İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03230005 Sosyoloji Tarihi I 2 Güz 3 3+0+0 3 6
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım ve Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Hatice BUDAK
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Hatice BUDAK C-130 [email protected] 7538 Perşembe
13:30 /16: 30
Dersin İçeriği
Tarihsel süreçte sosyolojiyi hazırlayan olaylar, sosyolojinin kurucu isimlerini, klasik sosyolojinin temel kavram ve kuramları ile terimlerin orijinal (Fransızca, Almanca, İngilizce) ifadelerini anlatmak.
Dersin Amacı
Sosyolojinin yeni bir bilim dalı olarak kuruluş ve gelişim sürecini incelemek, bu süreçte rol olan kurucu isimler ile bunların geliştirdiği kuramlar hakkında bilgi vermek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. 4
P2 Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. 4
P5 Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. 3
P6 Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. 4
P7 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. 5
P10 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. P.1.1 1
Ö2 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. P.1.4 1
Ö3 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. P.2.4 1
Ö4 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. P.5.1 1
Ö5 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. P.5.2 1
Ö6 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. P.5.4 1
Ö7 Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. P.6.1 1
Ö8 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. P.6.2 1
Ö9 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. P.6.4 1
Ö10 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. P.6.5 1
Ö11 Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. P.7.1 1
Ö12 Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. P.7.2 1
Ö13 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. P.7.3 1
Ö14 Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. P.7.4 1
Ö15 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. P.7.5 1
Ö16 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. P.7.6 1
Ö17 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. P.10.1 1
Ö18 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. P.10.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Bir Sosyoloji Tarihi Yazmanın Mümkün Yolları
2 Sosyoloji Öncesi: 18. Yüzyıl Aydınlanma Düşüncesinde Toplum Fikri
3 Sosyoloji Öncesi: 18. Yüzyıl Aydınlanma Düşüncesinde Toplum Fikri
4 Sosyolojinin Doğuşunda Rol Oynayan Süreçler: Fransız ve Sanayi Devrimi
5 Sosyolojinin Doğuşunda Rol Oynayan Süreçler: Deneysel Araştırma Tekniklerinin Doğuşu
6 İdeoloji ve Sosyoloji: Muhafazakarlık, Liberalizm, Sosyalizm ve Sosyoloji
7 Ara sınav
8 Saint Simon ve Sosyoloji
9 Herbert Spencer ve Sosyoloji
10 Auguste Comte ve Pozitivizm
11 Auguste Comte ve Toplumsal Yapı
12 Karl Marx Sosyolojisinde Kapitalizm Analizi
13 Karl Marx Sosyolojisinde Sınıf Kuramı
14 Karl Marx Sosyolojisinde Yabancılaşma ve Din Olgusu
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Levent Ünsaldı ve Ercan Geçgin (2013). Sosyoloji Tarihi Dünya'da ve Türkiye'de. Ankara: Heretik Yayınları
Raymon Aron (2007). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri. Çev: Korkmaz Alemdar. Kırmızı Yayınları.
Chris Jenks (2014). Temel Sosyolojik Dikotomiler. Çev: İhsan Çapçıoğlu. Ankara: Atıf Yayınları
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 13 3 39
Ara Sınav 1 26 26
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 3 14 42
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 31 31
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 180
Toplam Yük / 30 6
Dersin AKTS Kredisi: 6
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P5 P6 P7 P10
Ö1 Temel sosyolojik kavramları ve teorileri hatırlama. 5 - - - - -
Ö2 Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. 4 - - - - -
Ö3 Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. - 4 - - - -
Ö4 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri hatırlama. - - 3 - - -
Ö5 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri anlama. - - 3 - - -
Ö6 Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. - - 3 - - -
Ö7 Temel toplumsal gelişmeleri ve olayları hatırlama. - - - 4 - -
Ö8 Toplumsal gelişmelerin temel sebeplerini ve etkilerini anlama. - - - 4 - -
Ö9 Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. - - - 4 - -
Ö10 Toplumsal gelişmelerin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirme. - - - 4 - -
Ö11 Sosyoloji disiplininin temel tarihî olaylarını ve önemli figürleri hatırlama. - - - - 4 -
Ö12 Sosyoloji disiplininin evrimini anlama ve temel dönemleri ayırt etme. - - - - 4 -
Ö13 Öncü sosyologların düşüncelerini güncel sosyolojik sorunlarla ilişkilendirme. - - - - 5 -
Ö14 Öncü sosyologların eserlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme. - - - - 5 -
Ö15 Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini değerlendirme. - - - - 5 -
Ö16 Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. - - - - 4 -
Ö17 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. - - - - - 3
Ö18 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. - - - - - 3