Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03270034 | Çalışma Sosyolojisi | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER | C-132 | [email protected] | 7680 | Salı 14:00 |
Dersin İçeriği
Konuyla ilgili kavramsal aktarımlarda bulunmak, teorik yaklaşımları aktarmak, çalışma – toplum ilişkisini ve tarihsel – mekansal farklılaşmaları irdelemek.
Dersin Amacı
Çalışmanın toplum ve ekonomiyle ilişkisi teorik olarak incelenmektedir. Teorik inceleme sonrasında uzun dönemde küresel ve Türk toplumu açısından dönüşüm aktarılmaktadır. Dönüşüm süreçleri dönemler ve bölgeler arası karşılaştırmalarla analiz edilmektedir. Bu sayede bireye geleceğe ve çalışma hayatında yaşanacak göstergelere göre rasyonel beklenti algısı kazandırılmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 5 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 4 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 5 |
P8 | Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. | 5 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 5 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1,5 |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1,5 |
Ö3 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1,5 |
Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | P.3.3 | 1,5 |
Ö5 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | P.3.4 | 1,5 |
Ö6 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri araştırmalarda ve saha çalışmalarında etkili bir şekilde uygulama. | P.5.3 | 1,5 |
Ö7 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1,5 |
Ö8 | Kamu ve özel sektörün farklı çalışma dinamiklerini anlama. | P.8.2 | 1,5 |
Ö9 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | P.9.3 | 1,5 |
Ö10 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | P.9.4 | 1,5 |
Ö11 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | P.10.2 | 1,5 |
Ö12 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | P.10.5 | 1,5 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Çalışma sosyolojisine dair temel kavramlar - giriş |
2 | Çalışma ilişkilerine dair klasik yaklaşımlar: Marx – Durkheim – Weber |
3 | Modernite öncesi çalışma ve toplum (Roma – Feodal Avrupa) |
4 | Klasik Osmanlı döneminde çalışma ve toplum |
5 | Sanayi inkılabı – sanayi toplumu ve çalışma |
6 | 20.yüzyılda Batı – Doğu bloğu (çalışma ve toplum) |
7 | Ara Sınav |
8 | Yeni ekonomi – çalışma – toplum (Çalışma ve toplumsal dönüşüm), |
9 | Yeni ekonomi – çalışma – toplum (Ekonomik dönüşüm) |
10 | Günümüzde üretim – tüketim toplumları ve çalışma ilişkileri (ABD, Türkiye, Japonya, Almanya, Çin mukayesesi) |
11 | Sendikalar ve çalışma – toplum ilişkisinde işlevleri |
12 | Çalışma hayatında kadın (Süreç, konum, toplumda yol açtığı dönüşüm) |
13 | Güncel sorunlar: Esnek çalışma – formel – enformel çalışma – taşeronlaşma – sendikasızlaş(tır)ma ve toplum |
14 | Geçmişten geleceğe sınıflar – sınıflar arası çatışma ve toplum |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Keith Grint, sociology of study, Çev. Veysel Bozkurt, Alfa Publishing Distribution, Istanbul, 1998 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | 1 | 10 (%) |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 20 | 2 | 40 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P8 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | - | - | 4 | - | - | 3 | - | - |
Ö5 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö6 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri araştırmalarda ve saha çalışmalarında etkili bir şekilde uygulama. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö7 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö8 | Kamu ve özel sektörün farklı çalışma dinamiklerini anlama. | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö9 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö10 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö11 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö12 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 5 |