İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03250013 Hukuk Sosyolojisi 3 Güz 5 3+0+0 3 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Takrir, Soru-cevap, Tartışma,
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM C-133 [email protected] 7648 Perşembe
10.00-11.30; 13.00-14.30
Dersin İçeriği
Hukuk kurallarının özellikleri ve diğer sosyal düzen kurallardan ayırımı; çağdaş hukuk sistemleri, hukukta derleme hareketi ve Türk Hukuku'nun derlenmesi; yaptırım ve çeşitleri, kamu hukuku, özel hukuk, karma hukuk dalları ve alt ayrımları; Türk pozitif hukuku ve sorunları, hukukun çeşitli açılardan uygulanması; hak, hak sahipliği ve ehliyet kavramları; sorumluluk ve sorumluluğun işletilmesi gibi belli başlı konulardan oluşmaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere hukukun temel kavram ve kurumlarını tanıtmak ve hem güncel yaşamda hem de almakta oldukları eğitimin çeşitli yerlerinde karşılaştıkları kavramların içeriği hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Diğer yandan bundan sonraki dönemlerde alacakları hukuk derslerinin de bir anlamda alt yapısını hazırlamak amacı taşımaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 3
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 4
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 3
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 3
P8 Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. 3
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 4
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. P.1.2 1
Ö2 Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. P.3.1 1
Ö3 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. P.3.4 1
Ö4 Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. P.6.1 1
Ö5 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. P.7.3 1
Ö6 Kamu ve özel sektörün farklı çalışma dinamiklerini anlama. P.8.2 1
Ö7 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama P.9.2 1
Ö8 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.10.2 1
Ö9 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.10.4 1
Ö10 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.10.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Toplumsal düzen, toplumsal düzen kuralları ve hukukun toplumsal düzen kuralları arasındaki yeri, ilişkisi ve ayırt edici yanları
2 Hukukun çeşitli açılardan tanımlanması ve hukukun başlıca amaç ve işlevleri
3 Hukukta yaptırım ve çeşitli hukuk alanlarından yaptırım örnekleri
4 Başlıca hukuk sistemleri
5 Hukukun temel kollara ayırımı
6 Özel hukuk bilgisi (I)
7 Özel hukuk bilgisi (II)
8 Kamu hukuku bilgisi
9 ARA SINAV (Vize)
10 Türk pozitif hukukunun genel hatlarıyla tanıtımı
11 Hukukun çeşitli açılardan uygulanması
12 Hak kavramı ve hak sahipliği ve ehliyet
13 Hukuksal işlem ve eylemler
14 Hukukta sorumluluk
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 6 (%)
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 54 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 4 4 16
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 3 6 18
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 1 1
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P6 P7 P8 P9 P10
Ö1 Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. 3 - - - - - -
Ö2 Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. - 3 - - - - -
Ö3 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. - 4 - - - - -
Ö4 Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. - - 3 - - - -
Ö5 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. - - - 3 - - -
Ö6 Kamu ve özel sektörün farklı çalışma dinamiklerini anlama. - - - - 3 - -
Ö7 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama - - - - - 4 -
Ö8 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - - - - - 4
Ö9 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - 3
Ö10 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. - - - - - - 4