Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03241013 | Sosyoloji Literatürü | 2 | Bahar | 4 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER | C-132 | [email protected] | 7680 | Salı 14:00 |
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini, Frankfurt Okulu?nun temsilcilerinin ortaya koyduğu eleştirel düşünme metodolojisi temelinde sosyolojik kuramların anlaşılmasını ve yorumlanmasını sağlamak oluşturmuştur.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, mantık çerçevesinde akıl yürütme becerileriyle birlikte öğrenciye eleştirel düşünme kavramına genel bir bakış kazandırarak, öğrencinin, iş hayatında bu becerileri kazanmasına yardımcı olmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
| P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 5 |
| P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
| P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 4 |
| P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
| P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 3 |
| P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 3 |
| P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1 |
| Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
| Ö3 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | P.1.5 | 1 |
| Ö4 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | P.1.6 | 1 |
| Ö5 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
| Ö6 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | P.3.3 | 1 |
| Ö7 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | P.3.4 | 1 |
| Ö8 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki entegrasyonun etkisini değerlendirme. | P.3.5 | 1 |
| Ö9 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | P.5.1 | 1 |
| Ö10 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
| Ö11 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
| Ö12 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
| Ö13 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
| Ö14 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | P.7.3 | 1 |
| Ö15 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | P.7.5 | 1 |
| Ö16 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | P.9.3 | 1 |
| Ö17 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | P.10.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Düşünme ve Eleştirel Düşünme |
| 2 | Frankfurt Okulu`nun tarihsel ve toplumsal koşullarla bağlantılı olarak kuruluşu |
| 3 | Theodor W. Adorno |
| 4 | Max Horkheimer |
| 5 | Walter Benjamin |
| 6 | Herbert Marcuse |
| 7 | Jurgen Habermas |
| 8 | ara sınav |
| 9 | Jurgen Habermas |
| 10 | Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi |
| 11 | Frankfurt Okulu ve Aydınlanma |
| 12 | Frankfurt Okulu ve Sosyoloji |
| 13 | İdeolojinin Tarihsel Materyalist Eleştirisi |
| 14 | Diyalektik Düşünme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Benhabib, L. (2005), Eleştiri, Norm ve Ütopya, Çev. İ. Tekerek, İstanbul: İletişim Yayınları. K2. Kızılçelik, S. (2018), Frankfurt Okulu, 4. Basım, Ankara:.Anı Yayınları. K3. Bağçe, H. E. (2013), Frankfurt Okulu, 4. Basım, Ankara: Doğubatı Yayınları. K4. Slater, P. Frankfurt Okulu, Çev. A. Özden, İstanbul: Kabalcı Yayınları. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 12 | 2 | 24 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 20 | 2 | 40 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P7 | P9 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki entegrasyonun etkisini değerlendirme. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
| Ö10 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö11 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
| Ö12 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö13 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
| Ö14 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
| Ö15 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
| Ö16 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | - | - | - | - | - | - | 3 | - |
| Ö17 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
