Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03231003 | Gündelik Hayatın Sosyolojisi | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Arş.Gör. Berkay ÇETİN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Arş.Gör. Berkay ÇETİN | C-131 | [email protected] | 7541 |
Dersin İçeriği
Gündelik hayat, anlık ilişkiler temelinde çözüm arayışlarının toplum çözümleri yerine kişisel anında çözümlerle sınırlanması ve bunun getirdiği sorunlar.
Dersin Amacı
Gündelik hayat bilgilerinin bütünsel teorik çerçeve içinde değerlendirmek, oluşması, yaygınlaşması ve sorunları üzerinde belli sonuçlara ulaşmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 5 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 1 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 1 |
P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 2 |
P8 | Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. | 3 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1 |
Ö4 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö5 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | P.1.5 | 1 |
Ö6 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | P.1.6 | 1 |
Ö7 | Temel sosyolojik kavramları, teorileri, yöntemleri ve saha uygulamalarını hatırlama. | P.2.1 | 1 |
Ö8 | Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. | P.3.1 | 1 |
Ö9 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | P.5.1 | 1 |
Ö10 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö11 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | P.7.4 | 1 |
Ö12 | Temel bilgileri ve verileri hatırlama. | P.9.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Gündelik hayat sosyolojisi dersinin kısaca tanıtımı. Gündelik hayat nedir? Gündelik hayat, sosyolojinin nesnesi ve inceleme konusu hâline ne zaman gelmiştir? Klasik sosyal teorisyenler ve gündelik hayat. |
2 | Pozitivizm ve hermeneutik ayrımı (Bilimin tanımına ilişkin farklılıklar, bilime ilişkin yaklaşımlarında farklılıklar, bilimin işlevine ilişkin farklılıkları, bilen ve bilinen arasındaki ilişkiye ilişkin farklılıklar, bilginin kaynağına ilişkin farklılıklar, araştırma süreçlerinin farkları vb.) Gündelik hayat sosyolojisinde hermeneutik yaklaşımın önemi. Gündelik hayat neden pozitivist sosyologların gündem maddesi olmamıştır? |
3 | Gündelik hayat sosyolojisinin inşası: Georg Simmel'in tipleştirmelerini, etkileşimin önemi ve Max Weber'de toplumsal eylemin önemi. |
4 | Fenomenolojik sosyoloji. Edmund Husserl ve Alfred Schutz'un temel görüşleri. Sağduyu bilgisi, tipleştirmeler, karşılıklılık kavramları. Paranteze almanın anlamı. |
5 | Etnometodoloji: Harold Garfinkel'in temel görüşleri. Gündelik rutinlerin bilinçli ihlal edilmesinin sonuçları bir sosyolog için ne anlama gelir? |
6 | Sembolik etkileşimcilik: C. H. Cooley'in ayna benlik kavramı, George Herbert Mead'in benlik kavramsallaştırmaları ve tartışmaları ("I"ve "me"), Herbert Blumer'in temel fikirleri |
7 | Erving Goffman ve Dramaturjik sosyoloji. Damganın tanımı, anlamı ve türleri. Ön sahne-arka sahne-sahnenin dışı tanımlamaları. |
8 | Howard Becker ve Etiketleme Teorisi. Sapkınlığın anlamları. Sapkınlık karşısında sosyal tepkiler. Kariyer kavramı. |
9 | Henri Lefebvre'nin gündelik hayat sosyolojisi. |
10 | Henri Lefebvre'nin gündelik hayat sosyolojisi. |
11 | Michel de Certeau'nun gündelik hayat sosyolojisi |
12 | Michel de Certeau's sociology of everyday life |
13 | Türkiye'de gündelik hayat sosyolojisi bağlamında yürütülen tartışma ve çalışmalara genel bir bakış |
14 | Genel Tartışma ve dersin özeti |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Ali Esgin ve Güney Çeğin (ed.). (2018). Gündelik Hayat Sosyolojisi: Temalar, Sorunsallar ve Güzergâhlar. Ankara: Phoenix Yayınevi |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 70 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 170 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 126 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,20 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P7 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | 2 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. | - | 4 | - | - | - | - |
Ö3 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | - | 4 | - | - | - | - |
Ö4 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö5 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö6 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | - | - | - | 3 | - | - |
Ö7 | Temel sosyolojik kavramları, teorileri, yöntemleri ve saha uygulamalarını hatırlama. | - | - | - | 1 | - | - |
Ö8 | Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö9 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | - | - | - | - | 3 | - |
Ö10 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | - | - | - | - | 3 | - |
Ö11 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö12 | Temel bilgileri ve verileri hatırlama. | - | - | - | - | - | 3 |