İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03250014 Klasik Mantık 3 Güz 5 3+0+0 3 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru-cevap, tartışma,
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM - [email protected]
Dersin İçeriği
Kavram, tanım, tanım çeşitleri, beş tümel, kategoriler, önermeler, akıl yürütme, şekilleri (kıyas ve çeşitleri) beş sanat, mantık yanlışları.
Dersin Amacı
Öğrencilerin klasik mantık konu ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi, tanım ve çeşitlerini, önermeleri, kıyas ve kıyas çeşitlerini tanıması,
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 5
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 4
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 4
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 4
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 3
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 4
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö2 Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. P.1.5 1
Ö3 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. P.1.6 1
Ö4 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. P.2.4 1
Ö5 Sosyoloji bilimine ait bilgilerin doğruluğunu ve etkililiğini değerlendirme. P.2.5 1
Ö6 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. P.3.4 1
Ö7 Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. P.3.6 1
Ö8 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. P.5.4 1
Ö9 Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. P.5.5 1
Ö10 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö11 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö12 Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. P.6.6 1
Ö13 Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. P.7.4 1
Ö14 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. P.7.5 1
Ö15 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. P.7.6 1
Ö16 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. P.9.3 1
Ö17 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. P.9.4 1
Ö18 Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. P.9.5 1
Ö19 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. P.10.1 1
Ö20 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.10.2 1
Ö21 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. P.10.3 1
Ö22 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.10.5 1
Ö23 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. P.10.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Mahiyeti
2 Mantığın Konusu, Gayesi, Önemi ve Faydaları
3 Mantığın Tarihçesi
4 Kavram, Çeşitleri ve Delâletleri, Kavramlar Arası İlişkiler
5 Beş Tümel ve Kategoriler
6 Tanım, Çeşitleri ve Şartları
7 Ara sınav
8 Tanımda Ortaya Çıkan Hatalar, Tanımlanamazlar, Bölme ve Sınıflandırma
9 Önerme ve Çeşitleri
10 Modal Önermeler, Önermelerde Dağıtıcılık ve Önermeler Arası İlişkiler
11 Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar
12 Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar
13 Bitişik ve Ayrık Şartlı Kıyaslar, Bileşik Kıyaslar, Düzensiz Kıyaslar
14 Tümevarım ve Analoji, Beş Sanat
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Emiroğlu, İbrahim, Klasik Mantığa Giriş, Ankara: Elis Yayınları, 2004,
Ömer, Necati, Klasik Mantık, Ankara: AÜ İlahiyat Fak. Yayınları, 1974
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 6 (%)
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 54 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 12 2 24
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P5 P6 P7 P9 P10
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 4 - - - - - - -
Ö2 Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. 5 - - - - - - -
Ö3 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. 4 - - - - - - -
Ö4 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. - 4 - - - - - -
Ö5 Sosyoloji bilimine ait bilgilerin doğruluğunu ve etkililiğini değerlendirme. - 3 - - - - - -
Ö6 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. - - 4 - - - - -
Ö7 Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. - - 3 - - - - -
Ö8 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. - - - 4 - - - -
Ö9 Sahada edinilen bilgileri değerlendirme ve geliştirme önerileri sunma. - - - 4 - - - -
Ö10 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - - - 5 - - -
Ö11 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - - - - 4 - - -
Ö12 Toplumsal gelişmelerle ilgili yeni çözüm önerileri ve stratejiler geliştirme. - - - - 4 - - -
Ö13 Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. - - - - - 3 - -
Ö14 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. - - - - - 4 - -
Ö15 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. - - - - - 3 - -
Ö16 Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. - - - - - 4 4 -
Ö17 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. - - - - - 4 4 -
Ö18 Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. - - - - - 3 3 -
Ö19 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. - - - - - - - 3
Ö20 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - - - - - - 4
Ö21 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. - - - - - - - 3
Ö22 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. - - - - - - - 4
Ö23 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. - - - - - - - 3