Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SOS402 | Bitirme Tezi | 4 | Bahar | 8 | 2+4+0 | 4 | 8 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Araştırma, analiz-sentez ve değerlendirme |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr.Arş.Gör. Emre AKTÜRK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr.Arş.Gör. Emre AKTÜRK | C-131 | [email protected] | 7238 |
Dersin İçeriği
Ders, bitirme tezinin kapsamı ve önemi hakkında genel bir girişle başlayarak, araştırma sürecinin temel aşamalarını ele alacaktır. İlk haftalarda araştırma konusu belirleme, problem tanımlama ve literatür taraması gibi hazırlık aşamalarına odaklanılacaktır. Ardından, nitel ve nicel yöntemler, veri toplama teknikleri ve etik kurallar detaylı şekilde incelenecektir. Öğrenciler, seçtikleri yöntem doğrultusunda veri toplama ve analiz süreçlerini uygulamalı olarak gerçekleştireceklerdir. Dersin ilerleyen haftalarında, bulguların yorumlanması, akademik yazım teknikleri ve tez formatı üzerine çalışmalar yapılacaktır. Son haftalarda ise öğrenciler, tamamladıkları tezlerini sunarak akademik geri bildirim alma ve tartışma pratiği kazanacaklardır.
Dersin Amacı
Bu ders, sosyoloji bölümü öğrencilerinin akademik araştırma yapma becerilerini geliştirmelerini ve bilimsel bir bitirme tezi yazmalarını amaçlamaktadır. Öğrencilere araştırma sorusu oluşturma, uygun metodoloji seçme, literatür taraması yapma, veri toplama ve analiz etme gibi araştırma sürecinin temel aşamalarında rehberlik edilecektir. Ayrıca, etik ilkeler çerçevesinde akademik yazım kurallarına uygun olarak tezlerini yapılandırmaları hedeflenmektedir. Ders, öğrencilerin bağımsız araştırma yürütme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek bilimsel üretime katkı sağlamalarını teşvik etmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 3 |
| P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 2 |
| P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 3 |
| P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 2 |
| P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 2 |
| P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 3 |
| P8 | Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. | 2 |
| P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 3 |
| P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | P.1.1 | 6 |
| Ö2 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 6 |
| Ö3 | Bilgi ve becerileri birleştirerek orijinal çalışmalar yapma. | P.2.6 | 6 |
| Ö4 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki entegrasyonun etkisini değerlendirme. | P.3.5 | 6 |
| Ö5 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | P.3.6 | 6 |
| Ö6 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | P.5.5 | 6 |
| Ö7 | Güncel sosyolojik kavramlar ve dönemsel değişimler üzerine yeni araştırmalar ve projeler geliştirme. | P.5.6 | 6 |
| Ö8 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 6 |
| Ö9 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | P.6.6 | 6 |
| Ö10 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | P.7.6 | 6 |
| Ö11 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | P.9.5 | 6 |
| Ö12 | Toplumsal değerlere uygun hareket eden projeler veya inisiyatifler oluşturma. | P.9.6 | 6 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tez çalışması hakkında genel bilgilendirme |
| 2 | Araştırma yöntemleri hakkında bilgilendirme. Nicel yöntem, nitel yöntem ve karma yöntem arasında nasıl tercih yapılacağının tartışılması. |
| 3 | Tez konusu belirleme |
| 4 | Tez çalışmasında teorik, kavramsal çerçeve ve literatür çalışması |
| 5 | Tez çalışmasında teorik, kavramsal çerçeve ve literatür çalışması |
| 6 | Veri toplama/inşa etme öncesi tekniğin hazırlanması |
| 7 | Veri toplama/inşa etme öncesi tekniğin hazırlanması |
| 8 | Öğrencilerin yazdıkları tez çalışmasının "konu", "amaç", "araştırma problemleri", "hipotezler", "kapsam", "sınırlılıklar" bölümleri hakkında tartışma. |
| 9 | Veri toplama/inşa etme süreci |
| 10 | Veri toplama/inşa etme süreci |
| 11 | Öğrencilerin verilerini analizleri hakkında yönlendirme. |
| 12 | Öğrencilerin verilerini analizleri hakkında yönlendirme. |
| 13 | Tez teslim süreci öncesinde son düzenlemelerin gerçekleştirilmesi. |
| 14 | Tez teslim süreci öncesinde son düzenlemelerin gerçekleştirilmesi. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Eco, U. (2017). Tez nasıl yazılır. (Çev. Betül Parlak). İstanbul: Can. |
| Becker, S. H. (2013). Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi: Yazımın Sosyal Organizasyonu Kuramı),(çev. Şerife Geniş),(der. Levent Ünsaldı). Heretik Yayıncılık, Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 1 | 14 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 1 | 30 | 30 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 26 | 26 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 240 | ||
| Toplam Yük / 30 | 8 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P7 | P9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | 3 | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Bilgi ve becerileri birleştirerek orijinal çalışmalar yapma. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki entegrasyonun etkisini değerlendirme. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Güncel sosyolojik kavramlar ve dönemsel değişimler üzerine yeni araştırmalar ve projeler geliştirme. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö10 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö11 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö12 | Toplumsal değerlere uygun hareket eden projeler veya inisiyatifler oluşturma. | - | - | - | - | - | - | - |
