İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99900015 Medeniyet Tasavvuru ve Ahilik 1 Güz 1 4+0+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Sunum, soru-cevap, tartışma ve değerlendirme,
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Ömer AKDAĞ
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Ömer AKDAĞ
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Karatay Medresesi, öğretim kadrosu, vakfiyesi ve mimari hususiyetleri hakkında kısaca bilgi. Medeniyet ve kültür kavramları, medeniyetin doğuşunu hazırlayan temel unsurlar. Türk-İslam medeniyetinin temel kaynakları, Türk-İslam medeniyetinin kurucu unsurları, Türk- İslam medeniyetinin bazı yansımaları.
Dersin Amacı
Büyük bir medeniyetin kurucusu olan milletimizin insana verdiği değer, adalet konusunda gösterdiği titizlik, dinamizm, farklı kültür ve inançtaki topluluklarla müşterek yaşama tecrübesi gibi hususların güncellenerek, tefekkür eden, üreten ve insan ortak paydasında bütün insanlığa hizmet etmeyi idealize eden bir şuur oluşturmaktır. Üniversitemizin adının ilham kaynağı olan Karatay Medresesinin kurucusu ve büyük Türk devlet adamı Celaleddin Karatay'ı ve ilim-irfan merkezi olan Karatay Medresesini tanıtarak, "Medreseden Üniversiteye"anlayışıyla köklü ve derin bir medeniyetin mensubu olduğumuzun hatırlanması sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 3
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. P.1.6 1
Ö2 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. P.6.2 1
Ö3 Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. P.6.3 1
Ö4 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö5 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö6 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.10.2 1
Ö7 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.10.4 1
Ö8 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.10.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Medeniyetin doğuşunu hazırlayan temel unsurlar. (insan, insan ve muhit, insan ve lisan, insan ve ilim, müsamaha) ve Medeniyetin doğuşuna etki eden faktörler.(Din ve medeniyet, ilim ve medeniyet, hikmet ve medeniyet)
2 İslam ve barış, İslam ve dinamizm, Kültür ve medeniyet kavramları, Batı medeniyetinin teşekkülünde İslam'ın rolü
3 İslam Medeniyetinde dinamizm.
4 İslam ve barış
5 Medeniyetin doğuşunda fert, toplum ve devlet, sanat ve medeniyet ilişkisi
6 Medeniyet tasavvurunun dayandığı esaslar, Medeniyet kurucusu Hz. Adem ve Medeniyet tasavvuru, Medeniyet Tasavvurunda model insan; Hz. Muhammed
7 Karatay Medresesi ve vakfiyesi, Celaleddin Karatay ve siyasi kariyeri
8 Ahilik ve Ahi Evran, Ahilik sistemi
9 Ahilik Sisteminin boyutları
10 Ahilik sisteminde iktisadî yapı ve Ombudsmanlık
11 Fütüvvetnameler, Ahi Kimliği ve Model İnsan
12 Ahi Zaviyelerinde Tedrisat, Ahilik ve Halk Eğitimi
13 Şed Merasimi ve Edebiyatımızda Ahilik
14 Meşru Kazanç, Ahlak, Ahilik ve Günümüz
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Ömer AKDAĞ-Meltem KURTULUŞ (Editörler), Ahilik ve Meslek Ahlakı, KTO Karatay Üniversitesi Yayınları, Konya 2018.
Ömer Faruk ERDEM-Murat AYVACI, Medeniyet TAsavvuru ve Karatay Medresesi, KTO Karatay Üniversitesi Yayınları, Konya 1918.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 7 2 14
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 30 30
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P6 P10
Ö1 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. 3 - -
Ö2 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. - 3 -
Ö3 Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. - 4 -
Ö4 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - 4 -
Ö5 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - 3 -
Ö6 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - 4
Ö7 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - 3
Ö8 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. - - 5