İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Karatay Meslek Yüksekokulu
Mahkeme Büro Hizmetleri Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99900004 Türk Dili I 1 Güz 1 2+0+0 2 2
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Uzaktan
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Neslihan Tuğba KÜÇÜKKORAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Neslihan Tuğba KÜÇÜKKORAŞ K-KTO KARDL [email protected] 7471 Pazartesi
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P11 Türk Dilinin yazılı ve sözlü anlatım meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilmek 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Anlam ve anlatım bozukluklarını açıklayabilme P.11.1 1
Ö2 Yazım kurallarını, noktalama işaretlerini ve sözlü anlatım sorunlarını ayırt edebilme P.11.2 1
Ö3 Söyleyiş ve sesletim sorunlarını gidererek dilde doğru ve anlamlı konular özgün örneklendirme yapabilme P.11.3 1
Ö4 Türk dilinde imlâ ve noktalama işaretlerini sınıflandırabilme P.11.4 1
Ö5 Türk dilinin yazılı, sözlü ve tartışmaya dayalı anlatım türlerinde imlâ ve noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kategorize edebilme P.11.5 1
Ö6 Bilimsel araştırma yöntemleri (konunun seçilmesi, sınırlandırılması ve ilgili kaynakların taranması) konusunda bilgi sahibi olabilmek, araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi konusunda fikir sahibi olabilmek ve doğru kaynağı seçebilme P.11.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 DİL NEDİR? DİLLERİN DOĞUŞU NASIL OLMUŞTUR? Dilin tanımı, özellikleri, millet hayatındaki yeri. Dillerin doğuşu üzerine geçmişten bu yana ileri sürülen teoriler
2 YERYÜZÜNDEKİ DİLLER VE DİL TÜRLERİ Yeryüzündeki dillerin köken ve yapı bakımından sınıflandırılması, varlığı kabul edilen başlıca dil aileleri, konuşma dili ve yazı dili.
3 TÜRK DİLİNİN TARİHİ GELİŞLİMİ Türk dilinin tarih sahnesine çıkışı, Türk dilinin belgelerle takip edilebilen ve edilemeyen dönemleri, belgelerle takip edilebilen dönemler içerisindeki başlıca eserler ve şahsiyetler.
4 TÜRKLERİN KULLANDIĞI BAŞLICA ALFABELER-TÜRK DİLİNİN BUGÜNKÜ DURUMU Türklerin tarih boyunca kullandıkları başlıca alfabeler, Türk dilinin bugünkü durumu ve Dünya üzerindeki yayılma alanları, yaşayan Türk lehçeleri.
5 TÜRKÇEDE SESLER VE TÜRKÇENİN SES ÖZELLİKLERİ (FONETİK) Türkçedeki seslerin çeşitli yönlerden sınıflandırılması, Türkçe kelimelerin ses özellikleri, Türkçede ses olayları
6 KELİME BİLGİSİ (MORFOLOJİ) Kelimenin tanımı, kök ve ek kavramı, yapım ve çekim ekleri, nitelik ve işlev bakımından kelime türleri.
7 CÜMLE BİLGİSİ (SENTAKS) Cümlenin tanımı; Cümlenin kuruluşunda yer alan kelime grupları; Cümlenin Öğeleri; Yapı, anlam, öğe dizilişi gibi özellikleri bakımından cümle çeşitleri; Cümle tahlil uygulamaları.
8 YAZIM KURALLARI-1 Büyük harflerin kullanıldığı yerler; Tarih, ay ve gün adlarının yazımı; Sayıların yazımı; Kısaltmaların yazımı
9 YAZIM KURALLARI-2 Birleşik kelimelerin yazımı; Bağlaç ve bulunma eki olarak kullanılan ‘De'nin yazımı; Bağlaç ve ilgi zamiri olarak kullanılan ‘Ki'nin yazımı; ‘Mi'soru ekinin yazımı; Satır sonuna sığmayan kelimelerin bölünmesi
10 NOKTALAMA İŞARETLERİ-1 Nokta, virgül, noktalı virgül, üç nokta, soru işareti, ünlem işareti, kısa çizgi, uzun çizgi, eğik çizgi, tırnak işareti, kesme işareti ve ‘den den'işaretinin kullanıldığı yerler ve bunların kullanımına dair örnekler.
11 NOKTALAMA İŞARETLERİ-2 Yay ayraç, köşeli ayraç, kesme işaretinin kullanıldığı yerler ve bu işaretlerin kullanımına dair örnek kullanımlar; Noktalama işaretleri üzerine uygulama soruları
12 ANLATIM BOZUKLUKLARI-1 Anlama Dayalı Bozukluklar: Gereksiz sözcük kullanımı; Anlam bulanıklığı; Anlamca çelişen sözcüklerin kullanılması; Sözcüğün yanlış anlamda kullanılması; Sözcüklerin birbiriyle karıştırılması; Atasözü ve deyimlerin yanlış kullanılması; Mantık hataları.
13 ANLATIM BOZUKLUKLARI- 2 Yapıya Dayalı Bozukluklar: Özneyle ilgili anlatım bozuklukları; Yüklemle ilgili anlatım bozuklukları; Tümleçle ilgili anlatım bozuklukları; Tamlama yanlışlarından kaynaklanan bozukluklar; Eklerle ilgili anlatım bozuklukları
14 TÜRKÇENİN GÜNCEL SORUNLARI Türkçenin bugün yüz yüze geldiği sorunlar: Anadili bilinci sorunu; İngilizcenin dünyada artan ve Türkçeye de yansıyan etkisi karşısında duyarsızlaşma sorunu; Nitelikli bir yabancı dil eğitimi yerine yabancı dille eğitime yönelme ve o tür kurumlara saygınlık kazandırılması sorunu; Türkçe ve bilim dili sorunu; Radyo, televizyon, basın, internet gibi kitle iletişim araçlarında Türkçeye gereken özenin gösterilmemesi sorunu; Türkçe öğretimindeki sorunlar; Türk dünyası ile ortak iletişim dili sorunu; Dil politikalarında kararlı bir tutum izlenmemesi sorunu. Bu sorunlara yönelik çözüm önerileri
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Uluslararası Öğrenciler İçin Akademik Türkçe II [Yazma] / Gazi Üniversitesi TÖMER
HATİBOĞLU, A. Necip (2003). Üniversitede Türk Dili, Barış Yayınevi, Ankara. KARAHAN, Leyla (2010).
Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara KOLCU, Hasan (Başkanlığında) (2012).
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 1 10 10
Toplam İş Yükü: 60
Toplam Yük / 30 2
Dersin AKTS Kredisi: 2
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P11
Ö1 Anlam ve anlatım bozukluklarını açıklayabilme 5
Ö2 Yazım kurallarını, noktalama işaretlerini ve sözlü anlatım sorunlarını ayırt edebilme 5
Ö3 Söyleyiş ve sesletim sorunlarını gidererek dilde doğru ve anlamlı konular özgün örneklendirme yapabilme 5
Ö4 Türk dilinde imlâ ve noktalama işaretlerini sınıflandırabilme 5
Ö5 Türk dilinin yazılı, sözlü ve tartışmaya dayalı anlatım türlerinde imlâ ve noktalama işaretlerini doğru bir şekilde kategorize edebilme 5
Ö6 Bilimsel araştırma yöntemleri (konunun seçilmesi, sınırlandırılması ve ilgili kaynakların taranması) konusunda bilgi sahibi olabilmek, araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi konusunda fikir sahibi olabilmek ve doğru kaynağı seçebilme 4