Uluslararası Ticaret ve Lojistik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IS242 | Araştırma Yöntemleri | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sunum (Anlatı) Tekniği |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hazal DUMAN ALPTEKİN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Hazal DUMAN ALPTEKİN | C-104 | [email protected] | 7352 | Perşembe 14.00-16.00 |
Dersin İçeriği
Araştırma Yöntemleri dersi, etkili bir iş araştırması yürütmek için gerekli olan geniş bir konu yelpazesini kapsamaktadır. Temel çalışma alanları arasında araştırma süreci, problem formülasyonu ve araştırma soruları ile hipotezlerin geliştirilmesi yer almaktadır. Öğrenciler, keşifsel, tanımlayıcı ve nedensel araştırma dahil olmak üzere farklı araştırma tasarımlarının yanı sıra nitel ve nicel yöntemler arasındaki ayrımı öğreneceklerdir. Derste anket, mülakat ve gözlem gibi veri toplama teknikleri ile istatistiksel analiz ve tematik analiz gibi veri analiz yöntemleri ele alınacaktır. Pratik alıştırmalar, vaka çalışmaları ve nihai bir araştırma projesi aracılığıyla öğrenciler, araştırma yöntemlerini gerçek dünyadaki iş sorunlarına uygulama konusunda uygulamalı deneyim kazanacaklardır.
Dersin Amacı
Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, öğrencilere iş araştırmalarında kullanılan metodolojiler ve teknikler hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamaktır. Bu ders, öğrencileri karmaşık iş sorunlarını ele alan araştırma projeleri tasarlamak, yürütmek ve analiz etmek için gereken becerilerle donatmayı amaçlamaktadır. Hem nitel hem de nicel araştırma yöntemlerini kapsayarak, öğrenciler mevcut araştırmaları eleştirel bir şekilde değerlendirmeye, araştırma sorularını formüle etmeye, veri toplamaya ve analiz etmeye ve bulgularını etkili bir şekilde sunmaya hazırlanacaktır. Ders, iş araştırmalarının yürütülmesinde etik hususların ve bilimsel titizliğin önemini vurgulamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle ilgili güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları akademik ve mesleki bağlamda kullanabilme. | 1 |
| P2 | Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında; problem tespiti, veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini içeren bilimsel araştırmalar yaparak eriştiği bulguları yazılı ve sözlü aktarabilme. | 5 |
| P3 | İktisadi, idari, mali ve ticari konularda değerlendirmeler yapıp görüş bildirebilme. | 1 |
| P4 | Uluslararası Ticaret ve Lojistik süreçlerinde yer alan mikro ve makro aktörleri, onların faaliyetlerini ve hem birbirileriyle hem de başka sistemlerdeki aktörlerle olan ilişki ve etkileşimlerini takip etme ve değerlendirme. | 1 |
| P5 | Farklı disiplin ve kültürlerle eş güdümlü olarak çalışabilme. | 1 |
| P6 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle alakalı bireysel çalışmalar planlayıp yönetebilme ve grup çalışmalarında da sorumluluk alabilme. | 1 |
| P7 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle alakalı konularda kuramsal ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilme ve bu hususlardaki bilgi ve becerilerini güncelleyebilme. | 1 |
| P8 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanıyla ilgili yazılımlardan yararlanarak farklı bilgi kaynaklarına erişip nicel ve nitel analizler yapabilme. | 4 |
| P9 | Pazar ve Pazarlama araştırması yapma yetkinliğine sahip olabilme. | 4 |
| P10 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanıyla ilgili gelişmeleri Türkçe ve İngilizce olarak takip etme. | 1 |
| P11 | Uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde yer alan bireysel ve kurumsal aktörlerle gerekli teknik ve sosyal iletişimi Türkçe ve İngilizce olarak sağlayabilme. | 1 |
| P12 | Uluslararası ticaret, lojistik ve gümrük mevzuatına uygun şekilde etik ilkelere bağlı kalarak, mesleki sorumluluk bilinciyle hareket edebilme ve uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde adil, şeffaf ve etik kararlar alabilme. | 1 |
| P13 | Alan uygulamalarının, küresel ve yerel ölçekli, ekonomik, sosyal, hukuki ve çevresel sonuçlarını ve bu sonuçların kendine ve alandaki diğer aktörlere yüklendiği sorumlulukların farkında olma. | 2 |
| P14 | Çalıştığı örgütle alakalı amaç, hedef, misyon, vizyon, hedef pazar, konumlandırma, iş portföyü tasarımı, pazar ve pazarlama performansı ölçümü gibi konularda önerilerde bulunabilecek ve bu önerilerle alakalı orta ve uzun vadeli planlamaları yapabilecek stratejik yönetim becerilerine sahip olabilme . | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlama ve hatırlama | P.2.1 | 1 |
| Ö2 | SPSS gibi istatistiksel veri analizi programlarını araştırma soruları ve değişken tiplerine göre kullanabilir. | P.2.8 | 1 |
| Ö3 | Bir araştırma problemini araştırma sürecinin genel basamaklarını kullanarak analiz edebilir ve çözüme ulaştırabilir. | P.2.9 | 1 |
| Ö4 | Bir araştırma problemi ile ilgili literatürü araştırmanın amacını gerekçelendirebilir ve ilgili literatürdeki boşluğu gösterebilecek şekilde eleştirel olarak organize edip bunu akademik üsluba uygun biçimde aktarabilir. | P.2.10 | 1 |
| Ö5 | Nitel veya nicel tasarıma sahip araştırmaları, onların temel problemlerini, hipotezlerini, bulgularını ve sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | P.8.2 | 1 |
| Ö6 | Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. | P.9.1 | 1 |
| Ö7 | Nitel ve nicel temel araştırma tasarımlarını açıklayabilir ve özetleyebilir. | P.9.2 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Araştırma yöntemlerine giriş |
| 2 | Bilimsel araştırma süreci |
| 3 | Nicel araştırmalar |
| 4 | Nicel araştırmalar |
| 5 | Nitel araştırmalar |
| 6 | Nitel araştırmalar |
| 7 | Betimsel Araştırmalar |
| 8 | İlişkisel araştırma |
| 9 | Deneysel Araştırmalar |
| 10 | Problemi tanımlama |
| 11 | Örnekleme yöntemleri |
| 12 | Verilerin toplanması |
| 13 | Ölçme |
| 14 | Raporlaştırma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | İslamoğlu, H. (2011), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Beta Yayınlar |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | 1 | 10 (%) |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 16 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P8 | P9 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlama ve hatırlama | 5 | - | - |
| Ö2 | SPSS gibi istatistiksel veri analizi programlarını araştırma soruları ve değişken tiplerine göre kullanabilir. | 5 | - | - |
| Ö3 | Bir araştırma problemini araştırma sürecinin genel basamaklarını kullanarak analiz edebilir ve çözüme ulaştırabilir. | 5 | - | - |
| Ö4 | Bir araştırma problemi ile ilgili literatürü araştırmanın amacını gerekçelendirebilir ve ilgili literatürdeki boşluğu gösterebilecek şekilde eleştirel olarak organize edip bunu akademik üsluba uygun biçimde aktarabilir. | 5 | - | - |
| Ö5 | Nitel veya nicel tasarıma sahip araştırmaları, onların temel problemlerini, hipotezlerini, bulgularını ve sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | - | 5 | - |
| Ö6 | Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. | - | - | 4 |
| Ö7 | Nitel ve nicel temel araştırma tasarımlarını açıklayabilir ve özetleyebilir. | - | - | 4 |
