İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03240010 Sosyoloji Tarihi II 2 Bahar 4 3+0+0 3 6
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Hatice BUDAK
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Hatice BUDAK C-130 [email protected] 7538 Perşembe
13:30 /16:30
Dersin İçeriği
Sosyolojinin kurumsallaşma süreci, bu süreçte rol oynayan kurucu isimler, klasik sosyolojinin temel kavram ve kuramları ile terimlerin orijinal (Fransızca, Almanca, İngilizce) ifadeleri konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Sosyolojinin yeni bir akademik disiplin olarak kurumsallaşması, bu sürece damgasını vuran isimler ile bunların geliştirdiği kuramlar hakkında bilgi vermek, sosyolojideki temel dikotomiler hakkında bilgi vermek
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 3
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 3
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 5
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 4
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4
Ö2 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. P.2.4 1
Ö3 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö4 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö5 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. P.7.3 1
Ö6 Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. P.7.4 1
Ö7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. P.7.5 1
Ö8 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. P.7.6 1
Ö9 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama P.9.2 1
Ö10 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. P.9.4 1
Ö11 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.10.2 1
Ö12 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. P.10.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Sosyolojinin Temel Dikotomileri: Özne/Nesne ; Aktif /Pasif
2 Sosyolojinin Temel Dikotomileri: Olgu/Değer; Nicel/Nitel
3 Fransız Sosyoloji Ekolü: E. Durkheim ve Sosyolojik Yöntemin Kuralları
4 E. Durkheim ve Toplumsal İşbölümü
5 Alman Sosyoloji Ekolü: F. Hegel ve W. Dilthey'in Düşünsel Mirası
6 Max Weber ve Sosyal Eylem
7 Ara sınav
8 Max Weber ve Kapitalizm Analizi
9 Max Weber ve Bürokrasi Analizi
10 Ferdinand Tönnies ve Cemaat/Cemiyet Anlayışı
11 Georg Simmel ve Toplumsal Tipler
12 Georg Simmel ve Paranın Felsefesi
13 Vilfredo Pareto ve Bilim Anlayışı
14 Vilfredo Pareto ve Yönetici Elit Kuramı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Lewis A. Coser (2008). Sosyolojik Düşüncenin Ustalar. Çev: Himmet Hülür, Serhat Toker, İbrahim Mazman, Ankara: De Ki Basım Yayım.
Levent Ünsaldı ve Ercan Geçgin (2013). Sosyoloji Tarihi Dünya'da ve Türkiye'de. Ankara: Heretik Yayınları
Rymond Aron (2007). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri. Çev: Korkmaz Alemdar, Kırmızı Yayınları.
Chris Jeniks (2014). Temel Sosyolojik Dikotomiler. Çev: İhsan Çapcıoğlu. Ankara: Atıf Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 13 3 39
Ara Sınav 1 26 26
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 3 14 42
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 31 31
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 180
Toplam Yük / 30 6
Dersin AKTS Kredisi: 6
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P6 P7 P9 P10
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 3 - - - - -
Ö2 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. - 3 - - - -
Ö3 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - 4 - - -
Ö4 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - - 4 - - -
Ö5 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. - - - 5 - -
Ö6 Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. - - - 5 - -
Ö7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. - - - 5 - -
Ö8 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. - - - 5 - -
Ö9 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama - - - - 4 -
Ö10 Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. - - - - 4 -
Ö11 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - - - - 4
Ö12 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. - - - - - 4