Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çocuk Gelişimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 80311132 | Özel Eğitim Programları | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Hakan SARI |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu ders; özel eğitimin amaç ve ilkeler, tarihçesi, özel gereksinimli çocuklar ve özel gereksinim alanları, özel gereksinimli çocukların değerlendirilmesi ve gelişimsel tanılamasını, ailelerin yaşadığı sorunlar, anne-babaların eğitimi, ailelerin sahip olduğu haklar hakkında bilgi, özel eğitimin Türkiye?deki güncel durumu, özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailenin yaşadığı psikolojik süreçler, özel gereksinimlilik ve özel eğitim konusundaki temel kavramların tanımlanması, çocukların gelişimini etkileyen faktörler, özel gereksinimli çocukları (mental retardasyon, yaygın gelişimsel bozukluk, dil-konuşma bozukluklar, işitme engel, görme engel, öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, üstün yetenekli) tanıma, DSM V & ICD tanı kriterlerini, gelişimsel risk faktörleri ve gelişimsel riskleri ve/ya gelişimsel problemi olan bireyler için hizmetler ve politikaları, hakkında bilgi edinmeyi içermektedir.
Dersin Amacı
Dersin amacı, özel eğitimin temel ilkelerinin öğretilmesi, öğrencilerin özel gereksinimli bireyler hakkında bilgi kazanmalarını sağlamak, özel gereksinimliliğe neden olan etmenler hakkında bilgilendirmek, farklı tanı grupları hakkında tanıtıcı bilgiler vermek, gelişimi risk altında olan ve özel gereksinimli bireylerin gelişimi ile ilgili uygulanması gereken gelişim destek programları hakkında bilgilendirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Çocuk gelişimi alanı ile ilgili kavramları, kuramları, ulusal ve uluslararası uygulamaları ve kavramlar arası ilişkileri bilir. | 5 |
| P2 | Çocuk gelişimi alanı ile ilgili eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 |
| P5 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, görev ve sorumluluklarında alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder ve etik değerlere dikkat eder. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Farklı gelişim kuramlarını karşılaştırarak açıklar. | P.1.1 | 3 |
| Ö2 | Tipik ve Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim, öğrenme özelliklerini ve risk faktörlerini bilir. | P.1.2 | 5 |
| Ö3 | Farklı gelişim gösteren çocukların gelişimi ve eğitim programlarına dair kavramları, kuramları ve yapılan uygulamaları bilir ve sınıflandırır. | P.1.2 | 3 |
| Ö4 | Dezavantajlı çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar, uygular ve değerlendirir. | P.2.3 | 3 |
| Ö5 | Çocukların yaş ve gelişimlerine uygun olarak, ilgi ihtiyaç ve bulundukları koşulları göz önünde bulundurarak, eğitim amaçlarına uygun öğrenme ortamları düzenleme ve materyal geliştirme becerisine sahiptir | P.2.5 | 3 |
| Ö6 | Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir ve takip eder. | P.2.1 | 3 |
| Ö7 | Çocuk gelişimi ile ilgili eğitim programlarının felsefesini, ögelerini, genel özelliklerini, farklı yöntem ve tekniklerini bilir ve eğitim programlarında kullanır. | P.2.4 | 3 |
| Ö8 | Açık, anlaşılır ve etkili bir şekilde sunum gerçekleştirir. | P.5.1 | 5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar ve İlkeler, özel eğitimin tarihçesi, nedenleri, sınıflandırılması |
| 2 | Konuşma ve dil bozuklukları ve eğitimleri |
| 3 | İşitme Engelli Çocuklar ve eğitimleri |
| 4 | Zihinsel engelli çocuklar ve eğitimleri |
| 5 | Ortopetik engelli çocuklar ve eğitimleri |
| 6 | Görme engelli çocuklar ve eğitimleri |
| 7 | Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklar |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Uyum güçlüğü gösteren çocuklar |
| 10 | Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklar |
| 11 | Özel gereksinimli çocukların aileleri ve desteklenmesi |
| 12 | Kaynaştırma uygulamaları ve çocukların desteklenmesi |
| 13 | Bireysel eğitim programı hazırlama ve tartışma |
| 14 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 0 | ||
| Toplam Yük / 30 | 0 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 0 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P5 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Farklı gelişim kuramlarını karşılaştırarak açıklar. | 5 | - | - |
| Ö2 | Tipik ve Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim, öğrenme özelliklerini ve risk faktörlerini bilir. | 5 | - | - |
| Ö3 | Farklı gelişim gösteren çocukların gelişimi ve eğitim programlarına dair kavramları, kuramları ve yapılan uygulamaları bilir ve sınıflandırır. | 5 | - | - |
| Ö4 | Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir ve takip eder. | - | 5 | - |
| Ö5 | Dezavantajlı çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar, uygular ve değerlendirir. | - | 5 | - |
| Ö6 | Çocuk gelişimi ile ilgili eğitim programlarının felsefesini, ögelerini, genel özelliklerini, farklı yöntem ve tekniklerini bilir ve eğitim programlarında kullanır. | - | 5 | - |
| Ö7 | Çocukların yaş ve gelişimlerine uygun olarak, ilgi ihtiyaç ve bulundukları koşulları göz önünde bulundurarak, eğitim amaçlarına uygun öğrenme ortamları düzenleme ve materyal geliştirme becerisine sahiptir | - | - | - |
| Ö8 | Açık, anlaşılır ve etkili bir şekilde sunum gerçekleştirir. | - | - | 4 |
