Hukuk
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları

Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00630007 | Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Sunum, soru-cevap, tartışma ve değerlendirme. |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM | C-133 | [email protected] | 7648 | Perşembe 10:00-11:30 ve 13:00-14.30 |
Dersin İçeriği
Önce öğrenciye temel bir felsefe bilgisi vermek, daha sonra da hukuk felsefesinin belli başlı konuları ve hukuk sosyolojisi konusunda bilgi edinmesini sağlamak
Dersin Amacı
Hak ve Hukukun mahiyeti, sosyal ve felsefî temelleri konusunda öğrenciyi bilgilendirmek, sosyal ve hukukî olayların menşei konuları üzerinde düşünmesini ve sorgulamasını sağlamak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P2 | Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. | 4 |
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
P8 | Yaşam boyu öğrenme gereksiniminin farkına varır. | 4 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | P.2.1 | 1 |
Ö2 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | P.4.1 | 1 |
Ö3 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
Ö4 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | P.5.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | 1. Felsefe hakkında genel bilgi ve felsefenin tanımı, |
2 | 2. Felsefe, Filozof, Hikmet ve Hakîm kavramları ve bunların açılımı, |
3 | 3. Felsefenin dayanakları (akıl, tefekkür, bilgi ve hikmet), |
4 | 4. Felsefî düşünüş ve özellikleri, |
5 | 5. Felsefe insana neden gereklidir? (Bireysel ve toplumsal faydaları), |
6 | 6. Felsefenin ana problemleri (Varlık, bilgi ve değer). Varlık ve Bilgi Felsefesinin ne olduğu, Değer Probleminde Ahlak Felsefesi ve Sanat Felsefesi Hakkında Genel Bilgi. |
7 | 7. Felsefe ve Bölümleri, (Sistematik Felsefe ve Felsefe Tarihi), Bilgi ve bilgi çeşitleri, |
8 | 8. Bilgi ve Bilgi Çeşitleri (empirik bilgi, bilimsel bilgi, teknik bilgi, sanat bilgisi, dini bilgi, felsefi bilgi), |
9 | 9. Bilgi Felsefesi (Epibtemoloji): Bilginin Kaynağı Problemi (Rasyonalizm, Sansüalizm) |
10 | 10. Bilginin Kaynağı Problemi (Empirizm, Entüisyonizm, bunların eleştirisi) |
11 | 11. Bilginin Değeri (Dogmatizm, Septisizm, Kritisizm, Pozitivizm, Pragmatizm, Analitik Felsefe). |
12 | 12. Bilim Felsefesi (Bilimin Tarihçesi, Felsefe-Bilim İlişkisi, Bilimsel Zihniyet, Bilime Farklı Yaklaşımlar, Bilimin Değeri vb.), |
13 | 13. Varlık Felsefesi, |
14 | 14. Ahlak Felsefesi, |
15 | 15. Siyaset Felsefesi, |
16 | 16. Siyaset Felsefesi, Din Felsefesi, |
17 | 17. Din Felsefesi, |
18 | 18. Estetik ve Sanat Felsefesi, |
19 | 19. Adalet, Hukuk, Hakkaniyet, Kanun Kavramları ve bunlar arasındaki İlişkiler, |
20 | 20. Adalet, Hukuk, Hakkaniyet, Kanun Kavramları ve bunlar arasındaki İlişkiler, |
21 | 21. Hukuk- Devlet İlişkisi, |
22 | 22. Kadîm Doğu'da Tabii Hukuk Düşüncesi, |
23 | 23. Kadîm Batı'da Tabii Hukuk Düşüncesi, |
24 | 24. DînÎ Kaynaklı Tabii Hukuk Görüşleri, |
25 | 25. Modern Çağ'daTabii Hukuk Düşüncesi, |
26 | 26. Hukukî Pozitivizm ve Hukukî Pozitivizme Yöneltilen Eleştiriler. |
27 | 27. Tabii Hukuk Rönosansı, |
28 | 28. Ronald Dworkin'in Hukuk Felsefesi v Hukuk'a dair görüşleri. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | ERDEM, Prof. Dr. Hüsamettin, Felsefeye Giriş, HÜ-ER Yayınları, Konya,2024 |
GÜRİZ, Adnan, Hukuk Felsefesi, Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları, 2021 | |
KOZAK, İ. Erol, Hukuk Felsefesi, Konya: Palet Yayınları, 2018. | |
ÖKTEM, Niyazi-TÜRKBAĞ, ULVİ, Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet. İstanbul: DER Yayınları, 2022. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 6 (%) |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 54 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 5 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P2 | P4 | P5 | P8 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | 4 | - | - | - |
Ö2 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | - | 4 | - | - |
Ö3 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | - | - | 4 | - |
Ö4 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | - | - | - | 5 |