Hukuk
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00640009 | İnsan Hakları Hukuku | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında öncelikle insan hakları kavramının tanımı, tarihsel gelişimi ve türleri üzerinde durulacaktır. Türk Anayasalarının insan hakları konusundaki yaklaşımı, 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlüklerin düzenlenişi, sınırlama rejimi anlatılacak ve ulusal hukukta insan haklarının korunmasına değinilecektir. Sonrasında ise insan haklarının uluslararası alanda korunmasına dair hukuksal belgeler ve mekanizmalar ile özellikle Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin yapısı ve yargılama usulleri konusunda bilgiler verilecektir. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine ilişkin konular Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin içtihatları ışığında incelenecektir
Dersin Amacı
Dönem boyunca incelenen konular hakkında meslek yaşamında kullanabileceği temel bilgileri edinmiş ve güncel olaylara bu bilgileri uygulayabilecek düzeye erişmiş olmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. | 3 |
P7 | Hukuki sorunlar hakkında bilimsel ve mesleki araştırmalar yapabilmek için gerekli olan yöntem, araç ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
P2 | Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. | 3 |
P3 | Hukuksal problemleri, hukuk normlarından, mahkeme kararlarından ve doktrindeki görüşlerden yararlanarak çözüme kavuşturma becerisini edinir. | 4 |
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
P8 | Yaşam boyu öğrenme gereksiniminin farkına varır. | 4 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 5 |
P6 | Hukuk mesleklerinin icrasında dürüstlüğün, hakkaniyete ve etik ilkelere uygun davranışın önemi ve gereği hakkında farkındalık sahibi olur. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | P.2.1 | 1 |
Ö3 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | P.3.1 | 1 |
Ö4 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | P.4.1 | 1 |
Ö5 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | P.5.1 | 1 |
Ö6 | Hukuk mesleklerinin temel ahlak felsefesini kavrayabilme. | P.6.1 | 1 |
Ö7 | Hukuki sorunların çözümüne varabilmek için araştırma kaynaklarının neler olduğunu bilme. | P.7.1 | 1 |
Ö8 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | İnsan Hakları Hukukuna Giriş |
2 | İnsan Hakları Anlayışının Tarihsel Gelişimi-1 |
3 | İnsan Hakları Anlayışının Tarihsel Gelişimi-2 |
4 | İnsan Haklarının Sınıflandırılması - 1 |
5 | İnsan Haklarının Sınıflandırılması - 2 |
6 | İnsan Hakları Konusunda Farklı İdeolojik Anlayışlar |
7 | BM Bünyesinde Üretilen İnsan Haklarına İlişkin Uluslararası Belgeler ve BM Koruma Mekanizmaları - 1 |
8 | BM Bünyesinde Üretilen İnsan Haklarına İlişkin Uluslararası Belgeler ve BM Koruma Mekanizmaları - 2 |
9 | BM Bünyesinde Üretilen İnsan Haklarına İlişkin Uluslararası Belgeler ve BM Koruma Mekanizmaları - 3 |
10 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi - 1 |
11 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi - 2 |
12 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi - 3 |
13 | İnsan Haklarının Korunmasına İlişkin Diğer Bölgesel Mekanizmalar |
14 | İnsan Haklarının Evrenselliğine İlişkin Tartışmalar |
15 | Türk Anayasalarında Temel Haklara İlişkin Düzenlemeler (Tarihçe) - 1 |
16 | Türk Anayasalarında Temel Haklara İlişkin Düzenlemeler (Tarihçe) - 2 |
17 | Türk Anayasalarında Temel Haklara İlişkin Düzenlemeler (Tarihçe) - 3 |
18 | Klasik (Birinci Kuşak) Haklar - 1 |
19 | Klasik (Birinci Kuşak) Haklar - 2 |
20 | Sosyal ve Ekonomik Haklar - 2 |
21 | Sosyal ve Ekonomik Haklar - 2 |
22 | Siyasal Haklar - 1 |
23 | Siyasal Haklar - 2 |
24 | İnsan Haklarının Ulusal Düzeyde Korunması (Yargı Dışı Koruma Mekanizmaları) - 1 |
25 | İnsan Haklarının Ulusal Düzeyde Korunması (Yargı Dışı Koruma Mekanizmaları) - 2 |
26 | İnsan Haklarının Ulusal Düzeyde Korunması (Yargısal Koruma Mekanizmaları / Genel Olarak) |
27 | İnsan Haklarının Ulusal Düzeyde Korunması (Yargısal Koruma Mekanizmaları / Bireysel Başvuru) - 1 |
28 | İnsan Haklarının Ulusal Düzeyde Korunması (Yargısal Koruma Mekanizmaları / Bireysel Başvuru) - 2 |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | İnsan Hakları Hukuku alanında yazılmış Türkçe ve İngilizce kitap ve makaleler. |
Anayasa Mahkemesi ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kararlarına ve BM Organlarının Çalışmalarına Dair Bilgiler içeren kurumsal web siteleri. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö2 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö3 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö4 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö5 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö6 | Hukuk mesleklerinin temel ahlak felsefesini kavrayabilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö7 | Hukuki sorunların çözümüne varabilmek için araştırma kaynaklarının neler olduğunu bilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö8 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |