Hukuk
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları

Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00641019 | Mevzuat Okuma, Yorumlama ve Geliştirme Teknikleri | 4 | Güz | 7 | 1+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, değerlendirme |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Ön koşul bulunmamaktadır. |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yalçın BOSTANCI |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Yalçın BOSTANCI |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Mevzuat okuma, yorumlama, yasa yapma ve mevzuat geliştirme hakkında geniş bilgi vermek.
Dersin Amacı
öğrencilerin mevzuatı doğru ve etkin bir şekilde okuyabilme, anlamlandırabilme, yorumlayabilme ve gerekliyse mevzuat geliştirme süreçlerine katkıda bulunabilme becerilerini kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. | 5 |
P7 | Hukuki sorunlar hakkında bilimsel ve mesleki araştırmalar yapabilmek için gerekli olan yöntem, araç ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
P2 | Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. | 5 |
P3 | Hukuksal problemleri, hukuk normlarından, mahkeme kararlarından ve doktrindeki görüşlerden yararlanarak çözüme kavuşturma becerisini edinir. | 5 |
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 2 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 1 |
P6 | Hukuk mesleklerinin icrasında dürüstlüğün, hakkaniyete ve etik ilkelere uygun davranışın önemi ve gereği hakkında farkındalık sahibi olur. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Bir uyuşmazlığın hangi hukuk dalına ait olduğunu tespit edebilme. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Hukuki sorunların çözümüne varabilmek için araştırma kaynaklarının neler olduğunu bilme. | P.7.1 | 1 |
Ö4 | İlgili hukuki sorunun çözümünde var olan birden fazla kaynağın daha etkin olanını tercih etme bilincine sahip olma. | P.7.2 | 1 |
Ö5 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | P.2.1 | 1 |
Ö6 | Uyuşmazlıktaki hukuki sorunu ve uygulanacak hukuku tespit edebilme. | P.2.2 | 1 |
Ö7 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | P.3.1 | 1 |
Ö8 | Uyuşmazlığa ilişkin içtihatları yorumlayabilme ve uyuşmazlığa uygulanabilirliğini tespit etme. | P.3.2 | 1 |
Ö9 | Uyuşmazlıkla ilgili doktrindeki görüşleri araştırıp tespit edebilme, uyuşmazlığın çözümünde ilgili görüşlerden yararlanma. | P.3.3 | 1 |
Ö10 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
Ö11 | Farklı alanlarda yaşanan değişim ve gelişimlerin sebep olduğu hukuki uyuşmazlıkların çözümü için güncel dinamikleri takip etme. | P.8.2 | 1 |
Ö12 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | P.5.1 | 1 |
Ö13 | Hukukun temel ilkelerinin hukuki uyuşmazlık çözümüne katkısını kavrayabilme. | P.5.2 | 1 |
Ö14 | Hukuk normu oluşturulmasında temel hukuk normlarının rolünü kavrayabilme. | P.5.3 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dersin amacı, kapsamı ve kapsamı |
2 | Mevzuatın tanımı, önemi ve temel kavramlar. |
3 | Kanun, yönetmelik, tüzük, genelge, talimat gibi farklı mevzuat türlerinin incelenmesi |
4 | Yasama organı, yasama yapma süreci |
5 | Mevzuatın Temel Kavramları ve Terminoloji |
6 | Mevzuatın Anlamlandırılması: Yorumlama Teknikleri |
7 | Lafzi Yorumlama |
8 | Amaçsal Yorumlama |
9 | Sistematik Yorumlama |
10 | Tarihsel Yorumlama |
11 | İçtihatların Yorumlama Sürecine Katkısı |
12 | Sorun Çözme Yöntemleri |
13 | Mevzuatın Güncellenmesi ve Değiştirilmesi |
14 | Mevzuatın Yeniden Yazılması: Revizyon Çalışmaları |
15 | Hukuk Reformları ve Mevzuatın Geliştirilmesi |
16 | Mevzuatın Etkilerinin Değerlendirilmesi |
17 | Karşılaştırmalı Hukuk |
18 | Hukuki Bilgi Kaynakları ve Mevzuat Araştırma Yöntemleri |
19 | Mevzuat Yazım Teknikleri |
20 | Hukuk Teknolojileri ve Dijital Mevzuat Araçları |
21 | Etki Analizi Çalışmaları |
22 | Sektör Bazlı Mevzuat İncelemeleri I |
23 | Olay Çalışmaları ve Mevzuat Analizi |
24 | Sektör Bazlı Mevzuat İncelemeleri II |
25 | Mevzuatın Uygulanmasında Karşılaşılan Zorluklar |
26 | Mevzuat Geliştirme için Stratejik Planlama |
27 | Mevzuat Okuma, Yorumlama ve Geliştirme Üzerine Genel Değerlendirme |
28 | Son Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Doğan Durna, MEvzuat Hazırlama Usul ve Esasları, Adalet Yayınları, 2009 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 1 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P5 | P7 | P8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Bir uyuşmazlığın hangi hukuk dalına ait olduğunu tespit edebilme. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | - | 5 | - | - | - | - |
Ö4 | Uyuşmazlıktaki hukuki sorunu ve uygulanacak hukuku tespit edebilme. | - | 4 | - | - | - | - |
Ö5 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö6 | Uyuşmazlığa ilişkin içtihatları yorumlayabilme ve uyuşmazlığa uygulanabilirliğini tespit etme. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö7 | Uyuşmazlıkla ilgili doktrindeki görüşleri araştırıp tespit edebilme, uyuşmazlığın çözümünde ilgili görüşlerden yararlanma. | - | - | 5 | - | - | - |
Ö8 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | - | - | - | 2 | - | - |
Ö9 | Hukukun temel ilkelerinin hukuki uyuşmazlık çözümüne katkısını kavrayabilme. | - | - | - | 2 | - | - |
Ö10 | Hukuk normu oluşturulmasında temel hukuk normlarının rolünü kavrayabilme. | - | - | - | 1 | - | - |
Ö11 | Hukuki sorunların çözümüne varabilmek için araştırma kaynaklarının neler olduğunu bilme. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö12 | İlgili hukuki sorunun çözümünde var olan birden fazla kaynağın daha etkin olanını tercih etme bilincine sahip olma. | - | - | - | - | 5 | - |
Ö13 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | - | - | - | - | - | 4 |
Ö14 | Farklı alanlarda yaşanan değişim ve gelişimlerin sebep olduğu hukuki uyuşmazlıkların çözümü için güncel dinamikleri takip etme. | - | - | - | - | - | 4 |