Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03160014 | Modern Psikoloji Tarihi | 3 | Bahar | 6 | 3+0+0 | 3 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Muhammed ARIKAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Muhammed ARIKAN | C-128 | [email protected] | 7512 |
Dersin İçeriği
Tarih, Bilim ve Psikoloji Arasındaki İlişkiler Antik Dönem Felsefesinde İnsan Davranışlarına Yönelik Görüşler Günümüz Psikoloji Kuramlarında Antik Felsefe İzleri Ortaçağ Avrupasında ve Rönesansta İnsan Davranışlarına Yönelik Görüşler İslam Felsefesinde İnsan Davranışlarına Yönelik Görüşler Günümüz Psikoloji Kuramlarında Batı/Doğu Ortaçağ Felsefelerinin İzleri Bilimsel Devrim ve İnsan Davranışlarına Yönelik Açıklamalar Bilimsel Devrim'in Günümüz Psikoloji Kuramlarındaki İzleri Newtoncu Psikologlar ve İnsan Davranışlarına Yaklaşımları Fizyolojideki Gelişmeler ve Psikolojinin Oluşumuna Etkileri Fizyolojideki Yaklaşımların Günümüz Psikolojisindeki İzleri Evrim Kuramları ve İnsan Davranışları ve Zihinsel Süreçleri Açıklamalarına Etkileri Evrim Kuramlarının Günümüz Psikolojisindeki İzleri Genel Değerlendirme
Dersin Amacı
Bu derste psikolojinin akademik ve uygulamalı bir disiplin olarak gelişimi ele alınmaktadır. Derste psikolojinin bir bilim olarak gelişiminin zeminini hazırlayan felsefi tartışmalar, yaklaşımlar, fizyolojik gelişmeler ve erken dönemdeki kuramsal yaklaşımlar incelenmektedir. Tarihsel bağlamın etkileri ve diğer bilimlerdeki gelişmelerle ilişkiler değerlendirilmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. | 4 |
| P2 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | P.1.1 | |
| Ö2 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | P.1.2 | |
| Ö3 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. | P.2.1 | |
| Ö4 | Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. | P.3.2 | |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Giriş, psikoloji tarihinin çalışılma nedenleri |
| 2 | Psikolojide temel sorular ve kavramlar |
| 3 | Psikolojide temel sorular ve kavramlar |
| 4 | Psikolojide bağlamsal etkiler |
| 5 | Psikolojide felsefi etkiler |
| 6 | Fizyoloji ve deneysel psikolojinin doğuşu |
| 7 | İradecilik ve Yapısalcılık |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Biyolojik Bakış Açıları |
| 10 | İşlevselcilik |
| 11 | Zeka testleri ve bireysel farklılıklar |
| 12 | Davranışçılık |
| 13 | Yeni davranışçılık |
| 14 | Gestalt |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Modern Psikoloji Tarihi. Schultz, Duane P. & Schultz, Sydney E. Kaknüs Yayınları 2007. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | 4 | - | - |
| Ö2 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | - | - | - |
| Ö3 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgilere erişebilir, bu bilgileri tanımlayabilir ve anlayabilir. | - | 3 | - |
| Ö4 | Bilgiyi sorgulama ve analiz etme becerilerini kullanarak bilimsel ve güncel gelişmeleri sorgular. | - | - | 3 |
