İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03231004 Çevre ve Ekoloji Sosyolojisi 2 Güz 3 3+0+0 3 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER C-132 [email protected] 7680 Salı
14.00-16.00
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı öğrencilerin; insan-çevre ilişkileri konusunda coğrafi bir yaklaşım kazanması konusunda alt yapı oluşturmak ve insanın yaşamsal fonksiyonları ve çevreyi kullanım sırasında kullandığı yöntem, yaşadığımız çevrenin amacı ve taşıma kapasitesinin üzerinde kullanımı halinde ortaya çıkabilecek olası çevresel sorunlar hakkında (neden-sonuç ilişkisi içinde) değerlendirmelerde bulunabilmesi için gerekli bilgi ve farkındalığı yaratmaktır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin; insan-çevre ilişkileri konusunda coğrafi bir yaklaşım kazanması konusunda alt yapı oluşturmak ve insanın yaşamsal fonksiyonları ve çevreyi kullanım sırasında kullandığı yöntem, yaşadığımız çevrenin amacı ve taşıma kapasitesinin üzerinde kullanımı halinde ortaya çıkabilecek olası çevresel sorunlar hakkında (neden-sonuç ilişkisi içinde) değerlendirmelerde bulunabilmesi için gerekli bilgi ve farkındalığı yaratmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 4
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 4
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 3
P4 Yabancı dil, bilgisayar ve programları kullanabilme yetkinliği ile temel becerileri edinmek. 2
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 5
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 5
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 4
P8 Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. 2
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 5
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö2 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. P.1.6 1
Ö3 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. P.2.2 1
Ö4 Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. P.3.3 1
Ö5 Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. P.3.6 1
Ö6 Yabancı dil bilgisini ve program becerilerini sosyal problemleri çözmede kullanma. P.4.3 6
Ö7 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. P.5.4 1
Ö8 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö9 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö10 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. P.7.3 1
Ö11 Kamu, özel sektör, düşünce kuruluşları ve projelerin gereksinimlerini analiz etme. P.8.4 1
Ö12 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama P.9.2 1
Ö13 Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. P.9.5 1
Ö14 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. P.10.1 1
Ö15 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.10.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Çevre, ekoloji, insan ekolojisi ve insan çevre etkileşimi kavramlarının tanımlanması
2 Çevre nedir? Çevreyi oluşturan doğal ve beşeri elemanları nelerdir? İnsan-çevre ilişkilerinin açıklayan kuramlar, çevresel determinizm, possibilizm, büyümenin sınırları modeli - çevre araştırmalarında kullanılan yöntemler ve coğrafya ilişkisi
3 Ekosistem nedir? Ekosistemin özelliği, alt birimleri ve doğal dengenin varlığı ve devamı açısından önemi
4 Canlı yaşamın temeli Madde ve Enerji Döngüsü ile destekleyici diğer çevresel döngüler (karbon, oksijen, azot ve fosfor döngüsü)
5 Biyolojik çeşitlilik kavramı ve ekosistemin varlığı ve devamlılığı açısından önemi
6 Nüfus Artışı- Ekonomik Kalkınma ve Çevre İkilemi
7 Ara sınav
8 Kentleşme ve Çevre
9 Sanayileşme ve Çevre
10 Doğal Kaynakların Kullanımı ve Çevre
11 Enerji ve Çevre
12 Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Sürdürülebilirlik
13 AB ve Türkiye Çevre Politikaları
14 Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Uygulamaları ve Türkiye
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar KELEŞ Ruşen - HAMAMCI Can, 2005, İnsan Çevre Toplum, İmge Kitabevi, Ankara.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 2 2 4
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 4 4
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 1 10 10
Sunum/Seminer Hazırlama 1 3 3
Alan Çalışması 5 10 50
Dönem Sonu Sınavı 1 3 3
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 4 - - - - - - - - -
Ö2 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. 4 - - - - - - - - -
Ö3 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. - 4 - - - - - - - -
Ö4 Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. - - 3 - - - - - - -
Ö5 Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. - - 3 - - - - - - -
Ö6 Yabancı dil bilgisini ve program becerilerini sosyal problemleri çözmede kullanma. - - - 2 - - - - - -
Ö7 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. - - - - 5 - - - - -
Ö8 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - - - - 5 - - - -
Ö9 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - - - - - 5 - - - -
Ö10 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. - - - - - - 4 - - -
Ö11 Kamu, özel sektör, düşünce kuruluşları ve projelerin gereksinimlerini analiz etme. - - - - - - - 2 - -
Ö12 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama - - - - - - - - 4 -
Ö13 Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. - - - - - - - - 5 -
Ö14 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. - - - - - - - - - 3
Ö15 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. - - - - - - - - - 3