Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03270031 | Göç Sosyolojisi | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice BUDAK |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Hatice BUDAK | C-130 | [email protected] | 7538 | Perşembe 13:30 / 16:30 |
Dersin İçeriği
Göç ile ilgili temel kavram ve kuramlar, göçün nedenleri ve sonuçları, Türkiye'den yapılan dış göçler ve Türk göçmenlerin durumu, getto ve diaspora oluşumları, göç sürecindeki ilişki ve dayanışma ağları gibi konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı özellikle sosyal değişme ve ekonomik gelişme konularında uzmanlaşmak isteyen öğrencilerin göç alanında sosyolojik olarak bilgilenmesidir. Her dönemde nüfus hareketlerinin sosyal değişmenin çok önemli bir parçası oluşturduğunu anlar, kentlerin büyümesi, gelişmesi ve sosyal ilişkilerdeki değişikliklerin insan yerleşimleriyle yakından ilişkili olduğunu öğrenirler.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 3 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 4 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
Ö3 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | P.3.3 | 1 |
Ö4 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö5 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
Ö6 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
Ö7 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | P.6.6 | 1 |
Ö8 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | P.9.3 | 1 |
Ö9 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.10.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Göç Kavramı ve Göç Sosyolojisi |
2 | Göç Türleri |
3 | Göç Olgusu ve Göç Kuramları (Ravenstein'ın Göç Kuramı) |
4 | Göç Olgusu ve Göç Kuramları (Ekonomik ve Sosyo-Kültürel Temelli Göç Kuramları) |
5 | Türkiye'de İç Göç Süreçleri ve Nedenleri |
6 | Türkiye'de Dış Göç Süreçleri ve Nedenleri |
7 | Ara sınav |
8 | Göç ve Göçün Yol Açtığı Sorunlar |
9 | Kentleşme ve Hemşehrilik İlişkileri |
10 | Göç ve Getto Oluşumu |
11 | Diasporalar ve Geri Dönüş Göçleri |
12 | Küresel Göç ve Birlikte Yaşama Modelleri |
13 | Göçmen Dayanışma Ağları ve Avrupa'da Türk Dernekleri |
14 | Yeni Dünyaya Göç Eden Eski Osmanlılar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Yusuf Adıgüzel (2019). Göç Sosyolojisi. Ankara: Nobel |
Rıdvan Şimşek (2018). Göç Sosyolojisi -Farklı Boyutlarıyla Göç-. Ankara: Akademisyen Kitapevi. | |
İsmail Doğan (2018). Göç ve Kültür. İstanbul: Bilge Kültür Sanat |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 3 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö4 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | - | - | - | 3 | - | - | - |
Ö5 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö6 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö7 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö8 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö9 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | - | - | - | - | 5 |