İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03251016 Kalkınma Sosyolojisi 3 Güz 5 3+0+0 3 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER C-132 [email protected] 7680 Salı
14:00
Dersin İçeriği
Bu derste gelişmiş ve azgelişmiş toplumların tarihsel süreç içinde geçirdikleri değişim ve bu değişimin gelişme ve az gelişme yazınına yansımaları ele alınmaktadır. Dersin işlenişinde esas olarak azgelişmiş toplumların "neden Batılı kapitalist toplumların gelişme çizgisine ulaşamadıkları"sorgulanmaya çalışılmaktadır. Mevcut tartışmaların verilmesinin yanı sıra içinde yaşamakta olduğumuz zaman dilimine özgü oluşumların (küreselleşme, yeni dünya düzeni vb.) azgelişmiş ülkeler açısından anlamı güncel tartışmalar ışığında ele alınacaktır.
Dersin Amacı
Ekonomik ve sosyal kalkınma kuram ve politikalarının Türkiyeye uyarlanmasını öğretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 5
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 5
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 4
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 4
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 5
P8 Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. 3
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 5
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1,5
Ö2 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. P.1.6 1,5
Ö3 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. P.2.2
Ö4 Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. P.3.3 1,5
Ö5 Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. P.3.6 1,5
Ö6 Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. P.5.5 1
Ö7 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö8 Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. P.6.6 1
Ö9 Farklı sektörler arasında köprüler kurarak yeni iş birliği ve projeler geliştirme. P.8.6 1
Ö10 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. P.9.3 1
Ö11 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.10.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ekonomik kalkınma
2 Ekonomik kalkınma amaçlı politikalar
3 Kıtlık ve başetme yolları
4 Gelişmekte olan ülkelerde kalkınmanın engelleri
5 Alternatif kalkınma stratejileri
6 Ulusal kalkınma
7 Kalkınma Jeokültürü
8 Azgelişmişliğin analizi
9 Azgelişmenin ölçüleri ve Türkiyenin Durumu
10 Ara sınav
11 Türkiyenin sosyal azgelişmişliğinin analizi
12 Türkiyenin uyguladığı kalkınma politikaları
13 5 yıllık kalkınma planlarının incelenmesi
14 5 yıllık kalkınma planlarının incelenmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Behar, Cem. 1999. (Türkiye Nüfusunun Genel Panoraması:1923-2023
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum 1 10 (%)
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 12 2 24
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 10 1 10
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 15 2 30
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P5 P6 P8 P9 P10
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 5 - - - - - - -
Ö2 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. 5 - - - - - - -
Ö3 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. - 5 - - - - - -
Ö4 Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. - - 5 - - - - -
Ö5 Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. - - 4 - - - - -
Ö6 Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. - - - 4 - - - -
Ö7 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - - - 5 - - -
Ö8 Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. - - - - 5 - - -
Ö9 Farklı sektörler arasında köprüler kurarak yeni iş birliği ve projeler geliştirme. - - - - - 3 - -
Ö10 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. - - - - - - 5 -
Ö11 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - - 5