Sociology
Course Details
KTO KARATAY UNIVERSITY
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Sociology
Course Details
Faculty of Social and Human Sciences
Programme of Sociology
Course Details
Course Code | Course Name | Year | Period | Semester | T+A+L | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOS261 | Sociology of Islam Societies | 2 | Autumn | 3 | 4+0+0 | 3 | 4 |
Course Type | Elective |
Course Cycle | Bachelor's (First Cycle) (TQF-HE: Level 6 / QF-EHEA: Level 1 / EQF-LLL: Level 6) |
Course Language | Turkish |
Methods and Techniques | - |
Mode of Delivery | Face to Face |
Prerequisites | - |
Coordinator | - |
Instructor(s) | Prof. Sami ŞENER |
Instructor Assistant(s) | - |
Course Content
The characteristic features of the Islamic world and Muslim communities are the leaders of thought and action that have left a mark on the locomotive that shaped the Islamic world. The movements that are active today and their characteristic structures, the globalization, modernization, etc. evaluation of the conflicts and changes that they have experienced due to the elements from a sociological point of view, studies and resources on sociology of Islam and Muslim societies.
Objectives of the Course
The aim of this course is to examine Muslim societies and communities with a sociological perspective and a holistic perspective. Therefore, within the scope of this course, the general characteristics of the world of Islam, its historical roots and general lines, the locomotive thinkers and movements shaping Muslims and international organizations will be examined; the struggle and change struggles that emerged with modernization and globalization will be analyzed. In addition, an infrastructure for collecting sociological studies of Islam and Muslim societies will be sought to provide a holistic view and to ensure resource accumulation.
Contribution of the Course to Field Teaching
Basic Vocational Courses | |
Specialization / Field Courses | |
Support Courses | |
Transferable Skills Courses | |
Humanities, Communication and Management Skills Courses |
Weekly Detailed Course Contents
Week | Topics |
---|---|
1 | İslam Dünyası Yeryüzündeki Müslümanların coğrafi dağılımı, ümmet ve tevhid kavramı Müslüman ülkeler ve müslüman topluluklar İslam dünyası ve müslüman topluluklarının karakteristik yapıları |
2 | İslam Dünyasının inanç ve düşünce kökleri: İslam Dünyasında önemli iz bırakmış düşünce ve hareket liderleri ve bunlara bağlı gelişen akımlar 1 İlk dönemler ve ihya hareketleri Gazali: IbnTaymiyya - Jamal ad-Din al-Afghani – Hasan Al-Ban |
3 | İslam Dünyasında önemli iz bırakmış düşünce ve hareket liderleri ve bunlara bağlı gelişen akımlar 2 SayyidQutb - SayyidAbulAlaMawdudi – Ali Shariati – FazlurRahman - |
4 | Günümüzde etkin bulunan hareketler ve bunların karakteristik yapıları, 1 o Malezya İslam Partisi o Müslüman Kardeşler (Suriye) o Müslüman Kardeşler (Mısır) o İslami Kurtuluş Cephesi (Cezayir) o Selefi Hareket (Mısır) |
5 | Günümüzde etkin bulunan hareketler ve bunların karakteristik yapıları, 2 o Milli Görüş (Türkiye) o Ak Parti (Türkiye) o Nur ve Gülen Hareketi (Türkiye) Cemaat-I İslami (Pakistan) Şia (İran) Vahabi Hareketi (Suudi Arabistan) |
6 | İslam Dünyasının karşılaştığı temel sorunlar: Küreselleşme, modernleşme vb. unsurlar ile çatışmalar ve değişim ve değişimin sosyolojik bir bakış açısı ile tartışılması 1 |
7 | ARA SINAV |
8 | İslam Dünyasının karşılaştığı temel sorunlar: Küreselleşme, modernleşme vb. unsurlar ile çatışmalar ve değişim ve değişimin sosyolojik bir bakış açısı ile tartışılması 2 |
9 | İslam Dünyasının devletler düzeyindeki lokomotif kuruluşları: İİT (OIC) vd. |
10 | İslam ve müslüman toplumlar sosyolojisi ile ilgili çalışmalar ve kaynaklar |
11 | İslam ve müslüman toplumlar sosyolojisi ile ilgili çalışmalar ve kaynaklar |
12 | Bilginin İslamileştirilmesi ve diğer yeni metodolojik yaklaşımlar |
13 | İslamı algılama farklılıkları: Geleneksel islam, Kültürel islam, Siyasi İslam, Tasavvuf ve tarikatler 1 |
14 | Genel Değerlendirme |
Textbook or Material
Resources | Canatan, Kadir, İslam sosyolojisi, İstanbul: Beyan, 2005. |
Evaluation Method and Passing Criteria
In-Term Studies | Quantity | Percentage |
---|---|---|
Attendance | - | - |
Practice | - | - |
Homework | - | - |
Presentation | - | - |
Midterms | - | - |
Final Exam | - | - |
Total | 0 (%) |
ECTS / Working Load Table
Quantity | Duration | Total Work Load | |
---|---|---|---|
Course Week Number and Time | 0 | 0 | 0 |
Out-of-Class Study Time (Pre-study, Library, Reinforcement) | 0 | 0 | 0 |
Midterms | 0 | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 | 0 |
Homework | 0 | 0 | 0 |
Practice | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Project | 0 | 0 | 0 |
Workshop | 0 | 0 | 0 |
Presentation/Seminar Preparation | 0 | 0 | 0 |
Fieldwork | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 0 | 0 | 0 |
Other | 0 | 0 | 0 |
Total Work Load: | 0 | ||
Total Work Load / 30 | 0 | ||
Course ECTS Credits: | 0 |