Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03230005 | Sosyoloji Tarihi I | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 3 | 6 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım ve Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hatice BUDAK |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Hatice BUDAK | C-130 | [email protected] | 7538 | Perşembe 13:30 /16: 30 |
Dersin İçeriği
Tarihsel süreçte sosyolojiyi hazırlayan olaylar, sosyolojinin kurucu isimlerini, klasik sosyolojinin temel kavram ve kuramları ile terimlerin orijinal (Fransızca, Almanca, İngilizce) ifadelerini anlatmak.
Dersin Amacı
Sosyolojinin yeni bir bilim dalı olarak kuruluş ve gelişim sürecini incelemek, bu süreçte rol olan kurucu isimler ile bunların geliştirdiği kuramlar hakkında bilgi vermek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 5 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
Ö4 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | P.5.1 | 1 |
Ö5 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | P.5.2 | 1 |
Ö6 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. | P.5.4 | 1 |
Ö7 | Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. | P.6.1 | 1 |
Ö8 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | P.6.2 | 1 |
Ö9 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
Ö10 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | P.6.5 | 1 |
Ö11 | Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. | P.7.1 | 1 |
Ö12 | Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. | P.7.2 | 1 |
Ö13 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | P.7.3 | 1 |
Ö14 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | P.7.4 | 1 |
Ö15 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | P.7.5 | 1 |
Ö16 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | P.7.6 | 1 |
Ö17 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | P.10.1 | 1 |
Ö18 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | P.10.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Bir Sosyoloji Tarihi Yazmanın Mümkün Yolları |
2 | Sosyoloji Öncesi: 18. Yüzyıl Aydınlanma Düşüncesinde Toplum Fikri |
3 | Sosyoloji Öncesi: 18. Yüzyıl Aydınlanma Düşüncesinde Toplum Fikri |
4 | Sosyolojinin Doğuşunda Rol Oynayan Süreçler: Fransız ve Sanayi Devrimi |
5 | Sosyolojinin Doğuşunda Rol Oynayan Süreçler: Deneysel Araştırma Tekniklerinin Doğuşu |
6 | İdeoloji ve Sosyoloji: Muhafazakarlık, Liberalizm, Sosyalizm ve Sosyoloji |
7 | Ara sınav |
8 | Saint Simon ve Sosyoloji |
9 | Herbert Spencer ve Sosyoloji |
10 | Auguste Comte ve Pozitivizm |
11 | Auguste Comte ve Toplumsal Yapı |
12 | Karl Marx Sosyolojisinde Kapitalizm Analizi |
13 | Karl Marx Sosyolojisinde Sınıf Kuramı |
14 | Karl Marx Sosyolojisinde Yabancılaşma ve Din Olgusu |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Levent Ünsaldı ve Ercan Geçgin (2013). Sosyoloji Tarihi Dünya'da ve Türkiye'de. Ankara: Heretik Yayınları |
Raymon Aron (2007). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri. Çev: Korkmaz Alemdar. Kırmızı Yayınları. | |
Chris Jenks (2014). Temel Sosyolojik Dikotomiler. Çev: İhsan Çapçıoğlu. Ankara: Atıf Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınav | 1 | 26 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 14 | 42 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 31 | 31 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 180 | ||
Toplam Yük / 30 | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P5 | P6 | P7 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 4 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 4 | - | - | - | - |
Ö4 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. | - | - | 3 | - | - | - |
Ö5 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. | - | - | 3 | - | - | - |
Ö6 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. | - | - | 3 | - | - | - |
Ö7 | Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö8 | Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö9 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö10 | Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. | - | - | - | 4 | - | - |
Ö11 | Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö12 | Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö13 | Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. | - | - | - | - | 5 | - |
Ö14 | Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. | - | - | - | - | 5 | - |
Ö15 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. | - | - | - | - | 5 | - |
Ö16 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö17 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | - | - | - | - | - | 3 |
Ö18 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | - | - | - | - | - | 3 |