Aile Danışmanlığı Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası)
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Aile Danışmanlığı Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası) Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Aile Danışmanlığı Tezli Yüksek Lisans (Disiplinlerarası) Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03210003 | Felsefeye Giriş | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 3 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sunum, soru-cevap, tartışma ve değerlendirme. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM | C-133 | [email protected] | 7648 | Perşembe 10.00-11.30 |
Dersin İçeriği
Felsefenin tanımı, konusu, yöntemi ve kaynakları, problemleri, bilgi teorisi, bilginin kaynağı, rasyonalizm (İlkçağ rasyonalistleri ve yeniçağ rasyonalistleri), sansualizm, emprizm, intüisyonizm, bilginin değeri, doğmatizm, septisizm, rölativizm, pozitivizm, pragmatizm, mantıkçı pozitivizm ve İslam düşüncesinde bilginin değeri. Bu bağlamda değişik filozofların bu sorunlarla ilgili kaynak kitaplarının tanıtılması, öğrencilerle ilk kaynak bilgilerini buluşturma.
Dersin Amacı
Felsefe ile ilgili temel kavramları kapsamlı bir şekilde öğrencilere öğretmek, felsefenin temel sorunlarını öğrencilerle tartışarak onların felsefi bakış açısını kazanmalarına yardımcı olmak, felsefi bir analiz ve sentez gücü kazandırıp, öğrencileri dogmatik yaklaşımlardan uzaklaştırıp eleştirel bir yaklaşımla sorunlarına bakmayı öğretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Aile danışmanlığı alanında elde ettiği bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak ortaya konulan verileri yorumlar ve değerlendirir, alanın sorunlarını tanımlar, analiz ve sentez eder, meslekî ve etik değerler doğrultusunda çözüm önerileri geliştirir, bilgi paylaşımında bulunur ve ekip çalışmalarına katılır. | 4 |
| P2 | Bilginin kaynağını, sınırlarını, doğruluk ve geçerliliğini, güvenirliliğini değerlendirme ve yönetme bilgisi ve bakış açısına sahiptir. | 4 |
| P3 | Aile danışmanlığı alanındaki bilimsel bilgi ve bulgulara, sonuçlara ulaşma, güncel literatürü takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 |
| P5 | Aile danışmanlığı alanı ile ilgili her türlü bilgi ve teknolojilerini kullanır. | 4 |
| P6 | Aile danışmanlığı alanında edindiği bilgi, beceri ve deneyimi kullanarak birey, aile ve topluma yönelik oluşan sorunlarda çözüm odaklı gerekli eğitimi yapar. | 4 |
| P7 | Aile danışmanlığı alanına özgü sorunlara bilimsel veriler doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
| P8 | Aile danışmanlığı alanı ile ilgili sahip olduğu deneyim ve bilgi birikimini kullanarak çalışmalarını bağımsız olarak yürütebilecek yetkinliğe sahip olmak ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile iş birliği içinde bulunarak bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
| P9 | Aile danışmanlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık ve girift sorunları çözmek için bireysel ve bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
| P10 | Bir aile danışmanı olarak sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Aile danışmanlığı yöntemlerini etkili bir şekilde uygular. | P.1.3 | 1 |
| Ö2 | Farklı aile danışmanlığı yaklaşımlarını eleştirir ve kendi pratiğini sürekli olarak değerlendirir. | P.1.4 | 1 |
| Ö3 | Aile danışmanlığı literatüründeki boşlukları tanımlar ve yeni yaklaşımlar önerir. | P.1.5 | 1 |
| Ö4 | Mesleki etik değerlere uygunluğu göz önünde bulundurarak uygulamalarını değerlendirir. | P.1.6 | 1 |
| Ö5 | Bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır ve çeşitli bilgileri bir araya getirerek uygulama becerisi gösterir. | P.2.3 | 1 |
| Ö6 | Bilgi kaynaklarını eleştirir ve farklı perspektiflerden değerlendirir. | P.2.4 | 1 |
| Ö7 | Çeşitli bilgi kaynaklarından elde edilen bilgileri sentezler ve yeni bir bakış açısı oluşturur. | P.2.5 | 1 |
| Ö8 | Bilgi kaynaklarını eleştirel bir şekilde değerlendirir ve güvenilirliklerini sorgular ve yorumlar. | P.2.6 | 1 |
| Ö9 | Güncel literatürdeki araştırmaları eleştirir ve metodolojik güçlükleri, sınırlamaları analiz eder. | P.3.4 | 1 |
| Ö10 | Aile danışmanlığı literatüründeki bilimsel bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | P.3.6 | 1 |
| Ö11 | Aile danışmanlığı süreçlerindeki dijital verileri analiz eder ve bu analizleri yorumlar. | P.5.4 | 1 |
| Ö12 | Aile danışmanlığı süreçlerindeki teknolojik uygulamaların mesleki standartlara uygunluğunu değerlendirir. | P.5.6 | 1 |
| Ö13 | Sorunların aile dinamikleri, bireysel psikoloji ve toplumsal etkileşimlerle olan ilişkilerini analiz eder. | P.6.4 | 1 |
| Ö14 | Geliştirdiği çözüm önerilerini bilimsel metodolojiye uygun olarak değerlendirir. | P.7.6 | 1 |
| Ö15 | İş birliği içinde, farklı meslek gruplarının perspektiflerini analiz ederek etkileşimleri analiz eder. | P.8.4 | 1 |
| Ö16 | İş birliği içinde, ekip çalışmalarının verimliliğini değerlendirme ve gerekli düzeltmeleri yapma becerisini sağlar. | P.8.6 | 1 |
| Ö17 | Bireysel olarak karmaşık sorunlara çözüm odaklı yaklaşma ve etkili stratejiler geliştirir. | P.9.3 | 1 |
| Ö18 | Analitik becerileri kullanarak sorunların kökenlerini belirleme ve etkileşimleri değerlendirir. | P.9.4 | 1 |
| Ö19 | Eğitim ve gelişim programlarının tasarımıyla ilgili temel prensipleri bilmektedir. | P.10.1 | 1 |
