Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03171018 | Psikolojik Testler I | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Petek BİLİM ARIKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Petek BİLİM ARIKAN | C-123 | [email protected] | 7506 |
Dersin İçeriği
Psikolojik Değerlendirmeye Giriş: Klinik Psikolojide değerlendirme teknikleri Psikolojik Değerlendirmeye Giriş: Klinik Psikolojik testlerde geçerlik ve güvenirlik Klinik Değerlendirme Görüşmesi Projektif Testler: Rorscach Mürekkep Lekeleri Testi – Kuramsal Bilgiler Projektif Testler: Rorscach Mürekkep Lekeleri Testi – Uygulamaya yönelik bilgiler Projektif Testler: Tematik Algı Testi – Kuramsal Bilgiler Projektif Testler: Tematik Algı Testi – Uygulamaya yönelik bilgiler Projektif Testler: Çizim Testleri Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Kuramsal bilgiler Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Profil çıkartma Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Rapor yazma Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Uygulama Klinik psikolojik testlerde rapor yazımı, sonuçların paylaşımı ve etik kurallar
Dersin Amacı
Hem normal davranışların sınıflandırılmasında kullanılan testler (zeka ve kişilik testleri) hem de psikolojik rahatsızlıkları belirlemede ve psikopatolojiyi ayırt etmede kullanılan objektif (Depresyon ve kaygı ölçekleri, vb.) ve projektif testler (TAT) bu ders kapsamında tanıtılacaktır. Alanda sıklıkla kullanılan testlerin uygulanması ve test raporlarının yazılması bu ders kapsamında planlanmaktadır. Ayrıca, psikolojik testlerin temel psikometrik özellikleri (geçerlik, güvenirlik, normlar, uyarlama, vb.) tanıtılacaktır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. | 4 |
| P6 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen yetkinlik/yeterlilik, yararlı olmak ve zarar vermemek, sorumluluk, dürüstlük, insan haklarına saygı ve ayrımcılık yapmama etik ilkelerine bağlı kalır. | 5 |
| P12 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. | P.1.3 | 1 |
| Ö2 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. | P.6.1 | 1 |
| Ö3 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | P.6.2 | 1 |
| Ö4 | Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. | P.12.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Psikolojik Değerlendirmeye Giriş: Klinik Psikolojide değerlendirme teknikleri |
| 2 | Psikolojik Değerlendirmeye Giriş: Klinik Psikolojik testlerde geçerlik ve güvenirlik |
| 3 | Klinik Değerlendirme Görüşmesi |
| 4 | Projektif Testler: Rorscach Mürekkep Lekeleri Testi – Kuramsal Bilgiler |
| 5 | Projektif Testler: Rorscach Mürekkep Lekeleri Testi – Uygulamaya yönelik bilgiler |
| 6 | Projektif Testler: Tematik Algı Testi – Kuramsal Bilgiler |
| 7 | Projektif Testler: Tematik Algı Testi – Uygulamaya yönelik bilgiler |
| 8 | Projektif Testler: Çizim Testleri |
| 9 | Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Kuramsal bilgiler |
| 10 | Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Profil çıkartma |
| 11 | Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Rapor yazma |
| 12 | Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri – Uygulama |
| 13 | Klinik psikolojik testlerde rapor yazımı, sonuçların paylaşımı ve etik kurallar |
| 14 | Tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Öner, N. (1997). Türkiye'de Kullanılan Psikolojik Testler. Boğaziçi Yayınları: İstanbul Cohen, RJ & Swerdlik, ME. (2015). Psikolojik test ve değerleme. (Çev. Ed. Ezel Tavşancıl). |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 32 | 32 |
| Diğer | 7 | 3 | 21 |
| Toplam İş Yükü: | 119 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,97 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P6 | P12 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. | 3 | - | - |
| Ö2 | Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. | - | 4 | - |
| Ö3 | Etik ilkeleri uygular ve bu ilkeleri yerine getirme konusundaki yükümlülüğünün farkındadır. | - | - | - |
| Ö4 | Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. | - | - | 3 |
