İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
00621003 Çocuk Hukuku 2 Güz 3 1+0+0 3 3
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Dr.Arş.Gör. Bedia GÜLEŞ
Dersi Veren(ler) Dr.Arş.Gör. Bedia GÜLEŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Hukukta çocuğun yeri, uluslararası metinlerde çocuk, çocuğun ehliyeti, işlemleri ve korunması
Dersin Amacı
Hukukta çocuğun yerinin kavranması, çocuğun yararı kavramının hukukî uyuşmazlıklarda gözetilmesi bilincinin öğrenilmesi ve çocuğa uygulanacak özel hükümlerin tespit edilebilmesi
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. 5
P7 Hukuki sorunlar hakkında bilimsel ve mesleki araştırmalar yapabilmek için gerekli olan yöntem, araç ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur. 3
P2 Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. 4
P3 Hukuksal problemleri, hukuk normlarından, mahkeme kararlarından ve doktrindeki görüşlerden yararlanarak çözüme kavuşturma becerisini edinir. 3
P4 Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. 3
P8 Yaşam boyu öğrenme gereksiniminin farkına varır. 3
P5 Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. 1
P6 Hukuk mesleklerinin icrasında dürüstlüğün, hakkaniyete ve etik ilkelere uygun davranışın önemi ve gereği hakkında farkındalık sahibi olur. 5
P11 Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. P.1.1 1
Ö2 Bir uyuşmazlığın hangi hukuk dalına ait olduğunu tespit edebilme. P.1.2 1
Ö3 Farklı hukuk dallarını ilgilendiren bir uyuşmazlığı, bu dallar açısından yorumlayabilme ve aralarındaki bağlantıyı kurabilme. P.1.3 1
Ö4 Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. P.2.1 1
Ö5 Uyuşmazlıktaki hukuki sorunu ve uygulanacak hukuku tespit edebilme. P.2.2 1
Ö6 Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. P.3.1 1
Ö7 Uyuşmazlığa ilişkin içtihatları yorumlayabilme ve uyuşmazlığa uygulanabilirliğini tespit etme. P.3.2 1
Ö8 Uyuşmazlıkla ilgili doktrindeki görüşleri araştırıp tespit edebilme, uyuşmazlığın çözümünde ilgili görüşlerden yararlanma. P.3.3
Ö9 Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. P.4.1 1
Ö10 Ulusal veya uluslararası hukukta yer alan bir kuralla ilgili uygulamadaki aksaklıklarını tespit edebilme ve iyileştirilmesi için çözüm geliştirebilme. P.4.2 1
Ö11 Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. P.8.1 1
Ö12 Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. P.5.1 1
Ö13 Hukukun temel ilkelerinin hukuki uyuşmazlık çözümüne katkısını kavrayabilme. P.5.2 1
Ö14 Hukuk mesleklerinin temel ahlak felsefesini kavrayabilme. P.6.1
Ö15 Hukukun temel ilkelerinden biri olan dürüstlük kuralını hukuk mesleklerinin icrasında özümseyebilme. P.6.2 1
Ö16 Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme. P.11.2 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Çocuk kavramı ve çocuk haklarının önemi
2 Türk Hukuku'nda ve uluslararası hukukta çocuğun yeri
3 Çocuk Hakları Sözleşmesi ve Sözleşmenin genel ilkeleri
4 Hukukta çocuk kavramı
5 Çocuğun hukukî işlem yeteneği
6 Çocuğun kişilik değerleri ve bunların korunması
7 Türk Ceza Hukuku'nda Çocuk
8 Çocuğun nişanlanması
9 Çocuğun evlenmesi
10 Evlenmenin yokluğu sebepleri
11 Evliliğin butlanı sebepleri
12 Boşanma ve özel boşanma sebepleri
13 Genel boşanma sebepleri
14 Ara sınav
15 Nafaka türleri
16 İştirak nafakası
17 Yardım nafakası
18 Soybağı ve kan bağına dayanan soybağı
19 Tanıma ve babalık hükmü
20 Soybağının genel hükümleri
21 Yapay döllenme ve soybağı
22 Velayet
23 Birlikte velayet
24 Evlat edinme
25 Evlat edinmenin şartları ve şekli
26 Evlat edinmenin sonuçları ve kaldırılması
27 Çocuğun malları
28 Final Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Çocuk Hukuku, Ahmet Cemal Ruhi/Hayrunnisa Özdemir, İstanbul 2022
Çocuk Hukuku, Emine Akyüz, 2020
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Ödev - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 28 2 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 12 12
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 102
Toplam Yük / 30 3,40
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P8 P11
Ö1 Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. 5 - - - - - - -
Ö2 Bir uyuşmazlığın hangi hukuk dalına ait olduğunu tespit edebilme. 3 - - - - - - -
Ö3 Farklı hukuk dallarını ilgilendiren bir uyuşmazlığı, bu dallar açısından yorumlayabilme ve aralarındaki bağlantıyı kurabilme. 5 - - - - - - -
Ö4 Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. - 5 - - - - - -
Ö5 Uyuşmazlıktaki hukuki sorunu ve uygulanacak hukuku tespit edebilme. - 3 - - - - - -
Ö6 Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. - - 5 - - - - -
Ö7 Uyuşmazlığa ilişkin içtihatları yorumlayabilme ve uyuşmazlığa uygulanabilirliğini tespit etme. - - 5 - - - - -
Ö8 Uyuşmazlıkla ilgili doktrindeki görüşleri araştırıp tespit edebilme, uyuşmazlığın çözümünde ilgili görüşlerden yararlanma. - - 3 - - - - -
Ö9 Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. - - - 5 - - - -
Ö10 Ulusal veya uluslararası hukukta yer alan bir kuralla ilgili uygulamadaki aksaklıklarını tespit edebilme ve iyileştirilmesi için çözüm geliştirebilme. - - - 4 - - - -
Ö11 Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. - - - - 2 - - -
Ö12 Hukukun temel ilkelerinin hukuki uyuşmazlık çözümüne katkısını kavrayabilme. - - - - - - - -
Ö13 Hukuk mesleklerinin temel ahlak felsefesini kavrayabilme. - - - - - - - -
Ö14 Hukukun temel ilkelerinden biri olan dürüstlük kuralını hukuk mesleklerinin icrasında özümseyebilme. - - - - - 5 - -
Ö15 Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. - - - - - - 5 -
Ö16 Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme. - - - - - - - 5