Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03230008 | Türkiye'nin Sosyo-Ekonomik Yapısı | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 2 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Arş.Gör. Berkay ÇETİN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Arş.Gör. Berkay ÇETİN | C-131 | [email protected] | 7541 |
Dersin İçeriği
Ders, öğrencilerin içinde bulundukları sosyal, ekonomik ve kültürel şartların farkında olmalarının önemli olduğu düşüncesi üzerinde temellenmektedir. Ders kapsamında ağırlıklı olarak; Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne sosyal yapının değişimi; Cumhuriyet döneminde Türkiye'nin toplumsal yapısının gelişme özellikleri; Türk modernleşmesinin özgül şartları; Türkiye'nin sosyo-demografik nüfus dağılımı; Türkiye'de toplumsal sınıflar ve toplumsal tabakalaşma, Türkiye'nin ekonomik yapısı ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencilerin günümüz Türkiye'sinin toplumsal, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısını tarihsel bağlamı içinde kavramalarını ve böylece Türkiye'nin güncel toplumsal sorunlarını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 3 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 3 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 2 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 2 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 5 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1 |
Ö4 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö5 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | P.1.5 | 1 |
Ö6 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | P.1.6 | 1 |
Ö7 | Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. | P.2.2 | 1 |
Ö8 | Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. | P.3.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması. Sosyolojide yapı tartışmaları. Toplumsal yapı kavramı ve toplumsal yapı kuramları. Kültürün tanımı ve farklı sosyolojik teorilerde kullanımı. Kültürün temel unsurları. Sosyolojide temel sosyal kurumlar. |
2 | Türkiye'nin sosyo-ekonomik yapısının temelleri üzerine tartışma. Türk devlet geleneği. İslamiyet öncesi Türk devletlerinin genel özellikleri. İslamiyet dönemi Türk toplum yapısı. Cumhuriyet dönemine devrolunan miras. |
3 | Cumhuriyet dönemi Türkiye'nin toplumsal yapısındaki tarihî mirasa ilişkin tartışmanın devamı. İkili yapılar ve merkez-çevre gerilimi |
4 | Türkiye'nin nüfus yapısı ve nüfus politikaları. Osmanlı Devleti'nde nüfus kayıt sistemi. Türkiye Cumhuriyeti'nde nüfus yapısı ve nüfus politikaları. |
5 | Türkiye'de aile. Ailenin tanımı, önemi ve işlevleri. İslamiyet öncesi, İslamiyet dönemi ve Cumhuriyet dönemindeki Türk aile yapısının tartışılması. Türkiye'de aileye ilişkin temel problem alanları ve tartışmalar. |
6 | Türkiye'de siyaset. Siyaset kurumunun tanımı ve işlevi. Bozkır Türklerinde siyaset. Osmanlı Devleti'nde siyasal ve toplumsal yapı. |
7 | Türkiye'de siyaset tartışmalarına devam. Osmanlı Devleti'nde modernleşme ve demokratikleşme süreci. Cumhuriyet'in ilanı ve demokratikleşme. Türkiye'de anayasalar, askerî müdahaleler. |
8 | Türkiye'de ekonomi. Bozkır Türklerinde ekonomi. Osmanlı dönemi ekonomisi. |
9 | Türkiye'de ekonomi tartışmalarına devam. Cumhuriyet'in ilk yılları, tek parti dönemi, 1950'ler, 1960'lar, 1980'ler, 1990'lar ve sonrasındaki iktisadi yapı ve temel sorunlar üzerine tartışma. |
10 | Türkiye'de eğitim: Eğitimin tarihsel gelişimi. Orta Çağ İslam dünyası ve Türklerde eğitim. Tanzimat dönemi yenileşme hareketleri ve eğitim. |
11 | Cumhuriyet dönemi Türk eğitim sistemi. Harf devrimi. Millet mektepleri. Türk dili ve tarihi çalışmaları. Köy enstitüleri. Üniversite reformu ve yabancı profesörler. |
12 | Türkiye'de din tartışmaları. Bozkır Türklerinde Din ve İnanç. İslamiyet ve Türkler. Cumhuriyet dönemi ve laiklik. |
13 | Türk sosyolojisinde Türkiye'nin toplumsal yapısı çalışmalarına ilişkin genel bir değerlendirme. |
14 | Türk sosyolojisinde Türkiye'nin toplumsal yapısı çalışmalarına ilişkin genel bir değerlendirme. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Nevin Güngör Ergan (ed.) (2018). Türkiye'nin Toplumsal Yapısı. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 70 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 170 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | 3 | 3 | - |
Ö2 | Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. | 4 | 4 | - |
Ö3 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | 2 | - | 1 |
Ö4 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | - | 4 | 2 |
Ö5 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | 4 | - | - |
Ö6 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | - | 3 | - |
Ö7 | Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. | - | - | 2 |
Ö8 | Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. | - | - | 2 |