Sosyoloji
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03210003 | Felsefeye Giriş | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 3 | 6 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Sunum, soru-cevap, tartışma ve değerlendirme. |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Felsefenin tanımı, konusu, yöntemi ve kaynakları, problemleri, bilgi teorisi, bilginin kaynağı, rasyonalizm (İlkçağ rasyonalistleri ve yeniçağ rasyonalistleri), sansualizm, emprizm, intüisyonizm, bilginin değeri, doğmatizm, septisizm, rölativizm, pozitivizm, pragmatizm, mantıkçı pozitivizm ve İslam düşüncesinde bilginin değeri. Bu bağlamda değişik filozofların bu sorunlarla ilgili kaynak kitaplarının tanıtılması, öğrencilerle ilk kaynak bilgilerini buluşturma.
Dersin Amacı
Felsefe ile ilgili temel kavramları kapsamlı bir şekilde öğrencilere öğretmek, felsefenin temel sorunlarını öğrencilerle tartışarak onların felsefi bakış açısını kazanmalarına yardımcı olmak, felsefi bir analiz ve sentez gücü kazandırıp, öğrencileri dogmatik yaklaşımlardan uzaklaştırıp eleştirel bir yaklaşımla sorunlarına bakmayı öğretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyolojik muhakeme yeteneği kazanmak ve toplumsal gerçekleri açığa çıkarmak ve yorumlayabilmek. | 4 |
P2 | Sosyoloji bilimine ait kavramlar, teoriler, yöntemler ve saha uygulaması hakkında bilgi sahibi olup, bunları araştırma sürecinde ve proje geliştirmede etkili kullanabilme. | 4 |
P3 | Sosyolojiyi diğer disiplinlerle ilişkilendirebilme ve bu disiplinlerle çalışabilme becerisi. | 3 |
P5 | Güncel sosyolojik kavramlara, dönemsel değişimlere ve saha bilgisine hakim olmak. | 3 |
P6 | Toplumsal gelişmeleri anlayabilme, analiz etme ve çözüm önerileri sunabilme yetisi. | 4 |
P7 | Sosyoloji disiplininin tarihini ve öncülerini yakından değerlendirme becerisi. | 3 |
P8 | Gerek kamu gerekse de özel sektör, düşünce kuruluşları ve projeler gibi farklı çalışma alanlarında çalışabilme donanımlarına sahip olmak. | 3 |
P9 | Bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip kullanabilme ve toplumsal değerlere uygun hareket etme | 5 |
P10 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | P.1.3 | 1 |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | P.1.5 | 1 |
Ö4 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | P.1.6 | 1 |
Ö5 | Projeler geliştirme aşamasında sosyolojik kavramları, teorileri ve yöntemleri kullanma. | P.2.3 | 1 |
Ö6 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | P.2.4 | 1 |
Ö7 | Sosyoloji bilimine ait bilgilerin doğruluğunu ve etkililiğini değerlendirme. | P.2.5 | 1 |
Ö8 | Bilgi ve becerileri birleştirerek orijinal çalışmalar yapma. | P.2.6 | 1 |
Ö9 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | P.3.4 | 1 |
Ö10 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | P.3.6 | 1 |
Ö11 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. | P.5.4 | 1 |
Ö12 | Güncel sosyolojik kavramlar ve dönemsel değişimler üzerine yeni araştırmalar ve projeler geliştirme. | P.5.6 | 1 |
Ö13 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | P.6.4 | 1 |
Ö14 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | P.7.6 | 1 |
Ö15 | Kamu, özel sektör, düşünce kuruluşları ve projelerin gereksinimlerini analiz etme. | P.8.4 | 1 |
Ö16 | Farklı sektörler arasında köprüler kurarak yeni iş birliği ve projeler geliştirme. | P.8.6 | 1 |
Ö17 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | P.9.3 | 1 |
Ö18 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | P.9.4 | 1 |
Ö19 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | P.10.1 | 1 |
Ö20 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | P.10.2 | 1 |
Ö21 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. | P.10.3 | 1 |
Ö22 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | P.10.5 | 1 |
Ö23 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | P.10.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | 1. Felsefe hakkında genel bilgi ve felsefenin tanımı, |
2 | 2. Felsefe, Filozof, Hikmet ve Hakîm kavramları ve bunların açılımı, |
3 | 3. Felsefenin dayanakları (akıl, tefekkür, bilgi ve hikmet), |
4 | 4. Felsefî düşünüş ve özellikleri, |
5 | 5. Felsefe insana neden gereklidir? (Bireysel ve toplumsal faydaları), |
