ve İlkeler, özel eğitimin tarihçesi, nedenleri, sınıflandırılması
2 Konuşma ve dil bozuklukları ve eğitimleri
3 İşitme Engelli Çocuklar ve eğitimleri
4 Zihinsel engelli çocuklar ve eğitimleri
5 Ortopetik engelli çocuklar ve eğitimleri
6 Görme engelli çocuklar ve eğitimleri
7 Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklar
8 Ara sınav
9 Uyum güçlüğü gösteren çocuklar
10 Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklar
11 Özel gereksinimli çocukların aileleri ve desteklenmesi
12 Kaynaştırma uygulamaları ve çocukların desteklenmesi
13 Bireysel eğitim programı hazırlama ve tartışma
14 Final Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 0
Toplam Yük / 30 0
Dersin AKTS Kredisi: 0
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P5
Ö1 Farklı gelişim kuramlarını karşılaştırarak açıklar. 5 - -
Ö2 Tipik ve Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim, öğrenme özelliklerini ve risk faktörlerini bilir. 5 - -
Ö3 Farklı gelişim gösteren çocukların gelişimi ve eğitim programlarına dair kavramları, kuramları ve yapılan uygulamaları bilir ve sınıflandırır. 5 - -
Ö4 Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir ve takip eder. - 5 -
Ö5 Dezavantajlı çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar, uygular ve değerlendirir. - 5 -
Ö6 Çocuk gelişimi ile ilgili eğitim programlarının felsefesini, ögelerini, genel özelliklerini, farklı yöntem ve tekniklerini bilir ve eğitim programlarında kullanır. - 5 -
Ö7 Çocukların yaş ve gelişimlerine uygun olarak, ilgi ihtiyaç ve bulundukları koşulları göz önünde bulundurarak, eğitim amaçlarına uygun öğrenme ortamları düzenleme ve materyal geliştirme becerisine sahiptir - - -
Ö8 Açık, anlaşılır ve etkili bir şekilde sunum gerçekleştirir. - - 4