İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03251021 Sağlık Sosyolojisi 3 Güz 5 3+0+0 3 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Berkay ÇETİN
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Sağlık ve hastalığın sosyal yönleri, sağlığın sosyal belirleyicileri, eşitsizlik yaratan etkenler, sağlık, kırsal kesim ve yoksulluk. Hasta olmaya ilişkin halk inanışları ve tedavi yöntemleri.
Dersin Amacı
Sağlık ve hastalığın sosyal yönleri, sağlığın sosyal belirleyicileri, eşitsizlik yaratan etkenler, sağlık, kırsal kesim ve yoksulluk, hasta olmaya ilişkin halk inanışları ve tedavi yöntemlerini kavrayabilme ve tartışabilme.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 5
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 4
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 4
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 5
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 5
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 4
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 5
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. P.1.3 1
Ö2 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö3 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. P.2.2 1
Ö4 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. P.2.4 1
Ö5 Sosyoloji ile diğer disiplinler arasındaki temel benzerlikleri ve farkları anlama. P.3.2 1
Ö6 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. P.3.4 1
Ö7 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri araştırmalarda ve saha çalışmalarında etkili bir şekilde uygulama. P.5.3 1,7
Ö8 Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. P.5.5 1
Ö9 Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. P.6.1 1
Ö10 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. P.6.2 1
Ö11 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö12 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. P.7.3 1
Ö13 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. P.7.6 1
Ö14 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama P.9.2 1
Ö15 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. P.9.3 1
Ö16 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. P.9.4 1
Ö17 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. P.10.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Sağlık Sosyolojisinin Tanımı, Doğuşu, Tarihsel Gelişimi ve Konu Alanları
2 Sağlık Sosyolojisinin Bazı Temel Kavramları: Sağlık, Hastalık, Hasta Rolü
3 Sosyolojik Yaklaşımlar ve Sağlık I: İşlevselcilik & Marksizm ve Sağlık–Hastalık
4 Sosyolojik Yaklaşımlar ve Sağlık II: Sosyal İnşacılık &Feminizm ve Sağlık-Hastalık
5 Sağlık Sosyolojisi Açısından Hekim–Hasta İlişkileri
6 Sağlık Hizmetlerinde Çoğulculuk: Geleneksel Tıp – Modern Tıp – Popüler Tıp
7 Sağlık Hastalık Olgusunu Etkileyen Faktörler I: Biyolojik ve Psikolojik Faktörler
8 Sağlık Hastalık Olgusunu Etkileyen Faktörler II: Çevresel ve Toplumsal Faktörler
9 Toplumsal Cinsiyet, Medeni Durum, Eğitim Düzeyi ve Sağlık–Hastalık ilişkisi
10 Gelir Düzeyi, İş–Meslek, Toplumsal Sınıf, Yaşam Tarzı ve Sağlık–Hastalık ilişkisi
11 Teknoloji, Coğrafya, Irk & Etnisite ve Sağlık–Hastalık ilişkisi
12 Kültürel Normlar, Değerler, Din, Siyasal Faktörler ve Sağlık–Hastalık ilişkisi
13 Sağlık Sosyolojisi Bağlamında Sağlık Hukuku ve Tıbbi Etik
14 Sağlık Sosyolojisi Açısından Türkiye'de Sağlık Sistemi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Giddens, Anthony (2000). Beden: Yeme, Hastalık ve Yaşlılık. "Sosyoloji"içinde. Ankara: Ayraç Yayınevi, s. 123–146 Nikiforuk, Andrew (2000). Mahşerin Dördüncü Atlısı: Salgın ve Bulaşıcı Hastalıklar Tarihi. çev. Selahattin Erkanlı. İstanbul: İletişim Yayınları
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 3 3
Diğer 1 2 2
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P5 P6 P7 P9 P10
Ö1 Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. 5 - - - - - - -
Ö2 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 5 - - - - - - -
Ö3 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. - 4 - - - - - -
Ö4 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. - 4 - - - - - -
Ö5 Sosyoloji ile diğer disiplinler arasındaki temel benzerlikleri ve farkları anlama. - - 4 - - - - -
Ö6 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. - - 4 - - - - -
Ö7 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri araştırmalarda ve saha çalışmalarında etkili bir şekilde uygulama. - - - 5 - - - -
Ö8 Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. - - - 4 - - - -
Ö9 Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. - - - - 5 - - -
Ö10 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. - - - - 5 - - -
Ö11 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - - - 5 - - -
Ö12 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. - - - - - 4 - -
Ö13 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. - - - - - 4 - -
Ö14 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama - - - - - - 5 -
Ö15 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. - - - - - - 5 -
Ö16 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. - - - - - - 5 -
Ö17 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. - - - - - - - 3