İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03270023 Türk Sosyologları 4 Güz 7 3+0+0 3 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Hatice BUDAK
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Hatice BUDAK C-130 [email protected] 7538 Perşembe
13:30 / 16: 30
Dersin İçeriği
Türkiye'de sosyolojinin hazırlık koşulları, kuruluş dönemi ve gelişim evreleri, Türk sosyolojisine katkı sağlayan sosyologların fikirleri, Türk sosyolojisinde gelişen ekollerin Türk toplumsal yapısını açıklamadaki fonksiyonları vb. temalar dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Amacı
Türkiye'de sosyolojik düşüncenin ve sosyolojinin gelişimi, bu süreçte rol oynayan sosyologların ve geliştirilen fikir akımlarının analizi, Batı'daki ve Türkiye'deki sosyal gelişmelerin Türk sosyolojisinin oluşumu üzerindeki etkilerini kavramak dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 3
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 4
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 3
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 4
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. P.1.1 1
Ö2 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö3 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. P.5.4 1
Ö4 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö5 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö6 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. P.7.3 1
Ö7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. P.7.5 1
Ö8 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. P.9.4 1
Ö9 Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. P.9.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Türkiye'de Sosyolojinin Gelişimi ve Mevcut Sorunları
2 Ziya Gökalp Sosyolojisi ve E. Durkheim
3 Z. Gökalp Sosyolojisinde Temel Kavramlar ve Konular (Millet, Dil,, Dayanışma vd.)
4 Z. Gökalp Sosyolojisinde Hars Ve Medeniyet
5 Prens Sebahattin ve Sosyolojisi (Toplumsal Yapı ve Adem-i Merkeziyet)
6 Yusuf Akçura ve Sosyolojisi (Üç Tarz-ı Siyaset)
7 Ara Sınav
8 Mustafa Suphi ve Sosyolojisi
9 Hilmi Ziya Ülken ve Sosyolojisi
10 Z. Fahri Fındıkoğlu ve Sosyolojisi
11 Niyazi Berkes ve Sosyolojisi (Batılılaşma / Çağdaşlaşma)
12 Behice Sadık Boran ve Sosyolojisi (Toplumsal Yapı Çalışmaları)
13 Nurettin Topçu ve Sosyolojisi (Hareket Felsefesi)
14 Erol Güngör ve Sosyolojisi (Kültür, Kültür Değişmeleri)
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Kaçmazoğlu, H. Bayram (2013). Türk Sosyoloji Tarihi -2 II. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e. Doğu Kitabevi Yayıncılık: İstanbul.
M. Çağatay Özdemir (2008). Türkiye'de Sosyoloji (İsimler-Eserler) I. Ankara: Phoenix Yayınları
M. Çağatay Özdemir (2008) Türkiye'de Sosyoloji (İsimler-Eserler) II. Ankara: Phoenix Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 6 12
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P5 P6 P7 P9
Ö1 Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. 3 - - - -
Ö2 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 3 - - - -
Ö3 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. - 4 - - -
Ö4 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - 3 - -
Ö5 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - - 3 - -
Ö6 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. - - - 4 -
Ö7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. - - - 4 -
Ö8 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. - - - - 4
Ö9 Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. - - - - 3