İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03270032 İslam Felsefesi 4 Güz 7 3+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Sunum, soru-cevap, tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM - [email protected]
Dersin İçeriği
İslam felsefesinin tanımı; İslam'da felsefenin doğmasına ve gelişmesine yol açan dini, kültürel, siyasi vs. etkenler; çeviri hareketleri; İslam felsefesinin ana problemleri; İslam felsefesi tarihindeki belli başlı ekoller/akımlar; önemli filozoflar ve eserlerinin tahlili; Müslüman filozof ve bilim adamlarının Batıya etkisi; çağdaş İslam felsefesi: sorunlar ve düşünürler.
Dersin Amacı
İslam'ın felsefi analizini yapmak ve ne olduğunu anlamak. Dini kavramların felsefi olarak temellendirilip temellendirilemeyeceğini göstermek. Dini inançların dayandığı temelleri ve gerekçeleri felsefi bir yöntemle incelemek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 3
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 3
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 3
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 3
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 3
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. P.1.3 1
Ö2 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö3 Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. P.1.5 1
Ö4 Bilgi ve becerileri birleştirerek orijinal çalışmalar yapma. P.2.6 1
Ö5 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. P.3.4 1
Ö6 Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. P.5.5 1
Ö7 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö8 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama P.9.2 1
Ö9 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. P.9.3 1
Ö10 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. P.9.4 1
Ö11 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.10.2 1
Ö12 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.10.4 1
Ö13 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.10.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 İslam felsefesinin tanımı ve İslam`da felsefenin doğması ve gelişmesine yol açan dini, kültürel, siyasi vs. sebepler
2 İslam felsefesinde çeviri hareketlerinin ve çevirmenlerin önemi
3 İslam felsefesinin ana problemleri: Din-felsefe ilişkisi, ontolojik, kozmolojik, epistemolojik, etik ve politik meseleler
4 İslam felsefesinin ana problemleri: Din-felsefe ilişkisi, ontolojik, kozmolojik, epistemolojik, etik ve politik meseleler
5 Ebu Bekir Zekeriya Razi, İbn Ravendi
6 İhvan-ı Safa, Kindi
7 Farabi, İbn Sina
8 Ara Sınav
9 Sicistani, Ebu Hayyan Tevhidi, İbn Miskeveyh, İbn Heysem
10 İbn Bacce, İbn Tufeyl, İbn Hazm, İbn Rüşd
11 Gazali, İbn Arabi ve tasavvuf felsefesi. Ömer Hayyam, Molla Sadra
12 Nasreddin Tusi, İbn Haldun
13 Osmanlı döneminde felsefe
14 Çağdaş İslam felsefesi: sorunlar ve düşünürler. Muhammed İkbal, Fazlurrahman, Seyyid Hüseyin Nasr.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Mehmet Bayraktar, İslâm Felsefesine Giriş, Ankara 1997
Ord. Prof. Dr. Hilmi Ziya Ülken, İslam Felsefesi, Selçuk Yayınları, Ankara, İkinci Baskı.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 6 (%)
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 54 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 2 5 10
Ara Sınav 1 24 24
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 30 30
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P5 P6 P9 P10
Ö1 Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. 3 - - - - - -
Ö2 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 4 - - - - - -
Ö3 Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. 3 - - - - - -
Ö4 Bilgi ve becerileri birleştirerek orijinal çalışmalar yapma. - 3 - - - - -
Ö5 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. - - 3 - - - -
Ö6 Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. - - - 3 - - -
Ö7 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - - - 4 - -
Ö8 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama - - - - - 4 -
Ö9 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. - - - - - 3 -
Ö10 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. - - - - - 3 -
Ö11 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - - - - - 4
Ö12 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - 3
Ö13 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. - - - - - - 4