İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03270046 Akıl Yürütmeler Mantığı ve Kritik Düşünce 4 Bahar 8 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Sunum, soru-cevap, tartışma ve değerlendirme.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Türkçe
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM C-133 [email protected] 7648 Perşembe
14.00
Dersin İçeriği
Akıl yürütmeler mantığı, kritik düşünmenin içeriği, özelliği, faydaları, kritik düşünme çeşitleri, kritik olmayan düşünce ilen olan farkları, kritik düşünme çeşitleri ve kritik olmayan düşünce çeşitleri
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, mantık çerçevesinde akıl yürütme becerileriyle birlikte öğrenciye eleştirel düşünme kavramına genel bir bakış kazandırarak, öğrencinin, iş hayatında bu becerileri kazanmasına yardımcı olmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 4
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 4
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 4
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 5
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 5
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. P.1.2 1
Ö2 Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. P.1.3 1
Ö3 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö4 Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. P.1.5 1
Ö5 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. P.1.6 1
Ö6 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. P.2.2 1
Ö7 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. P.2.4 1
Ö8 Sosyoloji bilimine ait bilgilerin doğruluğunu ve etkililiğini değerlendirme. P.2.5 1
Ö9 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. P.5.4 1
Ö10 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö11 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö12 Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. P.6.6 1
Ö13 Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. P.7.4 3
Ö14 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama P.9.2 1
Ö15 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. P.9.3 1
Ö16 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. P.9.4 1
Ö17 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. P.10.1 1
Ö18 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.10.2 1
Ö19 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. P.10.3 1
Ö20 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.10.5 1
Ö21 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. P.10.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Düşünme ve Eleştirel Düşünme
2 Eleştirel Düşünme ile İlgili Temel Kavramlar
3 Eleştirel Düşünme Ögeleri
4 Eleştirel Düşünme Süreci ve Özellikleri
5 Eleştirel Düşünme Yoluyla Sorun Çözme
6 Eleştirel Düşünmenin Bireysel ve Toplumsal Yaşamdaki Yeri ve Önemi
7 Ara sınav
8 Eleştirel Düşünmenin Mesleki Yaşamdaki Yeri ve Önemi, Eleştirel Düşünmin uygulandığı alanlar.
9 Bir makale, kitap veya yazının eleştirel düşünce açısından çözümlenmesi,
10 Eleştirel Düşünme aşamaları ve yansıtıcı olmayan düşünür. Eleştirel düşünmenin aşamaları ve meydan okunan düşünür.
11 Eleştirel Düşünme aşamalarından acemi düşünür. Düşünme aşamalarından İyi düşünen olmak için alıştırma yapan düşünür ve özellikleri vb.
12 Kendini anlama: Düşünce ve hayatınızda Ben Merkezciliği takip edin, Tarafsızlığa karar verin, Zihnin üç ana işlevini tanımak, zihninizle özel bir ilişkiniz olduğunu anlayınız, Akademik konuları hayatınıza ve sorunlarınıza bağlayın, hem entellektüel hem de duygusal öğrenin,
13 Düşüncenin Parçaları: Akıl Yürütmenin Parçaları, Düşünmenin parçaları nasıl bir araya gelir? Elemanlar arasındaki ilişkiler, Eleştirel düşünürler bazı amaçlar için düşünürler, eleştirel düşünürler kavramları idaresine alırlar, eleştirel düşünürler bilgiyi değerlendirirler, verilerin aranışında kilit sorular, bilgiyi değerlendirmek, eleştirel düşünürler çıkarımları ve varsayımları birbirinden ayırırlar, eleştirel düşünürler ektiler üzerine düşünürler, eleştirel düşünürler bakış açısının ötesinde düşünürler,
14 Eleştirel düşünürün bakış açısı: Düşünce Standartları.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar 1. Richard PAUL- Linda ELDER, Kritik Düşünce, Nobel Yayınları, Ankara.
1. Richard PAUL- Linda ELDER, Kritik Düşünce, Nobel Yayınları, Ankara.
3.Tracy BOVWELL-Gary KEMP, Eleştirel Düşünme Kılavuzu, Çeviren: Bilge Tanrıseven, TÜBİTAK Yayınları, Ankara
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 6 (%)
Alan Çalışması - -
Ödev 1 6 (%)
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 48 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 5 3 15
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 4 4
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P5 P6 P7 P9 P10
Ö1 Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. 3 - - - - - -
Ö2 Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. 4 - - - - - -
Ö3 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 4 - - - - - -
Ö4 Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. 3 - - - - - -
Ö5 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. 4 - - - - - -
Ö6 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. - 4 - - - - -
Ö7 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. - 3 - - - - -
Ö8 Sosyoloji bilimine ait bilgilerin doğruluğunu ve etkililiğini değerlendirme. - 4 - - - - -
Ö9 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. - - 4 - - - -
Ö10 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - - 4 - - -
Ö11 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - - - 5 - - -
Ö12 Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. - - - 4 - - -
Ö13 Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. - - - - 5 - -
Ö14 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama - - - - - 4 -
Ö15 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. - - - - - 5 -
Ö16 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. - - - - - 5 -
Ö17 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. - - - - - - 3
Ö18 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - - - - - 4
Ö19 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. - - - - - - 3
Ö20 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. - - - - - - 4
Ö21 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. - - - - - - 5