Hukuk
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00620006 | Genel Kamu Hukuku | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN | H-229 | [email protected] | 7586 | |
Dr. Öğr. Üyesi Hikmet TÜLEN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Dersin ilk bölümünde, Antik Yunan Çağı düşünürlerinden başlanarak modern çağlar düşünürleri ekseninde siyasi düşünceler tarihinin gelişimine odaklanılmaktadır. Ders kapsamında, insan haklarının tarihsel gelişiminin yanında, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve insan haklarının korunması alanında diğer uluslararası temel belgeler ve ayrıca Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatları ile ulusal koruma mekanizmaları çerçevesinde temel haklar ve özgürlükler işlenmektedir.
Dersin Amacı
Genel Kamu Hukuku dersi ile toplumu, düzeni ve onun bağlı olduğu Devlet modelini biçimleyen iktidarın yapısı, işleyişi ve toplumla olan bağlantısının tarihsel gelişiminin kavranması amaçlanmaktadır. İnsan haklarının ilk defa ne zaman ve hangi koşullarda ortaya çıktığı, tabii hukukun insan haklarına ve hürriyetlerine nasıl baktığı ve insan hak ve hürriyetlerinin koruma yolları hakkında bilgi verilmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. | 4 |
P7 | Hukuki sorunlar hakkında bilimsel ve mesleki araştırmalar yapabilmek için gerekli olan yöntem, araç ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
P2 | Hukuk metodolojisini ve yorum yöntemlerini kavrar; bu sayede hukuk uygulamasında karşılaşılabilecek somut olaylardaki hukuki sorunları ve bunların çözümlerini tanımlama becerisini edinir. | 4 |
P3 | Hukuksal problemleri, hukuk normlarından, mahkeme kararlarından ve doktrindeki görüşlerden yararlanarak çözüme kavuşturma becerisini edinir. | 2 |
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
P8 | Yaşam boyu öğrenme gereksiniminin farkına varır. | 5 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 5 |
P6 | Hukuk mesleklerinin icrasında dürüstlüğün, hakkaniyete ve etik ilkelere uygun davranışın önemi ve gereği hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | P.2.1 | 1 |
Ö3 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | P.3.1 | 1 |
Ö4 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | P.4.1 | 1 |
Ö5 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | P.5.1 | 1 |
Ö6 | Hukuki sorunların çözümüne varabilmek için araştırma kaynaklarının neler olduğunu bilme. | P.7.1 | 1 |
Ö7 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Açılış dersi: Konu, Yöntem, Kaynaklar |
2 | Antik Yunan Şehir Devletleri: Demokrasinin kökleri ve kurumları |
3 | Platon öncesi Devlet ve Haklar Teorisi; Sofizm, Sokrates |
4 | Platon'un Devlet Teorisi |
5 | Aristoteles: Yurttaş, Toplum, Devlet, Anayasa Teorisi |
6 | Helenistik Dönem: Epikür, Stoa; Antik Yunan sonrasına kurulan köprü; evrensel eşitlik |
7 | Roma'da Devlet ve Hak Teorisi |
8 | Ortaçağ: Feodal Örgütlenme, Toplum, Devlet ve Hukuk |
9 | Ortaçağ: Patristik Dönem, St. Augustinus |
10 | Ortaçağ: Skolastik Dönem, St. Thomas ve Aristo ile yeniden karşılaşma |
11 | Geç Ortaçağ: Dante (küresel devlet); Ockham'lı William (laik düşünüşün kökleri) |
12 | Modern Devletin Belirlenme Süreci: Genel Özellikler, N. Machiavelli |
13 | Modern Devletin Belirlenme Süreci: Jean Bodin ve egemenliğin hukuki tanımı |
14 | Modern Devletin Belirlenme Süreci: Thomas Hobbes |
15 | Ara Sınav |
16 | İnsan Hakları Hukukuna Giriş |
17 | İnsan Hakları Düşüncesinin Tarihsel Gelişimi |
18 | İnsan Haklarının Nitelikleri |
19 | İnsan Haklarının Sınıflandırması |
20 | İnsan Hakları Konusunda Farklı İdeolojik Anlayışlar |
21 | İnsan Hakları ve Adalet |
22 | İnsan Haklarına İlişkin Tarihsel ve Uluslararası Belgeler |
23 | İnsan Haklarına İlişkin Tarihsel ve Uluslararası Belgeler (Devam) |
24 | İnsan Haklarına İlişkin Uluslararası Koruma Mekanizmaları |
25 | İnsan Haklarına ilişkin Uluslararası Koruma Mekanizmaları (Devam) |
26 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi |
27 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (Devam) |
28 | İnsan Haklarının Ulusal Düzeyde Korunması |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Mehmet Akad / Bihterin Vural Dinçkol / Nihat Bulut, Genel Kamu Hukuku, Der Kitabevi, İstanbul, 2023. |
Oktay Uygun, Devlet Teorisi, Oniki Levha Kitabevi, İstanbul, 2020. | |
Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.), Batıda Siyasal Düşünceler, İletişim Yayınları, İstanbul, 2020. | |
Kemal Gözler, Devletin Genel Teorisi, Ekin Kitabevi, Bursa, 2015. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 2 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 46 | 46 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P7 | P8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | 4 | 4 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Ö2 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | 4 | 4 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Ö3 | Hukuki sorunun çözümü ilişkin etkin araştırma yapabilme. | 4 | 4 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Ö4 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | 4 | 4 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Ö5 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | 4 | 4 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Ö6 | Hukuki sorunların çözümüne varabilmek için araştırma kaynaklarının neler olduğunu bilme. | 4 | 4 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Ö7 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | 4 | 4 | 2 | 5 | 5 | 3 | 5 |