Hukuk
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Hukuk Fakültesi
Hukuk Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00610002 | Anayasa Hukuku | 1 | Güz | 1 | 4+0+0 | 12 | 12 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Şakir DEMİRTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Şakir DEMİRTAŞ | H-224 | [email protected] | 7524 | Pazartesi 15:00-16:00 |
Dersin İçeriği
Doğma haline getirilmeye çalışılan hukuki kalıplardan uzaklaşarak insan aklının yaratıcı fonksiyonunun, alternatifler üreten hale getirilmesine katkı sağlayan, hukuk genel kültürü, Anayasa hukuku genel esasları ve Türk Anayasa Hukuku'nun sistemli bir şekilde anlatımıdır.
Dersin Amacı
Anayasa hukukunun evrensel prensiplerini ve mevcut Anayasanın kurallarını öğretmek ve tanıtmak ile yetinmeyen, öğrencileri özgürce düşünüp tartışabilen kişiler haline getirmeyi ve eleştirisel düşüncenin oluşmasını sağlamayı, böylelikle Anayasa Hukukuna katkı sağlayacak nitelikli hukukçular yetiştirmek amaçlanmaktadır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Hukuk bilimine ve bunun çeşitli alt dallarına ait başlıca kavram, ilke, kurum ve yaklaşımları açıklar ve bunlar arasındaki bağlantıları kurar. | 3 |
P4 | Hukukun ulusal ve uluslararası düzeyde oluşumuna ve uygulanmasına yönelik eleştirel bir bakışa ve değerlendirme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
P8 | Yaşam boyu öğrenme gereksiniminin farkına varır. | 4 |
P5 | Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü, laiklik ve sosyal devlet gibi temel kavramların tarihsel gelişimi ve bu kavramların güncel anlam ve işlevleri hakkında farkındalık sahibi olur. | 5 |
P10 | Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | P.2.1 | 1 |
Ö3 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | P.4.1 | 1 |
Ö4 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | P.5.1 | 1 |
Ö5 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | P.8.1 | 1 |
Ö6 | Ana hatlarıyla Osmanlı'nın siyasi ve toplum yapısını ifade edebilme. | P.10.1 | 1 |
Ö7 | Millî Mücadele döneminin motivasyon unsurlarını açıklayabilme. | P.10.2 | 1 |
Ö8 | Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini farklı perspektiflerle aktarabilme. | P.10.3 | 1 |
Ö9 | Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme. | P.10.4 | 1 |
Ö10 | Türkiye'nin kuruluş süreci ve dünya tarihi içindeki konumunu çözümleyerek geniş bir perspektif sunabilme. | P.10.5 | 1 |
Ö11 | Türkiye'nin kuruluş sürecinin ve konumunun tarihi ve sosyal etkilerini özetleyebilme. | P.10.6 | 1 |
Ö12 | Hukuk normu oluşturulmasında temel hukuk normlarının rolünü kavrayabilme. | P.5.3 | 1 |
Ö13 | Farklı alanlarda yaşanan değişim ve gelişimlerin sebep olduğu hukuki uyuşmazlıkların çözümü için güncel dinamikleri takip etme. | P.8.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Anayasa Hukukunun Bilgi Kaynakları ve Anayasa Hukuku Kavramı |
2 | Anayasa Kavramı |
3 | Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Denetimi: Anayasa Yargısı |
4 | Kurucu İktidar Kavramı |
5 | Devlet Kavramı |
6 | Devlet Şekilleri I: Monarşi-Cumhuriyet |
7 | Devlet Şekilleri II: Tek Devlet-Bileşik Devlet |
8 | Hükümet Sistemleri I |
9 | Hükümet Sistemleri II |
10 | Demokrasi Teorileri ve Egemenliğin Kullanılması Bakımından Demokrasi Tipleri (Doğrudan-Yarı Doğrudan-Temsili Demokrasi) |
11 | Seçim Sistemleri |
12 | Temel Hak ve Hürriyetler |
13 | Anayasal Devlet Tanımı ve Nitelikleri |
14 | Anayasal Devleti Oluşturmak Sorunu |
15 | Anayasal Osmanlı Gelişmeleri |
16 | Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri |
17 | 1982 Anayasasına Göre Devletin Temel Nitelikleri |
18 | Temel Hak ve Hürriyetler |
19 | TBMM Üyelerinin Seçimi, Hukukî Statüsü ve TBMM'nin İç Yapısı ve Çalışma Düzeni |
20 | Yasama Fonksiyonu, Yetkisi ve İşlemleri |
21 | TBMM'nin Görev ve Yetkileri |
22 | Cumhurbaşkanı Görev ve Yetkileri |
23 | Bakanlar Kurulu'nun Görev ve Yetkileri |
24 | Yürütme Organının Düzenleyici İşlemleri |
25 | Olağanüstü Yönetim Usulleri |
26 | Yargı Organı |
27 | Anayasa Yargısı |
28 | Anayasanın Değiştirilmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Yayınları, 22. Baskı, İstanbul, 2022 |
Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Kitabevi Yayınları, 2022 | |
Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Kitabevi Yayınları, 2022 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Ödev | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 28 | 4 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 28 | 7 | 196 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü: | 360 | ||
Toplam Yük / 30 | 12 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 12 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P5 | P8 | P10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Kamu hukuku, özel hukuk ve karma hukuk dallarının farklarını kavrayabilme. | 4 | - | 3 | 5 | - | 3 |
Ö2 | Hukuki yorum yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. | 2 | 5 | 3 | 5 | - | - |
Ö3 | Ulusal ve uluslararası hukuk hakkında temel düzeyde yeterliliğe sahip olma. | 3 | 3 | 3 | 5 | - | - |
Ö4 | Hukukun temel ilkelerinin neler olduğunu ve anlamlarını kavrama. | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | - |
Ö5 | Hukuk normu oluşturulmasında temel hukuk normlarının rolünü kavrayabilme. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | - |
Ö6 | Hukuk normlarında yapılan değişiklikleri takip etme bilincine sahip olma. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Ö7 | Farklı alanlarda yaşanan değişim ve gelişimlerin sebep olduğu hukuki uyuşmazlıkların çözümü için güncel dinamikleri takip etme. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 |
Ö8 | Ana hatlarıyla Osmanlı'nın siyasi ve toplum yapısını ifade edebilme. | 3 | - | - | 4 | 4 | 5 |
Ö9 | Millî Mücadele döneminin motivasyon unsurlarını açıklayabilme. | 3 | - | - | 4 | 4 | 5 |
Ö10 | Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini farklı perspektiflerle aktarabilme. | 2 | - | - | 4 | 4 | 4 |
Ö11 | Türkiye'nin siyasi, sosyokültürel ve sosyoekonomik yapısının temel saiklerini anlayabilme. | 3 | - | 3 | 5 | 4 | 4 |
Ö12 | Türkiye'nin kuruluş süreci ve dünya tarihi içindeki konumunu çözümleyerek geniş bir perspektif sunabilme. | 3 | - | 3 | 5 | 4 | 4 |
Ö13 | Türkiye'nin kuruluş sürecinin ve konumunun tarihi ve sosyal etkilerini özetleyebilme. | 2 | - | - | 5 | 4 | 4 |