Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03250012 | Çağdaş Sosyoloji Teorileri | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatı, tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Döne AYHAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Döne AYHAN | C BLOK-7611 | [email protected] | 7611 | Çarşamba 14.00-15.30 |
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, yirminci yüzyıldan bu yana yapısal işlevselci, yapısal çatışmacı ve sosyal davranışçı paradigmalar içinde yer alan bazı sosyologların teorilerine ilişkin görüşlerinden oluşmaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Modern döneme ait teoriler ile postmodern olarak nitelendirilen paradigmaları karşılaştırmalı olarak anlamak, analiz etmek ve tartışmaktır. Modern ve postmodern paradigmaların ortaya çıkış mantığını kavramak ve bu paradigmaları tartışmak ve yorumlamak ve sosyolojik bilgi sürecini tamamlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 4 |
P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. | P.1.2 | 1 |
Ö2 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1 |
Ö3 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | P.3.3 | 1 |
Ö5 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö6 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
Ö7 | Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. | P.6.3 | 1 |
Ö8 | Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. | P.7.1 | 1 |
Ö9 | Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. | P.7.2 | 1 |
Ö10 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | P.7.3 | 1 |
Ö11 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | P.7.4 | 1 |
Ö12 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | P.7.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | çağdaş sosyal teorilerin arka planı |
2 | modernleşme kuramı |
3 | Postmodernleşme Kuramı |
4 | Sosyal Alışveriş Kuramı |
5 | Sembolik Etkileşimcilik Kuramı |
6 | Çatışma Kuramı |
7 | Eleştirel Kuram |
8 | Ara Sınav |
9 | Sanayi Sonrası Toplum modeli D. Bell |
10 | Risk Toplumu U. Beck |
11 | P. Bourdieu ve sermaye türleri |
12 | Beden Kuramı |
13 | Baudrillard ve simülasyon ve simülarklar |
14 | genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | R. Wallace, A. Wulf (2013), Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Doğubatı Yayınları |
Çağdaş Sosyoloji Teorileri, Margaret M. Poloma, Çevirmen: Hayriye Erbaş |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 144 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,80 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P6 | P7 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Ö2 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Ö3 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Ö5 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
Ö6 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
Ö7 | Toplumsal gelişmeleri araştırmalarda ve analizlerde etkili bir şekilde uygulama. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Ö8 | Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö9 | Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Ö10 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö11 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Ö12 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |