Hukuk
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00631015 | Parlamento Hukuku | 3 | Güz | 5 | 1+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN | H-228 | [email protected] | 7586 |
Dersin İçeriği
Parlamento kavramının doğuşu ve gelişimi ele alınmakta ve günümüz demokrasilerinde parlamentonun rolü üzerinde durulmaktadır. Demokratik bir sistemde parlamentonun işlevleri, temsil, müzakere, yasa yapma, bütçeyi kabul etme, hükümetin oluşturulması ve hükümeti denetleme işlevi olarak sıralanarak, bu işlevler teker teker incelenmektedir. Daha sonra, yasama meclisi üyelerinin hukukî durumları, milletvekili seçilme yeterliliği, milletvekilliği sıfatının kazanılması, milletvekilliğinin düşmesi, yasama sorumsuzluğu ve dokunulmazlığı kavramları ele alınmaktadır.
Dersin Amacı
Yasama organının oluşum ve işleyişi ile yasa yapma sürecinin aşamalarının ve parlamentonun diğer işlevlerinin incelenmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
Ö2 | Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme. | P.10.4 | 1 |
Ö3 | Farklı alanlarda yaşanan değişim ve gelişimlerin sebep olduğu hukuki uyuşmazlıkların çözümü için güncel dinamikleri takip etme. | P.8.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Parlamento Hukuku: Kavram, Kaynaklar ve Tarihsel Gelişim |
2 | Hükümet Sistemleri İçinde Parlamenter Sistem |
3 | Türk Parlamento Hukukunun Kaynakları |
4 | Türk Parlamento Hukukunun Gelişim Süreci |
5 | Parlamento Hukukunun Temel Kavram ve Kurumları (TBMM) |
6 | Parlamento Hukukunun Temel Kavram ve Kurumları (Milletvekilliği) |
7 | Yasama Dönemi, Yasama Yılı, Birleşim ve Oturum Kavramları |
8 | Genel Kurul, Başkanlık Divanı, Siyasi Parti Grupları, Komisyonlar |
9 | Yasama İşlemleri |
10 | Kanun Yapma Süreci-1 (Kanun Tekniği) |
11 | Kanun Yapma Süreci-1 (Kanun Tekniği) (Devam) |
12 | Kanun Yapma Süreci-2 (Komisyon Aşaması) |
13 | Kanun Yapma Süreci-2 (Komisyon Aşaması) (Devam) |
14 | Kanun Yapma Süreci-3 (Genel Kurul Aşaması) |
15 | Ara Sınav |
16 | Kanun Yapma Süreci-3 (Genel Kurul Aşaması) (Devam) |
17 | TBMM'nin Hükümeti Denetleme Yolları (Genel Olarak) |
18 | TBMM'nin Hükümeti Denetleme Yolları (Soru) |
19 | TBMM'nin Hükümeti Denetleme Yolları (Genel Görüşme) |
20 | TBMM'nin Hükümeti Denetleme Yolları (Meclis Araştırması) |
21 | TBMM'nin Hükümeti Denetleme Yolları (Meclis Soruşturması) |
22 | Bir Siyasal Denetim Aracı (Gensoru) |
23 | TBMM'nin Çalışma Düzenine İlişkin Güncel Sorunlar-1 |
24 | TBMM'nin Çalışma Düzenine İlişkin Güncel Sorunlar-2 |
25 | Komisyon Raporu Örneklerinin İncelenmesi-1 |
26 | Komisyon Raporu Örneklerinin İncelenmesi-2 |
27 | Derse İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararlarından Bazı Örneklerin İncelenmesi |
28 | Derse İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararlarından Bazı Örneklerin İncelenmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Parlamento hukuku alanında yazılmış kitap ve makaleler, sempozyum bildirileri, TBMM web sitesi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 1 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P8 | P10 |
---|---|---|---|
Ö1 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | 5 | 3 |
Ö2 | Farklı alanlarda yaşanan değişim ve gelişimlerin sebep olduğu hukuki uyuşmazlıkların çözümü için güncel dinamikleri takip etme. | 4 | 2 |
Ö3 | Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme. | 3 | 3 |