Uluslararası Ticaret ve Lojistik (İngilizce)
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik (İngilizce) Programı
Ders Bolognaları
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik (İngilizce) Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 04940002 | Econometrics | 2 | Bahar | 4 | 3+0+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül UÇKUN ÖZKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül UÇKUN ÖZKAN | C BLOK-202 | [email protected] | 7366 |
Dersin İçeriği
The content of the course includes econometric approach, econometric models and techniques, simple linear regression analysis, regression model assumptions, least squares method, properties of ordinary least
squares estimators, functional forms of regression models, multicollinearity, variance and collinearity problems in regression models.
squares estimators, functional forms of regression models, multicollinearity, variance and collinearity problems in regression models.
Dersin Amacı
The aim of the course is to discuss econometric models from a theoretical point of view and to apply them to economic case studies using computer software, and to provide information about the methods used
in the empirical testing of economic hypotheses.
in the empirical testing of economic hypotheses.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Introduction to Econometrics (Meaning /Scope/Branches of econometrics) |
| 2 | Introduction to Econometrics (Stages of Econometric Research & Methodology/Aims, Objectives & Importance of Econometrics) |
| 3 | Understanding Types of Econometrics Data/Types of Models. |
| 4 | Regression Analysis (Deterministic vs Stochastic Models) |
| 5 | Classical Linear Regression Model (CLRM) |
| 6 | Understanding the Ordinary Least Squares (OLS Assumptions) |
| 7 | GAUSS-MARKOV Theorem (BLUE properties of the OLS) |
| 8 | Mid-Term Exam |
| 9 | Discussion and solving mid-term exam questions. |
| 10 | Normal Equation of the OLS/ Derivation of The OLS Estimator |
| 11 | Model Estimation with Ordinary Least Squares (OLS) Approach |
| 12 | Examples of Application of Regression Analysis/ Simple Linear Regression Model (Simple LRM) |
| 13 | Econometric Software and Computer Application Lesson |
| 14 | Examples of Application of Regression Analysis/ Multiple Linear Regression Model (Multiple LRM) |
| 15 | Econometric Software and Computer Application Lesson/General Revisions and Preparatory for Final Exams |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Damodar Gujarati Econometrics by Example – (Örneklerle Damodar Gujarati Ekonometri). ISBN: 9786059802086, 2nd Edition, 2018. |
| Jeffrey M. Wooldridge - Introductory Econometrics: A Modern Approach - Cengage Pub. ISBN: 9781337558860, 7th Edition, 2019. |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 15 | 3 | 45 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 6 | 12 |
| Uygulama | 2 | 6 | 12 |
| Laboratuvar | 2 | 6 | 12 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
