Hukuk
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları

Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00621003 | Çocuk Hukuku | 2 | Güz | 3 | 1+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Arş.Gör. Bedia GÜLEŞ |
Dersi Veren(ler) | Dr.Arş.Gör. Bedia GÜLEŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Hukukta çocuğun yeri, uluslararası metinlerde çocuk, çocuğun ehliyeti, işlemleri ve korunması
Dersin Amacı
Hukukta çocuğun yerinin kavranması, çocuğun yararı kavramının hukukî uyuşmazlıklarda gözetilmesi bilincinin öğrenilmesi ve çocuğa uygulanacak özel hükümlerin tespit edilebilmesi
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. | 5 |
P7 | Hukuki sorunlar hakkında bilimsel ve mesleki araştırmalar yapabilmek için gerekli olan yöntem, araç ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
P2 | Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. | 4 |
P3 | Hukuksal problemleri, hukuk normlarından, mahkeme kararlarından ve doktrindeki görüşlerden yararlanarak çözüme kavuşturma becerisini edinir. | 3 |
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
P8 | Yaşam boyu öğrenme gereksiniminin farkına varır. | 3 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 1 |
P6 | Hukuk mesleklerinin icrasında dürüstlüğün, hakkaniyete ve etik ilkelere uygun davranışın önemi ve gereği hakkında farkındalık sahibi olur. | 5 |
P11 | Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Bir uyuşmazlığın hangi hukuk dalına ait olduğunu tespit edebilme. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Farklı hukuk dallarını ilgilendiren bir uyuşmazlığı, bu dallar açısından yorumlayabilme ve aralarındaki bağlantıyı kurabilme. | P.1.3 | 1 |
Ö4 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | P.2.1 | 1 |
Ö5 | Uyuşmazlıktaki hukuki sorunu ve uygulanacak hukuku tespit edebilme. | P.2.2 | 1 |
Ö6 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | P.3.1 | 1 |
Ö7 | Uyuşmazlığa ilişkin içtihatları yorumlayabilme ve uyuşmazlığa uygulanabilirliğini tespit etme. | P.3.2 | 1 |
Ö8 | Uyuşmazlıkla ilgili doktrindeki görüşleri araştırıp tespit edebilme, uyuşmazlığın çözümünde ilgili görüşlerden yararlanma. | P.3.3 | |
Ö9 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | P.4.1 | 1 |
Ö10 | Ulusal veya uluslararası hukukta yer alan bir kuralla ilgili uygulamadaki aksaklıklarını tespit edebilme ve iyileştirilmesi için çözüm geliştirebilme. | P.4.2 | 1 |
Ö11 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
Ö12 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | P.5.1 | 1 |
Ö13 | Hukukun temel ilkelerinin hukuki uyuşmazlık çözümüne katkısını kavrayabilme. | P.5.2 | 1 |
Ö14 | Hukuk mesleklerinin temel ahlak felsefesini kavrayabilme. | P.6.1 | |
Ö15 | Hukukun temel ilkelerinden biri olan dürüstlük kuralını hukuk mesleklerinin icrasında özümseyebilme. | P.6.2 | 1 |
Ö16 | Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme. | P.11.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Çocuk kavramı ve çocuk haklarının önemi |
2 | Türk Hukuku'nda ve uluslararası hukukta çocuğun yeri |
3 | Çocuk Hakları Sözleşmesi ve Sözleşmenin genel ilkeleri |
4 | Hukukta çocuk kavramı |
5 | Çocuğun hukukî işlem yeteneği |
6 | Çocuğun kişilik değerleri ve bunların korunması |
7 | Türk Ceza Hukuku'nda Çocuk |
8 | Çocuğun nişanlanması |
9 | Çocuğun evlenmesi |
10 | Evlenmenin yokluğu sebepleri |
11 | Evliliğin butlanı sebepleri |
12 | Boşanma ve özel boşanma sebepleri |
13 | Genel boşanma sebepleri |
14 | Ara sınav |
15 | Nafaka türleri |
16 | İştirak nafakası |
17 | Yardım nafakası |
18 | Soybağı ve kan bağına dayanan soybağı |
19 | Tanıma ve babalık hükmü |
20 | Soybağının genel hükümleri |
21 | Yapay döllenme ve soybağı |
22 | Velayet |
23 | Birlikte velayet |
24 | Evlat edinme |
25 | Evlat edinmenin şartları ve şekli |
26 | Evlat edinmenin sonuçları ve kaldırılması |
27 | Çocuğun malları |
28 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Çocuk Hukuku, Ahmet Cemal Ruhi/Hayrunnisa Özdemir, İstanbul 2022 |
Çocuk Hukuku, Emine Akyüz, 2020 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 102 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,40 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P8 | P11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Bir uyuşmazlığın hangi hukuk dalına ait olduğunu tespit edebilme. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Farklı hukuk dallarını ilgilendiren bir uyuşmazlığı, bu dallar açısından yorumlayabilme ve aralarındaki bağlantıyı kurabilme. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Uyuşmazlıktaki hukuki sorunu ve uygulanacak hukuku tespit edebilme. | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö7 | Uyuşmazlığa ilişkin içtihatları yorumlayabilme ve uyuşmazlığa uygulanabilirliğini tespit etme. | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö8 | Uyuşmazlıkla ilgili doktrindeki görüşleri araştırıp tespit edebilme, uyuşmazlığın çözümünde ilgili görüşlerden yararlanma. | - | - | 3 | - | - | - | - | - |
Ö9 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö10 | Ulusal veya uluslararası hukukta yer alan bir kuralla ilgili uygulamadaki aksaklıklarını tespit edebilme ve iyileştirilmesi için çözüm geliştirebilme. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö11 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | - | - | - | - | 2 | - | - | - |
Ö12 | Hukukun temel ilkelerinin hukuki uyuşmazlık çözümüne katkısını kavrayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö13 | Hukuk mesleklerinin temel ahlak felsefesini kavrayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö14 | Hukukun temel ilkelerinden biri olan dürüstlük kuralını hukuk mesleklerinin icrasında özümseyebilme. | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö15 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö16 | Meslek ahlakının ve sosyal sorumluluğun önemini hayata yansıtabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 5 |