Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03270043 | Etnisite, Kimlik ve Birlikte Yaşama | 4 | Bahar | 8 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatı, tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Döne AYHAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Döne AYHAN | C BLOK-231 | [email protected] | 7611 | Çarşamba 14.00 |
Dersin İçeriği
Ders, etnisite, etnik grup ve etnik kimlik, ırk kavramları arasındaki bağı ve farklılıkları, etnik ayrışma ve etnik ilişki döngüleri, etnik farklılıkların toplumsal pozisyonu, algısı hakkında sosyolojik kuramları kapsamaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrencilere etnisite, ırk ve etnik çatışma üzerine geliştirilen sosyoloji kuramlarını öğretmektir. Böylelikle öğrencilere günümüz toplumlarında sıkça gündem konusu olan etnik çatışma odaklı konuları anlayarak analiz edebilmelerini sağlamak; etnik ve ırk temelli farklılıkların toplumsal pozisyonun nasıl oluştuğunu, etnik çatışma ya da ayrışmanın nedenlerini, farklı etnik gruplar arasındaki ilişkinin doğası hakkında sosyolojik bakış açısı kazanmalarını sağlamak hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | P.5.1 | 1 |
Ö4 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö5 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
Ö6 | Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. | P.7.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Derse giriş, kapsamı ve gereklilikleri konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi |
2 | Etnik Sosyoloji: Tanımlar ve Metodoloji |
3 | NeoMarksizm: Kapitalizm, sınıf ve kültür |
4 | Teorik Yaklaşımlar: Klasik Etnisite kuramı ve yaklaşımları |
5 | İşlevselcilik: Etnisite, modernleşme toplumsal entegrasyon |
6 | Sembolik etkileşimcilik: Etnik Kimliğin toplumsal İnşası |
7 | Ara sınav |
8 | Etnik gruplar ve ırk |
9 | Rasyonel tercih kuramı: Bireysel kazanım olarak etnik grup üyeliği |
10 | Seçkin elit kuramı: bireysel kazanım olarak etnisite |
11 | NeoWeberci Kuram: Toplumsal statü olarak etnik kimlik |
12 | Temelci yaklaşımların reddi: Etnik kimliği çözümleme |
13 | Türkiye deneyimleri üzerine tartışma |
14 | genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | İnsan Davranışının Kültürel Temelleri, P.K. Bock, İmge Kitapevi, Ankara, 2001 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 144 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,80 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P5 | P6 | P7 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | 4 | 4 | 4 | 5 |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | 5 | 4 | 4 |
Ö3 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö4 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | 3 | 4 | 4 | 5 |
Ö5 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | 4 | 4 | 5 | 4 |
Ö6 | Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. | 5 | 4 | 4 | 5 |