6 | 6. Felsefenin ana problemleri (Varlık, bilgi ve değer). Varlık ve Bilgi Felsefesinin ne olduğu, Değer Probleminde Ahlak Felsefesi ve Sanat Felsefesi Hakkında Genel Bilgi. |
7 | 7. Ara Sınav |
8 | 8. Felsefe ve Bölümleri, (Sistematik Felsefe ve Felsefe Tarihi), Bilgi ve bilgi çeşitleri, |
9 | 9. Bilgi ve Bilgi Çeşitleri (empirik bilgi, bilimsel bilgi, teknik bilgi, sanat bilgisi, dini bilgi, felsefi bilgi), |
10 | 10. Bilgi Felsefesi (Epistemoloji), |
11 | 11. Bilginin Kaynağı Problemi (Rasyonalizm, Sansüalizm) |
12 | 12. Bilginin Kaynağı Problemi (Empirizm, Entüisyonizm, bunların eleştirisi) |
13 | 13. Bilginin Değeri (Dogmatizm, Septisizm, Kritisizm, Pozitivizm, Pragmatizm, Analitik Felsefe). |
14 | 14. Bilim Felsefesi (Bilimin Tarihçesi, Felsefe-Bilim İlişkisi, Bilimsel Zihniyet, Bilime Farklı Yaklaşımlar, Bilimin Değeri vb.), |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | 1. ERDEM, Hüsameddin. Felsefeye Giriş: Bazı Felsefe Meseleleri, Konya: HÜ-ER, 2021 |
2. BOLAY, Süleyman Hayri. Felsefeye Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları, 2019 | |
3. MENGÜŞOĞLU, Takiyettin, Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 6 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 54 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü: | 180 | ||
Toplam Yük / 30 | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P6 | P7 | P8 | P9 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Sosyolojik muhakemeyi kullanarak toplumsal gerçekleri açığa çıkarma. | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Toplumsal olayları analiz etme ve farklı perspektiflerden değerlendirme. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Yorumların ve açıklamaların doğruluğunu değerlendirme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Toplumsal gerçeklere yeni açılardan bakarak orijinal yorumlar oluşturma. | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Projeler geliştirme aşamasında sosyolojik kavramları, teorileri ve yöntemleri kullanma. | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Sosyoloji bilimine ait kavramları ve teorileri analiz etme. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Sosyoloji bilimine ait bilgilerin doğruluğunu ve etkililiğini değerlendirme. | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö8 | Bilgi ve becerileri birleştirerek orijinal çalışmalar yapma. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö9 | Sosyoloji ve diğer disiplinler arasındaki etkileşimleri analiz etme. | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö10 | Farklı disiplinler arasında köprüler kurarak orijinal projeler veya çözümler geliştirme. | - | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö11 | Güncel sosyolojik kavramları ve dönemsel değişimleri analiz etme. | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö12 | Güncel sosyolojik kavramlar ve dönemsel değişimler üzerine yeni araştırmalar ve projeler geliştirme. | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö13 | Toplumsal gelişmeleri analiz etme ve olayların altında yatan nedenleri anlama. | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö14 | Sosyoloji disiplini tarihindeki önemli olaylardan ve öncülerden yola çıkarak yeni bakış açıları oluşturma. | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - |
Ö15 | Kamu, özel sektör, düşünce kuruluşları ve projelerin gereksinimlerini analiz etme. | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
Ö16 | Farklı sektörler arasında köprüler kurarak yeni iş birliği ve projeler geliştirme. | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö17 | Bilgi ve verileri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme ve günlük yaşamda kullanma. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö18 | Bilgi ve verileri derinlemesine analiz etme, çelişkileri ve tutarsızlıkları tanımlama. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö19 | Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
Ö20 | Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö21 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö22 | Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö23 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 |