Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03270032 | İslam Felsefesi | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Sunum, soru-cevap, tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
İslam felsefesinin tanımı; İslam'da felsefenin doğmasına ve gelişmesine yol açan dini, kültürel, siyasi vs. etkenler; çeviri hareketleri; İslam felsefesinin ana problemleri; İslam felsefesi tarihindeki belli başlı ekoller/akımlar; önemli filozoflar ve eserlerinin tahlili; Müslüman filozof ve bilim adamlarının Batıya etkisi; çağdaş İslam felsefesi: sorunlar ve düşünürler.
Dersin Amacı
İslam'ın felsefi analizini yapmak ve ne olduğunu anlamak. Dini kavramların felsefi olarak temellendirilip temellendirilemeyeceğini göstermek. Dini inançların dayandığı temelleri ve gerekçeleri felsefi bir yöntemle incelemek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 3 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 3 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 3 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 3 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1 |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | P.1.5 | 1 |
Ö4 | Bilgi ve becerileri birleştirerek orijinal çalışmalar yapma. | P.2.6 | 1 |
Ö5 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | P.3.4 | 1 |
Ö6 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | P.5.5 | 1 |
Ö7 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
Ö8 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | P.9.2 | 1 |
Ö9 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | P.9.3 | 1 |
Ö10 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | P.9.4 | 1 |
Ö11 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | P.10.2 | 1 |
Ö12 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.10.4 | 1 |
Ö13 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | P.10.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | İslam felsefesinin tanımı ve İslam`da felsefenin doğması ve gelişmesine yol açan dini, kültürel, siyasi vs. sebepler |
2 | İslam felsefesinde çeviri hareketlerinin ve çevirmenlerin önemi |
3 | İslam felsefesinin ana problemleri: Din-felsefe ilişkisi, ontolojik, kozmolojik, epistemolojik, etik ve politik meseleler |
4 | İslam felsefesinin ana problemleri: Din-felsefe ilişkisi, ontolojik, kozmolojik, epistemolojik, etik ve politik meseleler |
5 | Ebu Bekir Zekeriya Razi, İbn Ravendi |
6 | İhvan-ı Safa, Kindi |
7 | Farabi, İbn Sina |
8 | Ara Sınav |
9 | Sicistani, Ebu Hayyan Tevhidi, İbn Miskeveyh, İbn Heysem |
10 | İbn Bacce, İbn Tufeyl, İbn Hazm, İbn Rüşd |
11 | Gazali, İbn Arabi ve tasavvuf felsefesi. Ömer Hayyam, Molla Sadra |
12 | Nasreddin Tusi, İbn Haldun |
13 | Osmanlı döneminde felsefe |
14 | Çağdaş İslam felsefesi: sorunlar ve düşünürler. Muhammed İkbal, Fazlurrahman, Seyyid Hüseyin Nasr. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Mehmet Bayraktar, İslâm Felsefesine Giriş, Ankara 1997 |
Ord. Prof. Dr. Hilmi Ziya Ülken, İslam Felsefesi, Selçuk Yayınları, Ankara, İkinci Baskı. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 6 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 54 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Bilgi ve becerileri birleştirerek orijinal çalışmalar yapma. | - | 3 | - | - | - | - | - |
Ö5 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | - | - | 3 | - | - | - | - |
Ö6 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | - | - | - | 3 | - | - | - |
Ö7 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö8 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö9 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | - | - | - | - | - | 3 | - |
Ö10 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | - | - | - | - | - | 3 | - |
Ö11 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö12 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | - | - | - | - | 3 |
Ö13 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | 4 |