İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03231002 İslam Toplumları Sosyolojisi 2 Güz 3 3+0+0 3 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Hatice BUDAK
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Hatice BUDAK C-130 [email protected] 7538 Perşembe
12:00 / 15:00
Dersin İçeriği
İslam dünyası ve müslüman toplulukların karakteristik yapıları, İslam dünyasını şekillendiren lokomotif niteliğindeki önemli iz bırakmış düşünce ve hareket liderleri, Günümüzde etkin bulunan hareketler ve bunların karakteristik yapıları, İslam dünyasının karşılaştığı küreselleşme, modernleşme vb. unsurlar nedeniyle yaşadığı çatışma ve değişimlerin sosyolojik bir bakış açısı ile değerlendirilmesi, İslam ve Müslüman toplumlar sosyolojisi ile ilgili çalışmalar ve kaynaklar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sosyolojik perspektif ve bütüncül bir bakış açısı ile Müslüman toplum ve toplulukların incelenmesidir. Dolayısıyla bu ders kapsamında, İslam dünyasının genel karakteristikleri, tarihi kökleri ve genel hatları ile Müslümanları şekillendiren lokomotif niteliğindeki düşünürler ve hareketler ile uluslararası nitelikteki kuruluşlar incelenecek; modernleşme ve küreselleşme ile ortaya çıkan çatışma ve değişim çabaları analiz edilecektir. Ayrıca bütüncü bir bakış oluşması ve kaynak birikimi de sağlanması için İslam ve Müslüman toplumları sosyolojisi çalışmalarını biriktiren bir alt yapı oluşturulmaya çalışılacaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 3
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 3
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 3
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 4
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö2 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. P.3.4 1
Ö3 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki entegrasyonun etkisini değerlendirme. P.3.5 1
Ö4 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. P.5.2 1
Ö5 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. P.6.2 1
Ö6 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö7 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama P.9.2 1
Ö8 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.10.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 İslam Dünyası Yeryüzündeki Müslümanların coğrafi dağılımı, ümmet ve tevhid kavramı, İslam dünyası ve Müslüman topluluklarının karakteristik yapıları
2 İslam Dünyasında önemli iz bırakmış düşünce ve hareketler: İlk dönemler ve ihya hareketleri: Gazali, IbnTaymiyya -,Jamal ad-Din al-Afghani, Hasan Al-Ban
3 İslam Dünyasında önemli iz bırakmış düşünce ve hareketler: Sayyid Qutb , Sayyid Abul Ala Mawdudi, Ali Shariati, FazlurRahman
4 Günümüzde etkin bulunan hareketler: Malezya İslam Partisi, Müslüman Kardeşler (Suriye ve Mısır), İslami Kurtuluş Cephesi (Cezayir), Selefi Hareket (Mısır)
5 Günümüzde etkin bulunan hareketler: Milli Görüş (Türkiye), Ak Parti (Türkiye), Cemaat-ı İslami (Pakistan), Şia (İran), Vahabi Hareketi (Suudi Arabistan)
6 İslam Dünyasının karşılaştığı temel sorunlar: Küreselleşme ve modernleşme
7 ARA SINAV
8 İslam Dünyasının karşılaştığı temel sorunlar: Küreselleşme ve modernleşme
9 İslam Dünyasının devletler düzeyindeki lokomotif kuruluşları: İİT (OIC) vd.
10 İslam ve Müslüman toplumlar sosyolojisi ile ilgili çalışmalar ve kaynaklar
11 İslam ve Müslüman toplumlar sosyolojisi ile ilgili çalışmalar ve kaynaklar
12 Bilginin İslamileştirilmesi ve diğer yeni metodolojik yaklaşımlar
13 İslamı algılama farklılıkları: Geleneksel İslam, Kültürel İslam, Siyasi İslam, Tasavvuf ve Tarikatler
14 Genel Değerlendirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Canatan, Kadir, İslam sosyolojisi, İstanbul: Beyan, 2005.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 0
Toplam Yük / 30 0
Dersin AKTS Kredisi: 0
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P5 P6 P9 P10
Ö1 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 3 - - - - -
Ö2 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. - 3 - - - -
Ö3 Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki entegrasyonun etkisini değerlendirme. - 3 - - - -
Ö4 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. - - 3 - - -
Ö5 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. - - - 4 - -
Ö6 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - - - 4 - -
Ö7 Bilgilerin ve verilerin toplumsal bağlamda nasıl anlamlı hale geldiğini anlama - - - - 4 -
Ö8 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. - - - - - 4