Psikoloji
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03150012 | Psikopatoloji | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Yusuf GÜREL |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Psikopatolojinin temel kavramları Tanısal Değerlendirme Somatoform Bozukluklar Yapay bozukluklar ve Temaruz Dissosiyatif Bozukluklar Şizofreni ve Psikotik Bozukluklar Duygudurum Bozuklukları Kaygı Bozuklukları Kişilik Bozuklukları Cinsel Bozukluklar
Dersin Amacı
Davranış bozukluklarına giriş niteliğinde olan bu derste, öğrencilerin davranış bozukluklarını ağırlıklı bir şekilde klinik psikoloji yaklaşımı çerçevesinde incelenmesini yapabilmeleri için psikopatolojinin tanımı ve farklı psikoloji kuramlarına göre ""normal dışı"" kavramını formüle edebilmeleri amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. | 3 |
| P2 | Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. | 3 |
| P10 | Karşılaştığı problemleri bilimsel yöntemler ışığında ele alarak topluma hizmet kapsamında kültüre özgü pratik çözümler üretebilme becerisine sahiptir. | 3 |
| P12 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. | P.1.4 | 1 |
| Ö4 | Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. | P.2.2 | 1 |
| Ö5 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | P.2.3 | 1 |
| Ö6 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | P.10.1 | 1 |
| Ö7 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder. | P.10.2 | 1 |
| Ö8 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | P.12.1 | 1 |
| Ö9 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | P.12.2 | 1 |
| Ö10 | İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | P.12.5 | 1 |
| Ö11 | Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. | P.12.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Psikopatolojinin Temel Kavramları |
| 2 | Tanısal Değerlendirme |
| 3 | Somatoform Bozukluklar |
| 4 | Yapay bozukluklar ve Temaruz |
| 5 | Dissosiyatif Bozukluklar |
| 6 | Şizofreni ve Psikotik Bozukluklar |
| 7 | Şizofreni ve Psikotik Bozukluklar |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Duygudurum Bozuklukları |
| 10 | Duygudurum Bozuklukları |
| 11 | Kaygı Bozuklukları |
| 12 | Kaygı Bozuklukları |
| 13 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu |
| 14 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu (Devam) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Davison, GC & Neale, JM (2011). Anormal Psikolojisi. (Çev Ed. İhsan Dağ). Düzeltilmiş yeniden basım. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara Kring vd. (2015). Anormal psikoloji.:Psikopatoloji. (ed. Muzaffer Şahin ).Ankara: Nobel |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 22 | 22 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 2 | 14 | 28 |
| Toplam İş Yükü: | 158 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,27 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P10 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. | 3 | - | - | - |
| Ö2 | Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. | 3 | - | - | - |
| Ö3 | Psikoloji teorileri ve kuramlarının uygulamadaki etkinliğini analiz eder ve psikolojik sorunları çözmede teori ve uygulama becerilerini entegre eder. | 3 | - | - | - |
| Ö4 | Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. | - | 3 | - | - |
| Ö5 | Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. | - | 3 | - | - |
| Ö6 | Karşılaşılan problemleri anlar ve bu problemlerin topluma hizmet kapsamında önemini kavrar. | - | - | 3 | - |
| Ö7 | Bilimsel yöntemleri kullanarak problemleri ele alır ve analiz eder. | - | - | 3 | - |
| Ö8 | Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. | - | - | - | 3 |
| Ö9 | Bireylerin bilişsel süreçlerini gözlemleyerek bu bilgileri uygular ve temel düzeyde açıklar. | - | - | - | 3 |
| Ö10 | İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | - | - | - | 3 |
| Ö11 | Gözlemlediği bilgileri bir araya getirerek daha çok yönlü açıklamalar yapar. | - | - | - | 3 |
