Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03231004 | Çevre ve Ekoloji Sosyolojisi | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi İlknur EKİZ ATAŞER | C-132 | [email protected] | 7680 | Salı 14.00-16.00 |
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı öğrencilerin; insan-çevre ilişkileri konusunda coğrafi bir yaklaşım kazanması konusunda alt yapı oluşturmak ve insanın yaşamsal fonksiyonları ve çevreyi kullanım sırasında kullandığı yöntem, yaşadığımız çevrenin amacı ve taşıma kapasitesinin üzerinde kullanımı halinde ortaya çıkabilecek olası çevresel sorunlar hakkında (neden-sonuç ilişkisi içinde) değerlendirmelerde bulunabilmesi için gerekli bilgi ve farkındalığı yaratmaktır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin; insan-çevre ilişkileri konusunda coğrafi bir yaklaşım kazanması konusunda alt yapı oluşturmak ve insanın yaşamsal fonksiyonları ve çevreyi kullanım sırasında kullandığı yöntem, yaşadığımız çevrenin amacı ve taşıma kapasitesinin üzerinde kullanımı halinde ortaya çıkabilecek olası çevresel sorunlar hakkında (neden-sonuç ilişkisi içinde) değerlendirmelerde bulunabilmesi için gerekli bilgi ve farkındalığı yaratmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
| P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
| P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 3 |
| P4 | Yabancı dil, bilgisayar ve programları kullanabilme yetkinliği ile temel becerileri edinmek. | 2 |
| P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 5 |
| P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 5 |
| P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 4 |
| P8 | Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. | 2 |
| P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 5 |
| P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
| Ö2 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | P.1.6 | 1 |
| Ö3 | Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. | P.2.2 | 1 |
| Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | P.3.3 | 1 |
| Ö5 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | P.3.6 | 1 |
| Ö6 | Yabancı dil bilgisini ve program becerilerini sosyal problemleri çözmede kullanma. | P.4.3 | 6 |
| Ö7 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. | P.5.4 | 1 |
| Ö8 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
| Ö9 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
| Ö10 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | P.7.3 | 1 |
| Ö11 | Kamu, özel sektör, düşünce kuruluşları ve projelerin gereksinimlerini analiz etme. | P.8.4 | 1 |
| Ö12 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | P.9.2 | 1 |
| Ö13 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | P.9.5 | 1 |
| Ö14 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | P.10.1 | 1 |
| Ö15 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | P.10.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Çevre, ekoloji, insan ekolojisi ve insan çevre etkileşimi kavramlarının tanımlanması |
| 2 | Çevre nedir? Çevreyi oluşturan doğal ve beşeri elemanları nelerdir? İnsan-çevre ilişkilerinin açıklayan kuramlar, çevresel determinizm, possibilizm, büyümenin sınırları modeli - çevre araştırmalarında kullanılan yöntemler ve coğrafya ilişkisi |
| 3 | Ekosistem nedir? Ekosistemin özelliği, alt birimleri ve doğal dengenin varlığı ve devamı açısından önemi |
| 4 | Canlı yaşamın temeli Madde ve Enerji Döngüsü ile destekleyici diğer çevresel döngüler (karbon, oksijen, azot ve fosfor döngüsü) |
| 5 | Biyolojik çeşitlilik kavramı ve ekosistemin varlığı ve devamlılığı açısından önemi |
| 6 | Nüfus Artışı- Ekonomik Kalkınma ve Çevre İkilemi |
| 7 | Ara sınav |
| 8 | Kentleşme ve Çevre |
| 9 | Sanayileşme ve Çevre |
| 10 | Doğal Kaynakların Kullanımı ve Çevre |
| 11 | Enerji ve Çevre |
| 12 | Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Sürdürülebilirlik |
| 13 | AB ve Türkiye Çevre Politikaları |
| 14 | Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Uygulamaları ve Türkiye |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | KELEŞ Ruşen - HAMAMCI Can, 2005, İnsan Çevre Toplum, İmge Kitabevi, Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 1 | 10 | 10 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
| Alan Çalışması | 5 | 10 | 50 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P8 | P9 | P10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Sosyoloji bilgisini diğer disiplinlerle entegre etme ve kullanma. | - | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | - | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Yabancı dil bilgisini ve program becerilerini sosyal problemleri çözmede kullanma. | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö9 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö10 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
| Ö11 | Kamu, özel sektör, düşünce kuruluşları ve projelerin gereksinimlerini analiz etme. | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - |
| Ö12 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
| Ö13 | Toplumsal değerleri değerlendirme ve bu değerlerin sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini değerlendirme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö14 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
| Ö15 | Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
