Hukuk
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00630008 | Anayasa Yargısı | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Anayasa yargısı terimi, anayasa yargısının tarihçesi, anayasa yargısı modelleri, anayasa mahkemelerinin örgütsel yapıları, görev ve yetkileri, Anayasa Mahkemelerine başvuru usulleri, anayasa yargısı organlarının çalışma ve yargılama yöntemleri, karar türleri vb.
Dersin Amacı
Anayasa yargısı teriminin ifade ettiği konularda öğrencilere teorik bilgilerin kazandırılması; konulara ilişkin iç hukuktaki ve karşılaştırmalı hukuktaki durumun öğretilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. | 4 |
P7 | Hukuki sorunlar hakkında bilimsel ve mesleki araştırmalar yapabilmek için gerekli olan yöntem, araç ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
P2 | Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. | 4 |
P3 | Hukuksal problemleri, hukuk normlarından, mahkeme kararlarından ve doktrindeki görüşlerden yararlanarak çözüme kavuşturma becerisini edinir. | 5 |
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
P8 | Yaşam boyu öğrenme gereksiniminin farkına varır. | 5 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
P6 | Hukuk mesleklerinin icrasında dürüstlüğün, hakkaniyete ve etik ilkelere uygun davranışın önemi ve gereği hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | P.2.1 | 1 |
Ö3 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | P.3.1 | 1 |
Ö4 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | P.4.1 | 1 |
Ö5 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | P.5.1 | 1 |
Ö6 | Hukuk mesleklerinin temel ahlak felsefesini kavrayabilme. | P.6.1 | 1 |
Ö7 | Hukuki sorunların çözümüne varabilmek için araştırma kaynaklarının neler olduğunu bilme. | P.7.1 | 1 |
Ö8 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Anayasa Yargısı kavramı ve tarihsel gelişimi |
2 | Anayasa Yargısı Modelleri |
3 | Anayasa Mahkemelerinin Görev ve Yetkileri |
4 | Anayasa yargısı organlarına başvuru usulü |
5 | Anayasa mahkemelerinin teşkilat yapıları |
6 | Anayasa mahkemelerinde hakimlerin statüsü |
7 | Anayasa Mahkemelerinin Denetimine Tabi Olan Norm ve İşlemler |
8 | Anayasa yargısında ölçü (referans) normlar |
9 | Şekil bakımından denetim ve esas bakımından denetim kavramları |
10 | Anayasa mahkemelerinin çalışma ve yargılama yöntemleri |
11 | Anayasa yargısı organlarınca verilen kararların etkileri |
12 | Anayasa yargısı organlarınca verilen kararların bağlayıcılığı |
13 | Anayasa yargısı alanında karar türleri |
14 | Dönem boyunca ele alınan konuların genel olarak gözden geçirilmesi |
15 | Anayasa Yargısının Türkiye'de Tarihsel Gelişimi |
16 | Anayasa Mahkemesini Düzenleyen Mevzuat |
17 | Anayasa Mahkemesinin teşkilat yapısı |
18 | Genel olarak Anayasa Mahkemesi'nin görev ve yetkileri |
19 | Anayasa Mahkemesi'nin denetimine tabi norm ve işlemler |
20 | Türk Anayasa Yargısında Referans Norm kavramına ilişkin tartışmalar |
21 | Anayasa Mahkemesine başvuru yolları-1: İptal davası |
22 | Anayasa Mahkemesine başvuru yolları-2: İtiraz başvurusu |
23 | Anayasa Mahkemesine başvuru yolları-3: Bireysel başvuru |
24 | Anayasa Mahkemesi'nin çalışma ve yargılama usulü |
25 | Anayasa Mahkemesi kararlarının özellikleri |
26 | Soyut ve somut norm denetimi yoluyla yapılmış başvurular sonunda verilen örnek kararların incelenmesi |
27 | Soyut ve somut norm denetimi yoluyla yapılmış başvurular sonunda verilen örnek kararların incelenmesi-2 |
28 | Bireysel başvuru yoluyla yapılmış başvurular sonunda verilen örnek kararların incelenmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Değişik yazarlarca "anayasa yargısı" ya da buna benzer başlıklar altında yazılmış ve anayasa yargısı konularına özgülenmiş olan kitaplar. |
Anayasa hukukunun genel konuları hakkında ya da Türk Anayasa Hukuku hakkında yazılmış kitapların "anayasa yargısı" konularına tahsis edilmiş kısımları. | |
Anayasa yargısı konularında yazılmış akademik makaleler. | |
Anayasa Mahkemesi web sitesinde yer alan bilgiler ve Mahkemece verilmiş kararlar. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 48 | 48 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö2 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö3 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö4 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö5 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö6 | Hukuk mesleklerinin temel ahlak felsefesini kavrayabilme. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö7 | Hukuki sorunların çözümüne varabilmek için araştırma kaynaklarının neler olduğunu bilme. | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Ö8 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 |