Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01871408 | Erken Okuryazarlık | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 3 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım,soru-cevap,Tartışma, Beyin fırtınası,Bireysel ve grup çalışmaları |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; erken okur-yazarlığa ilişkin kavramlar, erken okur-yazarlık becerilerinin kapsamı ve gelişimi, okuma ve akademik başarı ile ilişkisi, etkileyen etmenler, ev ortamının i rolü, erken okur-yazarlık becerilerinin değerlendirilmesi ve destekleyici stratejiler konularına yer verilmiştir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğretmen adaylarına, çocukların temel eğitime geçiş sürecini kolaylaştırmak ve onları bir üst eğitim kademesine hazırlamak için gerekli teorik bilgiyi ve uygulama becerisini kazandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda; temel eğitimde çocukların sahip olması gereken zihinsel, sosyal, duygusal ve psikomotor becerilerle ilgili farkındalık kazandırılacak ve bu becerilerin desteklenmesine yönelik uygulamalar yapma fırsatı sunulacaktır. Ayrıca öğretmen adaylarının doğumdan itibaren başlayan okur-yazarlık becerisinin gelişimini ve bu süreçte çocukların nasıl desteklenmesi gerektiğini öğrenmeleri de amaçlanmaktadır. Ailelere okuryazarlık becerilerini desteklemek için neler yapmaları gerektiği konusunda rehberlik etmek de dersin amaçları arasındadır. Okula uyum ve erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde öğretmenin ve ailenin rol ve sorumluluklarına dikkat çekerek öğretmen adaylarının çok yönlü bilgi, beceri ve deneyim kazanmaları hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 4 |
P8 | Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. | 4 |
P9 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | P.8.1 | 1 |
Ö5 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. | P.8.3 | 1 |
Ö6 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | P.8.4 | 1 |
Ö7 | Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. | P.8.5 | 1 |
Ö8 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | P.9.1 | 1 |
Ö9 | Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. | P.9.3 | 1 |
Ö10 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | P.9.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Erken okur-yazarlığa ilişkin kavram ve tanımlamalar |
2 | Erken okur-yazarlık becerileri |
3 | Sözel dil becerileri ile erken okur-yazarlık arasındaki ilişki |
4 | Okuma ve akademik başarı ile erken okur-yazarlık arasındaki ilişki |
5 | Yazı farkındalığı becerileri |
6 | Ara sınav |
7 | Erken okur-yazarlık becerilerinin kazanılmasında ev ortamının etkileri |
8 | Erken okur-yazarlık becerilerinin kazanılmasında okul ortamının etkileri |
9 | Erken okur-yazarlık becerilerinin değerlendirilmesi |
10 | Erken okur-yazarlık becerilerini destekleyici etkinlik planlama ve tartışma |
11 | Erken okur-yazarlık becerilerini destekleyici etkinlik planlama ve tartışma |
12 | Erken okur-yazarlık becerilerini destekleyici etkinlik planlama ve tartışma |
13 | Okul ortamının düzenlenmesi |
14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Adams, M. J. (1990). beginning to read: Thinking & learning about print. Cambridge, MA: MIT Press. |
Anthony, J. L. and Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14 (5), 255-259. | |
Booth, A. & Crouter, A. C. (Eds.). (2008). Disparities in School Readiness: How Families Contribute to Transitions into School. Lawrence Erlbaum Associates. | |
Brostrom, S. (2000). Transition to school. ERIC Document Number: 445814. | |
Bryant, P. E. , MacLean, M., Bradley, L. L. and Crossland J. (1990). Rhyme and alliteration, phoneme detection, and learning to read. Developmental Psychology, 26 (3), 429-438. | |
Chaney, C. (1992). Language development, metalinguistic skills, and print awareness in 3-year-old children. Applied Psycholinguistics,13, 485-514. | |
Cullinan, B. E. (2000). Read to me: Raising kids who love to read. (rev. ed.). New York: Scholastic. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 1 | 10 (%) |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P8 | P9 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | 3 | - | - |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | 4 | - | - |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | 4 | - | - |
Ö4 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | - | 3 | - |
Ö5 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. | - | 4 | - |
Ö6 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | - | 4 | - |
Ö7 | Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. | - | 4 | - |
Ö8 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | - | - | 4 |
Ö9 | Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. | - | - | 4 |
Ö10 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | - | - | 4 |