İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03230008 Türkiye'nin Sosyo-Ekonomik Yapısı 2 Güz 3 3+0+0 2 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Arş.Gör. Berkay ÇETİN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Arş.Gör. Berkay ÇETİN C-131 [email protected] 7541
Dersin İçeriği
Ders, öğrencilerin içinde bulundukları sosyal, ekonomik ve kültürel şartların farkında olmalarının önemli olduğu düşüncesi üzerinde temellenmektedir. Ders kapsamında ağırlıklı olarak; Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne sosyal yapının değişimi; Cumhuriyet döneminde Türkiye'nin toplumsal yapısının gelişme özellikleri; Türk modernleşmesinin özgül şartları; Türkiye'nin sosyo-demografik nüfus dağılımı; Türkiye'de toplumsal sınıflar ve toplumsal tabakalaşma, Türkiye'nin ekonomik yapısı ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencilerin günümüz Türkiye'sinin toplumsal, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısını tarihsel bağlamı içinde kavramalarını ve böylece Türkiye'nin güncel toplumsal sorunlarını anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 3
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 3
P3 Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. 4
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 2
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 2
P9 Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme 5
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 1
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. P.1.1 1
Ö2 Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. P.1.2 1
Ö3 Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. P.1.3 1
Ö4 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö5 Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. P.1.5 1
Ö6 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. P.1.6 1
Ö7 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. P.2.2 1
Ö8 Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. P.3.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması. Sosyolojide yapı tartışmaları. Toplumsal yapı kavramı ve toplumsal yapı kuramları. Kültürün tanımı ve farklı sosyolojik teorilerde kullanımı. Kültürün temel unsurları. Sosyolojide temel sosyal kurumlar.
2 Türkiye'nin sosyo-ekonomik yapısının temelleri üzerine tartışma. Türk devlet geleneği. İslamiyet öncesi Türk devletlerinin genel özellikleri. İslamiyet dönemi Türk toplum yapısı. Cumhuriyet dönemine devrolunan miras.
3 Cumhuriyet dönemi Türkiye'nin toplumsal yapısındaki tarihî mirasa ilişkin tartışmanın devamı. İkili yapılar ve merkez-çevre gerilimi
4 Türkiye'nin nüfus yapısı ve nüfus politikaları. Osmanlı Devleti'nde nüfus kayıt sistemi. Türkiye Cumhuriyeti'nde nüfus yapısı ve nüfus politikaları.
5 Türkiye'de aile. Ailenin tanımı, önemi ve işlevleri. İslamiyet öncesi, İslamiyet dönemi ve Cumhuriyet dönemindeki Türk aile yapısının tartışılması. Türkiye'de aileye ilişkin temel problem alanları ve tartışmalar.
6 Türkiye'de siyaset. Siyaset kurumunun tanımı ve işlevi. Bozkır Türklerinde siyaset. Osmanlı Devleti'nde siyasal ve toplumsal yapı.
7 Türkiye'de siyaset tartışmalarına devam. Osmanlı Devleti'nde modernleşme ve demokratikleşme süreci. Cumhuriyet'in ilanı ve demokratikleşme. Türkiye'de anayasalar, askerî müdahaleler.
8 Türkiye'de ekonomi. Bozkır Türklerinde ekonomi. Osmanlı dönemi ekonomisi.
9 Türkiye'de ekonomi tartışmalarına devam. Cumhuriyet'in ilk yılları, tek parti dönemi, 1950'ler, 1960'lar, 1980'ler, 1990'lar ve sonrasındaki iktisadi yapı ve temel sorunlar üzerine tartışma.
10 Türkiye'de eğitim: Eğitimin tarihsel gelişimi. Orta Çağ İslam dünyası ve Türklerde eğitim. Tanzimat dönemi yenileşme hareketleri ve eğitim.
11 Cumhuriyet dönemi Türk eğitim sistemi. Harf devrimi. Millet mektepleri. Türk dili ve tarihi çalışmaları. Köy enstitüleri. Üniversite reformu ve yabancı profesörler.
12 Türkiye'de din tartışmaları. Bozkır Türklerinde Din ve İnanç. İslamiyet ve Türkler. Cumhuriyet dönemi ve laiklik.
13 Türk sosyolojisinde Türkiye'nin toplumsal yapısı çalışmalarına ilişkin genel bir değerlendirme.
14 Türk sosyolojisinde Türkiye'nin toplumsal yapısı çalışmalarına ilişkin genel bir değerlendirme.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Nevin Güngör Ergan (ed.) (2018). Türkiye'nin Toplumsal Yapısı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 70 (%)
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 170 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 14 14
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3
Ö1 Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. 3 3 -
Ö2 Sosyolojik muhakemenin temel ilkelerini anlama. 4 4 -
Ö3 Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. 2 - 1
Ö4 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. - 4 2
Ö5 Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. 4 - -
Ö6 Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. - 3 -
Ö7 Yöntemlerin nasıl uygulandığını ve saha çalışmalarının nasıl gerçekleştirildiğini anlama. - - 2
Ö8 Sosyoloji ve diğer disiplinlerinin ana prensiplerini hatırlama. - - 2