Hukuk
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00631006 | Çocuk Ceza Hukuku | 3 | Güz | 5 | 1+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru-cevap |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Bu dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır. |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Arş.Gör. Dilek GÜLER |
Yardımcı(lar) | Arş.Gör. İlbilge Selcen PEKER |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında uluslararası hukukta çocuk hakları, çocuk adalet sistemi ile Türk hukukunda çocuk haklarının gelişimi, suça sürüklenen çocuk kavramı, ceza sorumluluğu, soruşturma ve kovuşturma aşamasında çocuk, çocuklara özgü güvenlik tedbirleri, hükümlü çocukların cezalarının infazı gibi konular ele alınır.
Dersin Amacı
Çocuk ceza hukuku dersi, çocukların suç işlemesi durumunda hangi hukuki süreçlerden geçtiklerini ve ceza hukuku açısından nasıl değerlendirildiklerini incelemeyi amaçlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. | 4 |
P7 | Hukuki sorunlar hakkında bilimsel ve mesleki araştırmalar yapabilmek için gerekli olan yöntem, araç ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
P2 | Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. | 4 |
P3 | Hukuksal problemleri, hukuk normlarından, mahkeme kararlarından ve doktrindeki görüşlerden yararlanarak çözüme kavuşturma becerisini edinir. | 5 |
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
P8 | Yaşam boyu öğrenme gereksiniminin farkına varır. | 5 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 5 |
P6 | Hukuk mesleklerinin icrasında dürüstlüğün, hakkaniyete ve etik ilkelere uygun davranışın önemi ve gereği hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | P.3.1 | 1 |
Ö2 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | P.4.1 | 1 |
Ö3 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | P.5.1 | 1 |
Ö4 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
Ö5 | Uyuşmazlıktaki hukuki sorunu ve uygulanacak hukuku tespit edebilme. | P.2.2 | 1 |
Ö6 | Uyuşmazlığa ilişkin içtihatları yorumlayabilme ve uyuşmazlığa uygulanabilirliğini tespit etme. | P.3.2 | 1 |
Ö7 | Uyuşmazlıkla ilgili doktrindeki görüşleri araştırıp tespit edebilme, uyuşmazlığın çözümünde ilgili görüşlerden yararlanma. | P.3.3 | 1 |
Ö8 | Ulusal veya uluslararası hukukta yer alan bir kuralla ilgili uygulamadaki aksaklıklarını tespit edebilme ve iyileştirilmesi için çözüm geliştirebilme. | P.4.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Uluslararası hukukta çocuk kavramı |
2 | Uluslararası hukukta çocuk hakları |
3 | Uluslararası hukukta çocuk hakları |
4 | Uluslararası hukukta çocuk hakları |
5 | Çocuk adalet sistemi ve temel ilkeleri |
6 | Çocuk adalet sistemi ve temel ilkeleri |
7 | Çocuk suçluluğunun nedenleri |
8 | Çocuk suçluluğunun nedenleri |
9 | Çocuk suçluluğunun önlenmesi |
10 | Çocuk adalet sisteminin temel ögeleri - diversion uygulaması |
11 | Çocuk adalet sisteminin temel ögeleri- ceza sorumluluğu yaşı |
12 | Çocuk adalet sisteminin temel ögeleri - adil yargılanma hakkı ve önlemler |
13 | Çocuk adalet sistemi örgütü |
14 | Çocuk adalet sistemi örgütü |
15 | Karşılaştırmalı hukukta çocuk ceza hukuku |
16 | Karşılaştırmalı hukukta çocuk ceza hukuku |
17 | Türk hukukunda çocuk ceza hukukunun tarihi gelişimi |
18 | Türk hukukunda çocuk ve suça sürüklenen çocuk kavramı |
19 | Türk hukukunda çocuk ve suça sürüklenen çocuk kavramı |
20 | Türk hukukunda çocukların ceza sorumluluğu |
21 | Yaş küçüklüğünün ceza muhakemesi hukukuna etkisi |
22 | Yaş küçüklüğünün ceza muhakemesi hukukuna etkisi |
23 | yaş küçüklüğünün infaz hukukuna etkisi |
24 | çocuklara özgü güvenlik tedbirleri |
25 | çocuklara özgü güvenlik tedbirleri |
26 | çocuk yargılamasında sosyal inceleme raporlarının yeri |
27 | Türk çocuk adalet sisteminin iyileştirilmesine yönelik öneriler ve tartışma |
28 | Türk çocuk adalet sisteminin iyileştirilmesine yönelik öneriler ve tartışma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Peker, İlbilge Selcen, Çocuklara Özgü Güvenlik Tedbirleri, 1. Baskı, Ankara 2021. |
AKBULUT, Berrin, "Ceza Mevzuatında Çocuk ve Çocukların Yakalanması, Gözaltına Alınması", Prof. Dr. Nur Centel'e Armağan, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, C. 19, S. 2, 2013, s. 541-586. | |
Akyüz, Emine, Çocuk Hukuku, Çocukların Hakları ve Korunması, Genişletilmiş . Baskı, Pegem Akademi, Ankara 2013. | |
Balo, Yusuf Solmaz, Teori ve Uygulamada Çocuk Ceza Hukuku, Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2005. | |
Balo, Yusuf Solmaz, Uluslararası İlkeler Işığında Çocuk Koruma Kanunu ve Uygulaması, 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2019. | |
Çınar, Ali Rıza, Çocuk Ceza Hukuku, Suça Sürüklenen Çocukların Ceza Sorumluluğu ve Yargılanmaları, Ankara 2020. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 1 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 28 | 2 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P4 | P5 | P8 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Uyuşmazlıktaki hukuki sorunu ve uygulanacak hukuku tespit edebilme. | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 |
Ö2 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 |
Ö3 | Uyuşmazlığa ilişkin içtihatları yorumlayabilme ve uyuşmazlığa uygulanabilirliğini tespit etme. | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
Ö4 | Uyuşmazlıkla ilgili doktrindeki görüşleri araştırıp tespit edebilme, uyuşmazlığın çözümünde ilgili görüşlerden yararlanma. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö5 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 |
Ö6 | Ulusal veya uluslararası hukukta yer alan bir kuralla ilgili uygulamadaki aksaklıklarını tespit edebilme ve iyileştirilmesi için çözüm geliştirebilme. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
Ö7 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 |
Ö8 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 |