İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Psikoloji Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03130006 Yaşam Boyu Gelişim I 2 Güz 3 3+0+0 3 6
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Zeynep GÜLTEKİN AHÇI
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Zeynep GÜLTEKİN AHÇI C-126 [email protected] 7694
Dersin İçeriği
Gelişim psikolojisine giriş Gelişim kuramları Anne karnında gelişim ve doğum Bebeklikte fiziksel, duyusal, algısal gelişim Bebeklikte bilişsel gelişim Bebeklikte sosyal ve kişilik gelişimi Erken çocuklukta fiziksel, duyusal, algısal gelişim Erken çocuklukta sosyal ve kişilik gelişimi Orta çocuklukta fiziksel ve bilişsel gelişim Orta çocuklukta sosyal ve kişilik gelişimi Ergenlikte fiziksel ve bilişsel gelişim Ergenlikte sosyal ve kişilik gelişimi
Dersin Amacı
Yaşam boyu gelişim dersi yaşam boyunca (döllenmeden ölüme kadar olan süreçte) temel fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim örüntüleri hakkında bilgi sağlamaktadır. Gelişim sürecindeki biyolojik, çevresel ve kültürel etkiler, gelişime ilişkin bilgi edinmek için yararlanılan yöntemler ve kuramsal yaklaşımlar incelenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Psikoloji bilimine ait teori, kuram ve uygulama becerilerine sahiptir. 3
P2 Alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleme, değerlendirebilme ve açıklayabilme becerisine sahiptir. 3
P4 Psikoloji alanında yapılan bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma teknikleri ve istatistiksel analiz becerilerine sahiptir. Alandaki ilgili istatistik programlarını (SPSS, AMOS, LİSREL vb.) kullanımına hakimdir. 3
P6 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen yetkinlik/yeterlilik, yararlı olmak ve zarar vermemek, sorumluluk, dürüstlük, insan haklarına saygı ve ayrımcılık yapmama etik ilkelerine bağlı kalır. 3
P9 Psikoloji ile ilgili güncel medyada yer alan bilgileri, kültürler arası yazınları eleştirel düşünme ve yaratıcı okuryazarlık becerisiyle analiz ve sentez eder. 3
P11 Psikolojinin temel alt alanları ile multidisipliner alanlar arasında etkileşim kurabilme becerisine sahiptir. 3
P12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini gözlemleyip çok yönlü açıklayabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. P.1.1 1
Ö2 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. P.1.2 1
Ö3 Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. P.1.3 1
Ö4 Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. P.1.6 1
Ö5 Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. P.2.2 1
Ö6 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. P.2.3 1
Ö7 Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. P.4.1 1
Ö8 Kullanılan araştırma tekniklerinin ve istatistiksel analizlerin etkinliğini değerlendirir ve sonuçları alanın gereksinimlerine göre eleştirir. P.4.6 1
Ö9 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. P.6.1 1
Ö10 Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. P.9.2 1
Ö11 Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. P.11.1 1
Ö12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. P.12.1 1
Ö13 İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. P.12.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Yaşam boyu gelişim kavramlar, ilkeler ve temel sorular
2 Gelişim psikolojisinde araştırma yaklaşımları, yöntemler ve etik
3 Gelişim psikolojisinde temel kuramlar
4 Gelişim psikolojisinde temel kuramlar
5 Gelişimin biyolojik temelleri ve kalıtsal etkiler
6 Doğum öncesi gelişim ve doğum
7 Arasınav
8 Bebeklikte araştırma yöntemleri
9 Bebeklikte fiziksel gelişim
10 Bebeklikte algısal gelişim
11 Bebeklikte bilişsel gelişim
12 Bebeklikte bilişsel ve psikososyal gelişim
13 Bebeklikte psikososyal gelişim
14 Konuların gözden geçirilmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Santrock, J.W.(2012).Yaşam Boyu Gelişim (çev.Galip Yüksel).Ankara: Nobel Additional readings Gander , M. and Gardiner, H. (2008). Çocuk ve Ergen Gelişimi (çev. Bekir Onur). Ankara: İmge
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 9 126
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 7 7
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 182
Toplam Yük / 30 6,07
Dersin AKTS Kredisi: 6
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P4 P6 P9 P11 P12
Ö1 Psikolojinin temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar ve psikoloji teorilerinin ve kuramlarının tarihçesini açıklar. 3 - - - - - -
Ö2 Teori ve kuramların psikoloji bilimine olan katkılarını özetler ve uygulama becerilerinin önemini ve kullanım alanlarını açıklar. 3 - - - - - -
Ö3 Psikoloji teorilerini ve kuramlarını gerçek hayat senaryolarında uygular ve psikolojik testler ile değerlendirme araçlarını kullanma becerisini gösterir. 3 - - - - - -
Ö4 Psikoloji teorilerinin ve uygulama becerilerinin etkinliğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve psikoloji uygulamalarının etik ve toplumsal sonuçlarını değerlendirir. 3 - - - - - -
Ö5 Edindiği bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulayabilir ve bu süreçte bilginin nasıl kullanılacağını anlayabilir. - 3 - - - - -
Ö6 Bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini gözlemleyebilir, değerlendirebilir ve bu değerlendirmeleri anlayabilir. - 3 - - - - -
Ö7 Psikoloji alanındaki bilimsel çalışmaların kullanılan araştırma tekniklerini ve temel istatistiksel kavramları anlar. - - 3 - - - -
Ö8 Kullanılan araştırma tekniklerinin ve istatistiksel analizlerin etkinliğini değerlendirir ve sonuçları alanın gereksinimlerine göre eleştirir. - - 3 - - - -
Ö9 Türk Psikologlar Derneği tarafından kabul edilen etik ilkeleri ve bağlılık gerekliliklerini anlar ve bu ilkelerin önemini kavrar. - - - 3 - - -
Ö10 Psikoloji ile ilgili bilgileri eleştirel düşünme becerisiyle analiz eder ve sentezler. - - - - 3 - -
Ö11 Psikolojinin temel alt alanlarını ve multidisipliner alanların temel kavramlarını anlar ve bu alanlar arasındaki temel ilişkileri kavrar. - - - - - 3 -
Ö12 Bireylerin bilişsel, duygusal ve sosyal ilişkilerini temel düzeyde anlar ve bu konularla ilgili temel bilgilere sahiptir. - - - - - - 3
Ö13 İnsan davranışlarının nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. - - - - - - 3