Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03231002 | İslam Toplumları Sosyolojisi | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice BUDAK |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Hatice BUDAK | C-130 | [email protected] | 7538 | Perşembe 12:00 / 15:00 |
Dersin İçeriği
İslam dünyası ve müslüman toplulukların karakteristik yapıları, İslam dünyasını şekillendiren lokomotif niteliğindeki önemli iz bırakmış düşünce ve hareket liderleri, Günümüzde etkin bulunan hareketler ve bunların karakteristik yapıları, İslam dünyasının karşılaştığı küreselleşme, modernleşme vb. unsurlar nedeniyle yaşadığı çatışma ve değişimlerin sosyolojik bir bakış açısı ile değerlendirilmesi, İslam ve Müslüman toplumlar sosyolojisi ile ilgili çalışmalar ve kaynaklar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sosyolojik perspektif ve bütüncül bir bakış açısı ile Müslüman toplum ve toplulukların incelenmesidir. Dolayısıyla bu ders kapsamında, İslam dünyasının genel karakteristikleri, tarihi kökleri ve genel hatları ile Müslümanları şekillendiren lokomotif niteliğindeki düşünürler ve hareketler ile uluslararası nitelikteki kuruluşlar incelenecek; modernleşme ve küreselleşme ile ortaya çıkan çatışma ve değişim çabaları analiz edilecektir. Ayrıca bütüncü bir bakış oluşması ve kaynak birikimi de sağlanması için İslam ve Müslüman toplumları sosyolojisi çalışmalarını biriktiren bir alt yapı oluşturulmaya çalışılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 3 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 3 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 4 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | P.3.4 | 1 |
Ö3 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki entegrasyonun etkisini değerlendirme. | P.3.5 | 1 |
Ö4 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö5 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
Ö6 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
Ö7 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | P.9.2 | 1 |
Ö8 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | P.10.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | İslam Dünyası Yeryüzündeki Müslümanların coğrafi dağılımı, ümmet ve tevhid kavramı, İslam dünyası ve Müslüman topluluklarının karakteristik yapıları |
2 | İslam Dünyasında önemli iz bırakmış düşünce ve hareketler: İlk dönemler ve ihya hareketleri: Gazali, IbnTaymiyya -,Jamal ad-Din al-Afghani, Hasan Al-Ban |
3 | İslam Dünyasında önemli iz bırakmış düşünce ve hareketler: Sayyid Qutb , Sayyid Abul Ala Mawdudi, Ali Shariati, FazlurRahman |
4 | Günümüzde etkin bulunan hareketler: Malezya İslam Partisi, Müslüman Kardeşler (Suriye ve Mısır), İslami Kurtuluş Cephesi (Cezayir), Selefi Hareket (Mısır) |
5 | Günümüzde etkin bulunan hareketler: Milli Görüş (Türkiye), Ak Parti (Türkiye), Cemaat-ı İslami (Pakistan), Şia (İran), Vahabi Hareketi (Suudi Arabistan) |
6 | İslam Dünyasının karşılaştığı temel sorunlar: Küreselleşme ve modernleşme |
7 | ARA SINAV |
8 | İslam Dünyasının karşılaştığı temel sorunlar: Küreselleşme ve modernleşme |
9 | İslam Dünyasının devletler düzeyindeki lokomotif kuruluşları: İİT (OIC) vd. |
10 | İslam ve Müslüman toplumlar sosyolojisi ile ilgili çalışmalar ve kaynaklar |
11 | İslam ve Müslüman toplumlar sosyolojisi ile ilgili çalışmalar ve kaynaklar |
12 | Bilginin İslamileştirilmesi ve diğer yeni metodolojik yaklaşımlar |
13 | İslamı algılama farklılıkları: Geleneksel İslam, Kültürel İslam, Siyasi İslam, Tasavvuf ve Tarikatler |
14 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Canatan, Kadir, İslam sosyolojisi, İstanbul: Beyan, 2005. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 0 | ||
Toplam Yük / 30 | 0 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 0 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P6 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 3 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | - | 3 | - | - | - | - |
Ö3 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki entegrasyonun etkisini değerlendirme. | - | 3 | - | - | - | - |
Ö4 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | - | - | 3 | - | - | - |
Ö5 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö6 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö7 | Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama | - | - | - | - | 4 | - |
Ö8 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | - | - | - | - | - | 4 |