Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03250013 | Hukuk Sosyolojisi | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Ders anlatımı, tartışma, makale incelemesi |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | ön koşul bulunmamaktadır. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr.Arş.Gör. Emre AKTÜRK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr.Arş.Gör. Emre AKTÜRK | C-126 | [email protected] | 7238 | Perşembe 09.30-11.00 |
Dersin İçeriği
Bu ders, hukuku toplumsal bir kurum olarak ele alarak, hukukun toplumla karşılıklı etkileşimini sosyolojik açıdan incelemektedir. Klasik ve çağdaş hukuk sosyolojisi yaklaşımlarının yanı sıra, hukuk–iktidar ilişkisi, toplumsal değişim, adalet, eşitlik ve insan hakları gibi kavramlar tartışılmakta; Türkiye'de hukuk ve toplum ilişkisine dair örnekler değerlendirilmektedir.
Dersin Amacı
Hukuk Sosyolojisi dersinin amacı, hukuku yalnızca normatif bir sistem olarak değil, toplumsal bir olgu olarak ele almak; hukukun toplumsal düzen, kültür, siyaset, ekonomi ve gündelik yaşamla ilişkisini tartışmak; öğrencilerin hukuk, adalet ve toplumsal düzen üzerine eleştirel bir bakış geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 3 |
| P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
| P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
| P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 3 |
| P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 3 |
| P8 | Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. | 3 |
| P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 4 |
| P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
| Ö2 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
| Ö3 | Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. | P.3.1 | 1 |
| Ö4 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | P.3.4 | 1 |
| Ö5 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
| Ö6 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | P.7.3 | 1 |
| Ö7 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | P.9.2 | 1 |
| Ö8 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.10.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Hukuk felsefesi ve hukuk felsefesinde akımlar. |
| 2 | Hukukun sosyolojik temelleri. |
| 3 | Sosyolojik hukuk düşüncesinin öncüleri: Aritoteles, İbni Haldun, Montesqueiu, Jeremy Bentham. |
| 4 | Sosyolojik hukuk düşüncesini oluşturanlar: Saint-Simon, Auguste Comte, Emile Durkheim, Karl Marx, Louis Althusser. |
| 5 | Sosyolojik hukuk düşüncesini oluşturanlar: Eugen Ehrlich, Max Weber, Georges Gurvitch, Niklas Luhmann, Donald Black. |
| 6 | Toplum tiplerine göre hukuk 1. İlkel toplumlarda hukuk, köleci toplumlarda hukuk. |
| 7 | Toplum tiplerine göre hukuk 2. Feodal toplumlarda hukuk, endüstri toplumlarında hukuk. |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Ara sınav sonrası değerlendirme |
| 10 | Hukuk modelleri 1 |
| 11 | Hukuk modelleri 2 |
| 12 | Suç ve ceza |
| 13 | Hukuk devleti |
| 14 | Genel değerlendirme ve tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Hüseyin Bal, Hukuk Sosyolojisi, Sentez Yayıncılık, 2018 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | 14 | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 6 | 78 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 122 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,07 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P7 | P9 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 2 | 4 | - | 4 | - | - | - |
| Ö2 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | - | - | - | 3 | - | - |
| Ö3 | Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. | - | - | 3 | - | - | - | - |
| Ö4 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | - | - | 4 | - | - | 3 | - |
| Ö5 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | - | 3 | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | 3 | - | - | - | 3 | - | - |
| Ö7 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | - | 3 | 4 | - | - | 4 | - |
| Ö8 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | 4 | - | - | - | 4 | - | 3 |