| Ö20 | Çalışanların bireysel ve grup dinamiklerini anlayarak, özel gelişim ihtiyaçlarını belirler. | P.10.2 | 1 |
| Ö21 | Etkinlikleri yürütme sürecinde pratik becerileri uygular. | P.10.3 | 1 |
| Ö22 | Eğitim programlarını geliştirmek için farklı kaynaklardan gelen bilgileri sentezler. | P.10.5 | 1 |
| Ö23 | Çalışanların kazanımlarını ölçme ve değerlendirme süreçlerini değerlendirir. | P.10.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | 1. Felsefe hakkında genel bilgi ve felsefenin tanımı, |
| 2 | 2. Felsefe, Filozof, Hikmet ve Hakîm kavramları ve bunların açılımı, |
| 3 | 3. Felsefenin dayanakları (akıl, tefekkür, bilgi ve hikmet), |
| 4 | 4. Felsefî düşünüş ve özellikleri, |
| 5 | 5. Felsefe insana neden gereklidir? (Bireysel ve toplumsal faydaları), |
| 6 | 6. Felsefenin ana problemleri (Varlık, bilgi ve değer). Varlık ve Bilgi Felsefesinin ne olduğu, Değer Probleminde Ahlak Felsefesi ve Sanat Felsefesi Hakkında Genel Bilgi. |
| 7 | 7. Ara Sınav |
| 8 | 8. Felsefe ve Bölümleri, (Sistematik Felsefe ve Felsefe Tarihi), Bilgi ve bilgi çeşitleri, |
| 9 | 9. Bilgi ve Bilgi Çeşitleri (empirik bilgi, bilimsel bilgi, teknik bilgi, sanat bilgisi, dini bilgi, felsefi bilgi), |
| 11 | 11. Bilginin Kaynağı Problemi (Rasyonalizm, Sansüalizm) |
| 12 | 12. Bilginin Kaynağı Problemi (Empirizm, Entüisyonizm, bunların eleştirisi) |
| 13 | 13. Bilginin Değeri (Dogmatizm, Septisizm, Kritisizm, Pozitivizm, Pragmatizm, Analitik Felsefe). |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | 1. ERDEM, Hüsameddin. Felsefeye Giriş: Bazı Felsefe Meseleleri, Konya: HÜ-ER, 2021 |
| 2. BOLAY, Süleyman Hayri. Felsefeye Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları, 2019 | |
| 3. MENGÜŞOĞLU, Takiyettin, Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | 14 | 6 (%) |
| Ödev | - | - |
| Projeler | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 54 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 6 | 84 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P7 | P8 | P9 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Aile danışmanlığı yöntemlerini etkili bir şekilde uygular. | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Farklı aile danışmanlığı yaklaşımlarını eleştirir ve kendi pratiğini sürekli olarak değerlendirir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Aile danışmanlığı literatüründeki boşlukları tanımlar ve yeni yaklaşımlar önerir. | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Mesleki etik değerlere uygunluğu göz önünde bulundurarak uygulamalarını değerlendirir. | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır ve çeşitli bilgileri bir araya getirerek uygulama becerisi gösterir. | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Bilgi kaynaklarını eleştirir ve farklı perspektiflerden değerlendirir. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Çeşitli bilgi kaynaklarından elde edilen bilgileri sentezler ve yeni bir bakış açısı oluşturur. | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Bilgi kaynaklarını eleştirel bir şekilde değerlendirir ve güvenilirliklerini sorgular ve yorumlar. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Güncel literatürdeki araştırmaları eleştirir ve metodolojik güçlükleri, sınırlamaları analiz eder. | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
| Ö10 | Aile danışmanlığı literatüründeki bilimsel bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | - | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
| Ö11 | Aile danışmanlığı süreçlerindeki dijital verileri analiz eder ve bu analizleri yorumlar. | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
| Ö12 | Aile danışmanlığı süreçlerindeki teknolojik uygulamaların mesleki standartlara uygunluğunu değerlendirir. | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
| Ö13 | Sorunların aile dinamikleri, bireysel psikoloji ve toplumsal etkileşimlerle olan ilişkilerini analiz eder. | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
| Ö14 | Geliştirdiği çözüm önerilerini bilimsel metodolojiye uygun olarak değerlendirir. | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - |
| Ö15 | İş birliği içinde, farklı meslek gruplarının perspektiflerini analiz ederek etkileşimleri analiz eder. | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
| Ö16 | İş birliği içinde, ekip çalışmalarının verimliliğini değerlendirme ve gerekli düzeltmeleri yapma becerisini sağlar. | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
| Ö17 | Bireysel olarak karmaşık sorunlara çözüm odaklı yaklaşma ve etkili stratejiler geliştirir. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö18 | Analitik becerileri kullanarak sorunların kökenlerini belirleme ve etkileşimleri değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö19 | Eğitim ve gelişim programlarının tasarımıyla ilgili temel prensipleri bilmektedir. | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
| Ö20 | Çalışanların bireysel ve grup dinamiklerini anlayarak, özel gelişim ihtiyaçlarını belirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
| Ö21 | Etkinlikleri yürütme sürecinde pratik becerileri uygular. | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
| Ö22 | Eğitim programlarını geliştirmek için farklı kaynaklardan gelen bilgileri sentezler. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
| Ö23 | Çalışanların kazanımlarını ölçme ve değerlendirme süreçlerini değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
