Hukuk
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00641001 | Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararlarının Hukuk Yargılamasına Etkisi | 4 | Güz | 7 | 1+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Okuma, anlama ve muhakeme |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN |
Yardımcı(lar) | Arş.Gör. Sümeyye ULUSOY |
Dersin İçeriği
Bireysel başvuru yolu, medeni usul hukuku perspektifinden ortaya konulmuş ve bireysel başvuru sürecinde verilebilecek kararların medeni usul hukukuna etkileri ayrı ayrı ele alınarak incelenmiştir.
Dersin Amacı
Bireysel başvuru yolu ile temel haklarının kamu gücü tarafından ihlal edildiği iddiasında olan kişilere, bu iddialarını Anayasa Mahkemesi önünde ileri sürebilme imkanı tanınmış olup bu yolun kabulü ile birlikte anayasa yargısı ile medeni yargı arasındaki etkileşim yoğunlaşmıştır. Medeni usul hukuku çerçevesinden bireysel başvuru yolu, temel haklarının medeni yargıda yer alan mahkemeler tarafından ihlal edildiği iddiasında olan kişilere bu iddialarını doğrudan Anayasa Mahkemesi önünde ileri sürebilme imkanı tanımaktadır. Medeni usul hukuku açısından bakıldığında bireysel başvuru yolunun konusu, medeni yargıda yer alan mahkemelerin bireysel başvuru kapsamında olan temel hakları ihlal eden işlemleri, ihmalleri ve özellikle kararlarıdır. Bireysel başvuru sürecinin aşamalarına uygun olarak ön inceleme aşaması neticesinde, kabul edilebilirlik incelemesi neticesinde ve nihayet esas incelemesi neticesinde farklı türde kararlar ile karşılaşılacaktır. Bu sebeple hukuk fakültesi öğrencilerine bu konuda pratik bilgilerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. | 3 |
P2 | Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. | 3 |
P3 | Hukuksal problemleri, hukuk normlarından, mahkeme kararlarından ve doktrindeki görüşlerden yararlanarak çözüme kavuşturma becerisini edinir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Farklı hukuk dallarını ilgilendiren bir uyuşmazlığı, bu dallar açısından yorumlayabilme ve aralarındaki bağlantıyı kurabilme. | P.1.3 | 1 |
Ö3 | Ulusal veya uluslararası hukukta yer alan bir hükmün iyileştirilmesi için takip edilmesi gerekli usul hakkında bilgi sahibi olma. | P.4.3 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | MEDENİ USUL HUKUKU ÇERÇEVESİNDEN BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN ÖZELLİKLERİ (BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN TANIMI, KONUSU VE İŞLEVİ) |
2 | MEDENİ USUL HUKUKU ÇERÇEVESİNDEN BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN ÖZELLİKLERİ(BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN HUKUKİ NİTELİĞİ) |
3 | MEDENİ USUL HUKUKU ÇERÇEVESİNDEN BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN ÖZELLİKLERİ (MUKAYESELİ HUKUKTA BİREYSEL BAŞVURU) |
4 | MEDENİ USUL HUKUKU ÇERÇEVESİNDEN BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN ÖZELLİKLERİ (TÜRK HUKUKUNDA BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN GELİŞİMİ VE GENEL İŞLEYİŞİ) |
5 | MEDENİ USUL HUKUKU ÇERÇEVESİNDEN BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN ÖZELLİKLERİ(TÜRK HUKUKUNDA BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN GELİŞİMİ VE GENEL İŞLEYİŞİ) |
6 | MEDENİ USUL HUKUKU ÇERÇEVESİNDEN BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN ÖZELLİKLERİ (BİREYSEL BAŞVURU YOLUNA BAŞVURABİLECEK KİŞİLER) |
7 | MEDENİ USUL HUKUKU ÇERÇEVESİNDEN BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN ÖZELLİKLERİ (BİREYSEL BAŞVURU YOLUNA MÜRACAAT EDİLMESİNİN SONUÇLARI) |
8 | BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR (ÖN İNCELEME NETİCESİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR) |
9 | BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR (KABUL EDİLEBİLİRLİK İNCELEMESİ NETİCESİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR) |
10 | BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR (GEÇİCİ HUKUKİ KORUMA KARARLARI) |
11 | BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR (ESAS İNCELEMESİ NETİCESİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR) |
12 | BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR (ESAS İNCELEMESİ NETİCESİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR) |
13 | BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR (PİLOT KARAR) |
14 | BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK KARARLAR (PİLOT KARAR) |
15 | GENEL OLARAK BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK NİHAİ KARARLARIN MEDENİ USUL HUKUKUNA ETKİLERİ |
16 | GENEL OLARAK BİREYSEL BAŞVURU SÜRECİNDE VERİLEBİLECEK NİHAİ KARARLARIN MEDENİ USUL HUKUKU ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ |
17 | ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARININ KESİNLİĞİ VE BAĞLAYICILIĞI |
18 | ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARININ KESİNLİĞİ VE BAĞLAYICILIĞI |
19 | USULE İLİŞKİN NİHAİ KARARLARIN ETKİLERİ |
20 | USULE İLİŞKİN NİHAİ KARARLARIN ETKİLERİ |
21 | HAK İHLALİ OLDUĞUNA KARAR VERİLEREK YENİDEN YARGILAMA YAPILMAK ÜZERE DOSYANIN İLGİLİ MAHKEMEYE GÖNDERİLMESİNİN ETKİLERİ |
22 | HAK İHLALİ OLDUĞUNA KARAR VERİLEREK YENİDEN YARGILAMA YAPILMAK ÜZERE DOSYANIN İLGİLİ MAHKEMEYE GÖNDERİLMESİNİN ETKİLERİ |
23 | ESASA İLİŞKİN DİĞER KARARLARIN ETKİLERİ |
24 | DİĞER KARARLARIN ESASA ETKİSİ |
25 | BİREYSEL BAŞVURU SONUCU VERİLEN KARARLARIN SOMUT UYUŞMAZLIK DIŞINDAKİ ETKİLERİ |
26 | BİREYSEL BAŞVURU SONUCU VERİLEN KARARLARIN SOMUT UYUŞMAZLIK DIŞINDAKİ ETKİLERİ |
27 | Genel Değerlendirme |
28 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Mehmet Emin Alpaslan, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru ve Kararların Medeni Usul Hukukuna Etkileri, Oniki Levha Yayınları, 2023. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 1 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 |
---|---|---|---|
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | 4 | 3 |
Ö2 | Farklı hukuk dallarını ilgilendiren bir uyuşmazlığı, bu dallar açısından yorumlayabilme ve aralarındaki bağlantıyı kurabilme. | 5 | 3 |
Ö3 | Ulusal veya uluslararası hukukta yer alan bir hükmün iyileştirilmesi için takip edilmesi gerekli usul hakkında bilgi sahibi olma. | 3 | 3 |