Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03250014 | Klasik Mantık | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-cevap, tartışma, |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Kavram, tanım, tanım çeşitleri, beş tümel, kategoriler, önermeler, akıl yürütme, şekilleri (kıyas ve çeşitleri) beş sanat, mantık yanlışları.
Dersin Amacı
Öğrencilerin klasik mantık konu ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi, tanım ve çeşitlerini, önermeleri, kıyas ve kıyas çeşitlerini tanıması,
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 5 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 4 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 3 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 4 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | P.1.5 | 1 |
Ö3 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | P.1.6 | 1 |
Ö4 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
Ö5 | Sosyoloji bilimine ait bilgilerin doğruluğunu ve etkililiğini değerlendirme. | P.2.5 | 1 |
Ö6 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | P.3.4 | 1 |
Ö7 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | P.3.6 | 1 |
Ö8 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. | P.5.4 | 1 |
Ö9 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | P.5.5 | 1 |
Ö10 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
Ö11 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
Ö12 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | P.6.6 | 1 |
Ö13 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | P.7.4 | 1 |
Ö14 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | P.7.5 | 1 |
Ö15 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | P.7.6 | 1 |
Ö16 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | P.9.3 | 1 |
Ö17 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | P.9.4 | 1 |
Ö18 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | P.9.5 | 1 |
Ö19 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | P.10.1 | 1 |
Ö20 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | P.10.2 | 1 |
Ö21 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. | P.10.3 | 1 |
Ö22 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | P.10.5 | 1 |
Ö23 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | P.10.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Mahiyeti |
2 | Mantığın Konusu, Gayesi, Önemi ve Faydaları |
3 | Mantığın Tarihçesi |
4 | Kavram, Çeşitleri ve Delâletleri, Kavramlar Arası İlişkiler |
5 | Beş Tümel ve Kategoriler |
6 | Tanım, Çeşitleri ve Şartları |
7 | Ara sınav |
8 | Tanımda Ortaya Çıkan Hatalar, Tanımlanamazlar, Bölme ve Sınıflandırma |
9 | Önerme ve Çeşitleri |
10 | Modal Önermeler, Önermelerde Dağıtıcılık ve Önermeler Arası İlişkiler |
11 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar |
12 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar |
13 | Bitişik ve Ayrık Şartlı Kıyaslar, Bileşik Kıyaslar, Düzensiz Kıyaslar |
14 | Tümevarım ve Analoji, Beş Sanat |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Emiroğlu, İbrahim, Klasik Mantığa Giriş, Ankara: Elis Yayınları, 2004, |
Ömer, Necati, Klasik Mantık, Ankara: AÜ İlahiyat Fak. Yayınları, 1974 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 6 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 54 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P7 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Sosyoloji bilimine ait bilgilerin doğruluğunu ve etkililiğini değerlendirme. | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö7 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | - | - | 3 | - | - | - | - | - |
Ö8 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö9 | Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö10 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö11 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö12 | Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
Ö13 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
Ö14 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö15 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
Ö16 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | - | - | - | - | - | 4 | 4 | - |
Ö17 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | - | - | - | - | - | 4 | 4 | - |
Ö18 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | - | - | - | - | - | 3 | 3 | - |
Ö19 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
Ö20 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö21 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
Ö22 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö23 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 3 |