İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03270037 Bilim Tarihi 4 Bahar 8 3+0+0 3 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Takrir, soru-cevap, tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM - [email protected]
Dersin İçeriği
Dersin içeriği bilimin tanımı, amaçları, özellikleri, gelişimi ve geçirdiği evreler; bilim Tarihi, bilim felsefesi, felsefi akımlar ve bilimin gelişimine etkisi, buluşların tarihi; epistemoloji, ontoloji: bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri, bilimsel yöntem, bilimsel düşünce, bilimsel sorgulama ve bilim ve toplum konularından oluşmaktadır
Dersin Amacı
Farklı bilim tasarımları üzerinde durmak ve öğrencilerin, doğruluk, nesnellik, evrensellik, tutarlılık gibi kavramlardan yola çıkarak bilimsel etkinlik üzerine düşünmelerini sağlamak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 3
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 3
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 3
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 4
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 5
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. P.1.1 1
Ö2 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. P.3.4 1
Ö3 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. P.5.4 1
Ö4 Güncel sosyolojik kavramlar ve dönemsel değişimler üzerine yeni araştırmalar ve projeler geliştirme. P.5.6 1
Ö5 Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. P.6.1 1
Ö6 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. P.6.2 1
Ö7 Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. P.6.3 1
Ö8 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö9 Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. P.7.1 1
Ö10 Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. P.7.2 1
Ö11 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. P.7.5 1
Ö12 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. P.7.6 1
Ö13 Temel bilgileri ve verileri hatırlama. P.9.1 1
Ö14 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama P.9.2 1
Ö15 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.10.2 1
Ö16 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. P.10.3 1
Ö17 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.10.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Bilimle ilgili kavramlar:Ontoloji, epistemoloji, Bilim, bilimsel yöntem
2 Bilim felsefesi: Popper ve Kuhn
3 Bilim felsefesi: Lakatos ve Feyerabend
4 İlk uygarlıklarda bilim
5 Antik Greek dünyasında bilim
6 Galileo ve çalışmaları
7 Ortaçağ da Türklerin bilime katkıları
8 Ara Sinav
9 Rönesans döneminde bilim
10 17. ve 18. y.y larda bilim
11 19 ve 20. y.y larda bilim
12 Einstein ve çalışmaları
13 Cumhuriyet döneminde bilim
14 Ogrenci Sunumlari
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar K.R. Popper, Bilimsel Araştırmanın Mantığı, Çev. İ. Turan-İ.Aka, YapıKredi Yayınları, 2010.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 6 (%)
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 54 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 2 4 8
Ara Sınav 1 26 26
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 30 30
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P5 P6 P7 P9 P10
Ö1 Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. 3 - - - - - -
Ö2 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. - 3 - - - - -
Ö3 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. - - 2 - - - -
Ö4 Güncel sosyolojik kavramlar ve dönemsel değişimler üzerine yeni araştırmalar ve projeler geliştirme. - - 3 - - - -
Ö5 Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. - - - 4 - - -
Ö6 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. - - - 3 - - -
Ö7 Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. - - - 4 - - -
Ö8 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - - 4 - - -
Ö9 Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. - - - - 4 - -
Ö10 Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. - - - - 4 - -
Ö11 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. - - - - 4 - -
Ö12 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. - - - - 4 - -
Ö13 Temel bilgileri ve verileri hatırlama. - - - - - 4 -
Ö14 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama - - - - - 5 -
Ö15 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - - - - - 4
Ö16 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. - - - - - - 3
Ö17 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. - - - - - - 4