Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03251021 | Sağlık Sosyolojisi | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Berkay ÇETİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Sağlık ve hastalığın sosyal yönleri, sağlığın sosyal belirleyicileri, eşitsizlik yaratan etkenler, sağlık, kırsal kesim ve yoksulluk. Hasta olmaya ilişkin halk inanışları ve tedavi yöntemleri.
Dersin Amacı
Sağlık ve hastalığın sosyal yönleri, sağlığın sosyal belirleyicileri, eşitsizlik yaratan etkenler, sağlık, kırsal kesim ve yoksulluk, hasta olmaya ilişkin halk inanışları ve tedavi yöntemlerini kavrayabilme ve tartışabilme.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 5 |
| P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
| P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
| P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 5 |
| P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 5 |
| P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 4 |
| P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 5 |
| P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1 |
| Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
| Ö3 | Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. | P.2.2 | 1 |
| Ö4 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
| Ö5 | Sosyoloji ile diğer disiplinler arasındaki temel benzerlikleri ve farkları anlama. | P.3.2 | 1 |
| Ö6 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | P.3.4 | 1 |
| Ö7 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri araştırmalarda ve saha çalışmalarında etkili bir şekilde uygulama. | P.5.3 | 1,7 |
| Ö8 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | P.5.5 | 1 |
| Ö9 | Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. | P.6.1 | 1 |
| Ö10 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
| Ö11 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
| Ö12 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | P.7.3 | 1 |
| Ö13 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | P.7.6 | 1 |
| Ö14 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | P.9.2 | 1 |
| Ö15 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | P.9.3 | 1 |
| Ö16 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | P.9.4 | 1 |
| Ö17 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | P.10.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sağlık Sosyolojisinin Tanımı, Doğuşu, Tarihsel Gelişimi ve Konu Alanları |
| 2 | Sağlık Sosyolojisinin Bazı Temel Kavramları: Sağlık, Hastalık, Hasta Rolü |
| 3 | Sosyolojik Yaklaşımlar ve Sağlık I: İşlevselcilik & Marksizm ve Sağlık–Hastalık |
| 4 | Sosyolojik Yaklaşımlar ve Sağlık II: Sosyal İnşacılık &Feminizm ve Sağlık-Hastalık |
| 5 | Sağlık Sosyolojisi Açısından Hekim–Hasta İlişkileri |
| 6 | Sağlık Hizmetlerinde Çoğulculuk: Geleneksel Tıp – Modern Tıp – Popüler Tıp |
| 7 | Sağlık Hastalık Olgusunu Etkileyen Faktörler I: Biyolojik ve Psikolojik Faktörler |
| 8 | Sağlık Hastalık Olgusunu Etkileyen Faktörler II: Çevresel ve Toplumsal Faktörler |
| 9 | Toplumsal Cinsiyet, Medeni Durum, Eğitim Düzeyi ve Sağlık–Hastalık ilişkisi |
| 10 | Gelir Düzeyi, İş–Meslek, Toplumsal Sınıf, Yaşam Tarzı ve Sağlık–Hastalık ilişkisi |
| 11 | Teknoloji, Coğrafya, Irk & Etnisite ve Sağlık–Hastalık ilişkisi |
| 12 | Kültürel Normlar, Değerler, Din, Siyasal Faktörler ve Sağlık–Hastalık ilişkisi |
| 13 | Sağlık Sosyolojisi Bağlamında Sağlık Hukuku ve Tıbbi Etik |
| 14 | Sağlık Sosyolojisi Açısından Türkiye'de Sağlık Sistemi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Giddens, Anthony (2000). Beden: Yeme, Hastalık ve Yaşlılık. "Sosyoloji"içinde. Ankara: Ayraç Yayınevi, s. 123–146 Nikiforuk, Andrew (2000). Mahşerin Dördüncü Atlısı: Salgın ve Bulaşıcı Hastalıklar Tarihi. çev. Selahattin Erkanlı. İstanbul: İletişim Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 14 | 3 | 42 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P7 | P9 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Sosyoloji ile diğer disiplinler arasındaki temel benzerlikleri ve farkları anlama. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri araştırmalarda ve saha çalışmalarında etkili bir şekilde uygulama. | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö8 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
| Ö9 | Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö10 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö11 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö12 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
| Ö13 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
| Ö14 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö15 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö16 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö17 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
