Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03251016 | Kalkınma Sosyolojisi | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER | C-132 | [email protected] | 7680 | Salı 14:00 |
Dersin İçeriği
Bu derste gelişmiş ve azgelişmiş toplumların tarihsel süreç içinde geçirdikleri değişim ve bu değişimin gelişme ve az gelişme yazınına yansımaları ele alınmaktadır. Dersin işlenişinde esas olarak azgelişmiş toplumların "neden Batılı kapitalist toplumların gelişme çizgisine ulaşamadıkları"sorgulanmaya çalışılmaktadır. Mevcut tartışmaların verilmesinin yanı sıra içinde yaşamakta olduğumuz zaman dilimine özgü oluşumların (küreselleşme, yeni dünya düzeni vb.) azgelişmiş ülkeler açısından anlamı güncel tartışmalar ışığında ele alınacaktır.
Dersin Amacı
Ekonomik ve sosyal kalkınma kuram ve politikalarının Türkiyeye uyarlanmasını öğretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 5 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 5 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 4 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 5 |
P8 | Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. | 3 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 5 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1,5 |
Ö2 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | P.1.6 | 1,5 |
Ö3 | Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. | P.2.2 | |
Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | P.3.3 | 1,5 |
Ö5 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | P.3.6 | 1,5 |
Ö6 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | P.5.5 | 1 |
Ö7 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
Ö8 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | P.6.6 | 1 |
Ö9 | Farklı sektörler arasında köprüler kurarak yeni iş birliği ve projeler geliştirme. | P.8.6 | 1 |
Ö10 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | P.9.3 | 1 |
Ö11 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.10.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ekonomik kalkınma |
2 | Ekonomik kalkınma amaçlı politikalar |
3 | Kıtlık ve başetme yolları |
4 | Gelişmekte olan ülkelerde kalkınmanın engelleri |
5 | Alternatif kalkınma stratejileri |
6 | Ulusal kalkınma |
7 | Kalkınma Jeokültürü |
8 | Azgelişmişliğin analizi |
9 | Azgelişmenin ölçüleri ve Türkiyenin Durumu |
10 | Ara sınav |
11 | Türkiyenin sosyal azgelişmişliğinin analizi |
12 | Türkiyenin uyguladığı kalkınma politikaları |
13 | 5 yıllık kalkınma planlarının incelenmesi |
14 | 5 yıllık kalkınma planlarının incelenmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Behar, Cem. 1999. (Türkiye Nüfusunun Genel Panoraması:1923-2023 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | 1 | 10 (%) |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 12 | 2 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 15 | 2 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P8 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö5 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö6 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö7 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö8 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö9 | Farklı sektörler arasında köprüler kurarak yeni iş birliği ve projeler geliştirme. | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
Ö10 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö11 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | - | - | - | - | - | 5 |