Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03270036 | Kadın Sorunları ve Sosyal Hizmet | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | ANLATI, TARTIŞMA |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | YOKTUR |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Döne AYHAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Kadın Sorunları ve Sosyal Hizmet ile ilgili, tarihçe, kültürel ve toplumsal yapı, kadın-erkek farklılıkları, kadın cinsiyeti bilgisi, psikososyal özellikler ve sorunların sebepleri incelenecektir. Küresel, Toplumsal cinsiyet ve sosyalizasyon, Türkiye ve ilgili konular, kadınların eğitim sorunları, kadın, aile içi şiddet, genç (çocukluk) evliliğe karşı şiddet, Kadın çalışmaları, kapsamı, hedefi, işlevi, temel kavramlar. Kadının katkısı ile ailenin güçlendirilmesi, iletişim sorunları, arabuluculuk mekanizması ve işlevi.
Dersin Amacı
Bu derste öğrenciler; kadınların kırsal yaşamdan profesyonel işlere katılımı, Cinsiyet ayrımı ve toplumda ayrımcılık, kadınların işgücü içine katılmalarıyla nasıl bu unsurların etkisi altında kaldıkları, kadınların aile hayatı, var olduğu fiziksel, politik, ekonomik, kültürel unsurların kadın olmak bakımından çok ülkede ve ülkemizdeki handikapları konuları işlenecektir. Böylece öğrencilerin toplumda kadınların yer hakkında eleştirel değerlendirme becerilerini elde edecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1 |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. | P.3.1 | 1 |
Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | P.3.3 | 1 |
Ö5 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö6 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Global ve sosyalleşme açısından tanımı ve kavramları-Cinsiyet |
2 | Nedenleri ve tarihsel olarak erkek ve kadınların eşitsizlik sonuçları |
3 | Türkiye ile ilgili konularda Kadın çalışmaları |
4 | Kadın eğitim sorunu: eğitim ve gelir düzeylerinin etkisini sosyal sınıflar arasındaki hareketlilik artmaya |
5 | Kadına yönelik şiddet: aile içi şiddet |
6 | Genç (çocukluk) evlilikler, adam karısı ve hemcins eşi, |
7 | ARA SINAV |
8 | Kadın ve namus cinayetleri-Mobbing |
9 | Dünya Eylem Planı Nüfus ve Kalkınma Konferansı ILO-CEDAW-Pekin-Kahire Deklarasyonu |
10 | Medya ve kadın ve kadın sağlığı |
11 | Dinlerde Kadın |
12 | Suçlu Kadınlar için sosyal hizmet önleyici ve tedavi edici modelleri |
13 | Çalışma yaşamında kadınların Pozisyon: engelleri profesyonel hayata yükselmeye |
14 | Sanayileşme ve modernleşme ile birlikte kadınların yaşamlarını ev içinde ve dışında değişiklikler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Uluslararası-Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi Bildirileri (2009), C.1, 2,3. Sakarya Üniversitesi Yay., Sakarya |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 111 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,70 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P6 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | 4 | 4 | 4 | 5 |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö3 | Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. | 5 | 4 | 4 | 4 |
Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | 4 | 5 | 4 | 5 |
Ö5 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | 4 | 5 | 4 | 4 |
Ö6 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | 4 | 3 | 3 | 5 |